harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.
En op F staat Windows 2000?
Zoja, die partitie heette vroeger toch ook C?
Hoe kan ie nu F heten?

HD

Nee op F: staat alleen maar data , windows 2000 stond op een tweede computer.

Ik can de C: schijf alleen maar CHKDSK doen als ik opnieuw start.

Er staat alleen maar eenmaal windows op en dat is XP endeze staat op de nieuwe schijf C: 300 GB (nieuw )

De tweede schijf is opgedeeld in 4 partitie's met alleen maar data, oude schijf.

Ik heb alle schijven wel uitgeprobeert op de tweede computer waar w 2 k op stond

Het lijkt me verstandig CHKDSK te doen vanuit de 'Recovery Console'.
Windows CD in de drive, opnieuw opstarten, kiezen voor opstarten van CD, kiezen voor R (Repair) en dan alle partities controleren.

Kruisende berichten... :(

Eh, waar zijn we nu? Je krijgt de NTLDR error als de 2e schijf aangekoppeld is?
Ik moet ff verder studeren.

Geplaatst door Dick Borstlap
Je krijgt de NTLDR error als de 2e schijf aangekoppeld is?
Daarom zou ik die 2e schijf gecontroleerd willen hebben. Doe toch die CHKDSK van die schijf in Repair.

HD

Nee de NTLDR heb ik al niet meer gehad sinds vanmiddag, hij start goed en geeft geen problemen op het moment., ik ben nu druk om de beveiliging er weer op te zetten en xp aan het updaten.

Maar ik ga toch even de CHKDSK in de recovery doen voor de zekerheid ik zal de resultaten berichten

HD

Ik heb de recovery uitgevoerd:, eerst heb ik in de bios de opstartvolgorde gewijzigd anders start hij niet op van de XP cd, toen ik weer opstarte of even te lang wachte met het starten vanaf CD verscheen weer de melding NTLDR ontbreekt, na een tweede poging kwam ik toch terecht in de herstel console., het proces doorlopen kom ik bij de R herstellen en dan in D:windows, en de vraag bij welke windows ik me aan wil melden.????? geen idee geen keuze mogelijkheid

als ik C: windows achter de prompt intik, herkent hij deze niet maar is er een help funtie beschikbaar, heb ik chddsk ingetikt...........achter D:windows ingetikt, maar dat is mijn CDROM speler vlg mij.

Als ik CHKDSK intik vraagt ie om het administartor passwrd , welke ik er nog nooit in heb gezet, vlg mij

Laatst bewerkt:
HD

Nou ik heb het even uitgevoerd, ik begrijp nu ook waarom hij bij herstel D: windows aangeeft. ( later meer )

als D:windows in tik heeft schijn baar geen foutem als ik een stapje verder ga geeft hij aan, voer een extra controle uit met /p

Heb ik ook gedaan en dan geeft hij aan enige fouten geconstateerd, de tweede keer trouwens niet.

heb ik even de C: \ ingetikt met daar achter map
en dan zie ik het volgende:

C: NTFS 7500 MB HD 0 Part 1
F: NTFS 72496 MB HD 0 part 2
E: NTFS 42500MB HD 0 part 4
G: NTFS 30129 HD 0 part 3

Deze zijn van mijn tweede schijf ( oud ) alleen data

dan heb ik nog:
D: NTFS 131062 MB device HD! part 1 , hier staat nu dus XP op. ( nieuwe schijf )

Maar is dit geeb vreemde volgorde en hoe kan ik de andere schijven controlren

zijn de drive letters niet een beetje door elkaar heen gehusseld.

Het is me niet allemaal even duidelijk. Je telegramstijl is niet informatief genoeg.

Maar ik zou aandachtig Windows opnieuw installeren, op C natuurlijk.

Eerst de partitienamen van je oude schijf vervangen door bijvoorbeeld K t/m N. Dat kun je later weer veranderen.
Dan D formatteren en daar wordt dan vanzelf C van gemaakt als Windows geïnstalleerd wordt.

HD

Nee , het is mij ook niet geheel duidelijk, ik zal een poghing doen om het duidelijker te omschrijven.

Mijn nieuwe lege schijf ( gisteren nog gekocht ) heb ik aangesloten ( alleen ) zonder extra schijven erbij, dus ik dacht dat dat een C: schijf zou worden , normaliter altijd, hoe het nu toch een c: geworden is , is mij een raadsel.
vraag 1
Kan het iets te maken hebben dat deze nieuwe schijf in de bios als primaire slave aangemekld staat.?, waar nu dus windows op staat.?

vraag 2

Kan ik de drive letters wat jj al voorsteld niet gewoon verwisselen met partition magic? ook van D: naar C; ? is het probleem van de drive volgorde hiermee niet opgelost?

begrijp je wat ik bedoel?

Nu zit ik nog even in systeembeheer / schijfbeheer te kijken en zie tot mijn verbazing dat dus de nieuwe schijf met xp er op, als c: schijf aangegeven word. om precies te zijn staat er schijf 0. is de schijf met vier partities g.h,e, i geloof ik, en de nieuwe schijf is schijf 1 , en met drive letter C:

en dit zou omgedraaid moeten worden. vlg mij schijf met de drive letter C: moet schijf 0 worden in schijfbeheer.

en schijf met verschillende partities moet schijf 1 worden in schijfbeheer, maar hoe kun je dit veranderen.

Laatst bewerkt:
Je kunt alle drive/partitienamen veranderen in Systeembeheer of Part.Magic, behalve C!!

Het zal dan wel een master/slavekwestie zijn.
Probeer eerst dit op te lossen.
Daarna zie je wel hoe het er voorstaat.

HD

NOU ik ben toch nog maar even teruggegaan naar af en daar bedoel ik mee:

één schijf in mijn computer ( de nieuwe seagate 300gb) wordt in schijfbeheer aangegeven als schijf 0. drive letter C: vlgens mij correct.

DE schijf nog maals bekeken op de jumpersetting, master gezet vlg de sticker, het stroom draadje voor de floppy rechtstreeks op de floppydrive aangesloten.

Daarna kijk ik bij het opstarten in het eerste zwarte scherm en wat zie de Harddisk staat als primaire slave, dit zou toch niet moeten kunnen.?

Hij moet toch op primairy master komen dacht ik.?

HD

Engels gaat ng wel. , wat betreft de connectors geen idee, en hoe zou ik hier achter kunnen komen?

Staat in de manual van je mobo!
Als je dat niet hebt moet je een online manual bekijken.

HD

Is het niet zo als het kabeltje past dan is het goed?

Je hebt op je mobo 2 connectoren, nr. 1 en nr. 2.
(Eh... of zijn er vier? Ja, vier!) IDE-ATA connectoren dus.
Die zijn genummerd.
Controleer even of je de master schijf in nr. 1 hebt zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan