grote harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oké, iedereen weer van harte bedankt.
Ben weer veel wijzer geworden en laat XP wel installeren.

ps
heb de offerte er nog even bij gepakt en dit staat er precies:
Assemblagekosten €16,81 ex btw (20.00)
Installatie alleen besturingssysteem €12,61 ex btw (15.00) Dus verder geen drivers ed.

Laatst bewerkt:
Nog even terug...

Geplaatst door Yoshi
Kleine correctie :

PC's kunnen wel degelijk getest worden zonder een OS erop. Daar bestaat speciale software voor die vanaf een diskette draait en allelei testen doet op je hardware. Een leverancier die zichzelf respecteerd, zal dat wel voor je doen. En... voor alles bestaat een garantie.

Ja, garantie zit er natuurlijk altijd op, maar als het niet goed werkt heb je meteen zo'n gedoe. Wil ZEKER weten dat het goed getest is/goed werkt.

Voorwaarde is dat je een Dynamic disk configureert.
Wat bedoel je daarmee?

Nogmaals, ik zou het zelf doen. Daar steek je meest van op. Altijd welkom met vragen voor een advanced installation.
Da's mooi!
Ik doe het ook allemaal liefst zelf, evt met ondersteuning, maar de argumenten van Pete zijn toch wel belangrijk!

Heb geen tijd om het hele topic door te lezen :p dus moest nog niemand het gezegd hebben:

Met FDISK kan je wel gewoon schijven >60 GB partitioneren. Gewoon de grotte van het volume in percenten ingeven.. FDISK zal een kleinere grootte aangeven, maar eenmaal Windows geïnstalleerd is zal je zien dat er geen ruimte verloren is gegaan.

Je gaat er toch niet vanuit dat je een kapotte pc in je handen krijgt geduwd? Die kans is zo minimaal dat je het er wel op kan wagen om 'm zelf te installeren. En mocht er dan iets kapot zijn, dan is dat toch zeker niet jouw fout en ga je gewoon terug met het apparaat.. Als je iemand kent die een pc voor je kan bouwen, dan is het zelf bij elkaar kopen van losse onderdelen nog veel gunstiger, nu we het toch over geld hebben.....

Heb je bericht even van leestekens voorzien, was nogal onleesbaar op die manier. Steve.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zt ik net de ComputerIdee van deze week door te kijken en laat daar nou precies dezelfde vraag in staan!!! C.I. 07/03 blz48.
Wat zeggen zij: "kijk op www.microsoft.com en zoek artikel 263044. Download hier de verbeterde versie van fdisk. (deze downloads zijn eigenlijk voor W98 en W98se) Als u de download wilt installeren komt mogelijk de melding dat dit niet mogelijk is met uw versie van Windows.
Dan: open de gedownloade .exe in winzip. In de lijst ziet u 2 Fdisk bestanden waarvan één Fdisk98S. Deze moet u uitpakken naar een map op uw HD. Hernoem dit naar Fdisk.exe. Vanaf dat moment kunt u de nieuwe Fdisk starten en gebruiken."

Dat kan ook. Maar zoals ik reeds aangaf, moet het ook lukken met de originele Fdisk.

Sorry Marianneke !

Maar gisteren-avond niet meer gevolgd. Nen mens moet af en toe nog een beetje slapen !

Je vroeg meer uitleg over die dynamic-disks. Sinds Windows 2000 heeft microsoft het concept van de Dynamic disk op de markt gegooid. We kennen allemaal de traditionele partities : Primaire partitie en Extended partities. Je kan maximaal 3 primaire partities maken, waarvan één actief moet gemarkeerd zijn om te kunnen starten. En binnen de extented partition kan je logical-disk aanmaken die wel data kunnen bevatten, maar geen OS zoals Win95, 98 of ME (wél : NT, 2000 of XP). Tot daar de vertrouwde boel.

Als je windows 2000 of XP draait, en je bekijkt de disk-manager, dan kan je een disk 'upgraden' naar een 'dynamic disk'. Wezenlijk verschil : er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen primaire en extented partition. Ze zijn allemaal eender, en onbeperkt in aantal. Alles laat zich leiden door een wizard, geen schrik hebben hoor ! Er is een maar aan verbonden : een disk die geconverteerd is van basic disk (het ouwe vertrouwd systeem zoals hoger geresumeerd) naar dynamic, is onomkeerbaar, tenzij ze leeg is. En alleen Windows 2000 en XP kunnen met deze indeling werken. Als je dus een dual boot zou overwegen met bvb 98, zet deze stap dus niet.

Het is alleen een andere manier van je schijf indelen. Maar dan kan je vanuit de disk-manager je schijf herverdelen. Beetje zoals in Partition Magic. Deze dynamische indeling wordt door MS aanbevolen, omdat alle gegevens over de disk (TOC, bvb) op een kleine Meg samengeperst staat, en je op die manier een snellere toegang tot je gegevens hebt. Dat laatste heb ik ook maar uit de boeken, ik zou bij God niet weten hoe ik dat aan de praktijk zou moeten toetsen.

Ik draai al een jaar op die dynamische indeling, en problemen heb ik er zeker niet mee. Maar U beslist uiteraard zelf hoe jij je schijfje gaat indelen. Als je vaak je indeling zou willen aanpassen, spaart dit je de aanschaf van PM 7 uit.

Ach wat !

Ik antwoord maar op een vraag met goede bedoelingen. Als iemand van zichzelf vind dat het zijn of haar petje te boven gaat, dan is die natuurlijk vrij om af te haken. Maar dan heeft iemand anders er hopelijk ooit iets aan. Jij hebt het toch ook gelezen, dus ..

We doen het voor elkaar te helpen, nietwaar ?

Een nobel streven, Yoshi, maar Lokoloko heeft wel gelijk. Het eerste deel is me wel bekend.
Primaire en uitgebreide partities, logische stations ed ben ik wel mee vertrouwd.

Disk Manager heb ik niet van gehoord maar begrijp dus dat dat in die nieuwere versies onderdeel van Windows is. Ik denk dat ik me hier verder niet in ga verdiepen, het is al inspannend genoeg!

Maar wat je ook zegt is zeker waar, ik kijk zelf ook vaak in andermans berichten en "We doen het voor elkaar te helpen, nietwaar ?" is me uit het hart gegrepen!!!!!!!!!!
Ik ben verschrikkelijk blij met deze site!!!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan