Sorry Marianneke !
Maar gisteren-avond niet meer gevolgd. Nen mens moet af en toe nog een beetje slapen !
Je vroeg meer uitleg over die dynamic-disks. Sinds Windows 2000 heeft microsoft het concept van de Dynamic disk op de markt gegooid. We kennen allemaal de traditionele partities : Primaire partitie en Extended partities. Je kan maximaal 3 primaire partities maken, waarvan één actief moet gemarkeerd zijn om te kunnen starten. En binnen de extented partition kan je logical-disk aanmaken die wel data kunnen bevatten, maar geen OS zoals Win95, 98 of ME (wél : NT, 2000 of XP). Tot daar de vertrouwde boel.
Als je windows 2000 of XP draait, en je bekijkt de disk-manager, dan kan je een disk 'upgraden' naar een 'dynamic disk'. Wezenlijk verschil : er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen primaire en extented partition. Ze zijn allemaal eender, en onbeperkt in aantal. Alles laat zich leiden door een wizard, geen schrik hebben hoor ! Er is een maar aan verbonden : een disk die geconverteerd is van basic disk (het ouwe vertrouwd systeem zoals hoger geresumeerd) naar dynamic, is onomkeerbaar, tenzij ze leeg is. En alleen Windows 2000 en XP kunnen met deze indeling werken. Als je dus een dual boot zou overwegen met bvb 98, zet deze stap dus niet.
Het is alleen een andere manier van je schijf indelen. Maar dan kan je vanuit de disk-manager je schijf herverdelen. Beetje zoals in Partition Magic. Deze dynamische indeling wordt door MS aanbevolen, omdat alle gegevens over de disk (TOC, bvb) op een kleine Meg samengeperst staat, en je op die manier een snellere toegang tot je gegevens hebt. Dat laatste heb ik ook maar uit de boeken, ik zou bij God niet weten hoe ik dat aan de praktijk zou moeten toetsen.
Ik draai al een jaar op die dynamische indeling, en problemen heb ik er zeker niet mee. Maar U beslist uiteraard zelf hoe jij je schijfje gaat indelen. Als je vaak je indeling zou willen aanpassen, spaart dit je de aanschaf van PM 7 uit.