Hoe kun je de output van linker en rechter audiokanaal omdraaien?

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Mijn zoon gebruikt actieve speakers (Monitor Audio Airstream WS100) die set is met een 3,5mm kabeltje verbonden met de geluidskaart (MSI moederboard met Realtek chip) van de pc.
Laatst dachten we dat de bas-conus van de linker speaker resoneerde, maar op andere apparatuur bleek dat het in de opname zat. In zulke situaties is het handig als je ter controle het linker en rechter audiokanaal kunt wisselen of de speakers kunt omwisselen. Dat is echter beide niet mogelijk. Resteert de optie: een reserve verbindingskabeltje waarbij de plugjes om en om zijn gemonteerd. Vraag: bestaan die, of bestaat er audio software waarmee je de stereokanalen kunt wisselen?

draai simpelweg de boxen om, in realtek zit geen softwarematige oplossing hiervoor, alleen om subwoofer en centerspeaker om te draaien (dacht ik)

Laatst bewerkt:
Bij VLC Media Speler kan je de kanalen al omkeren. Deze eenvoudige maar toch veelzijdige muziek en videospeler hebben veel mensen al op hun computer. Je kan dan meteen de bassen van video's en films op de andere luidspreker horen.

Een audiokabel eindigt meestal op twee tulpstekkertjes maar ik begrijp dat dit bij deze boxen niet zo is. Er zou dan aan beide einden een gewoon kabeltje moeten van mini stekker naar tulpplugjes en er tussenin twee hulsjes die de paren tulpplugjes onderling verbinden.

Zoals ik al aangaf, kun je de speakers niet omdraaien. Je hebt bij dit systeem ahw een master speakerbox en een slave speakerbox (wel ieder voorzien van eigen hoog- en laag versterker). Die speakerboxen zijn onderling verbonden met een speciale dedicated systeemkabel.
De master is voor de audio-input verbonden met de geluidskaart via een kabeltje met aan beide kanten een 3,5mm stereoplugje.
Via VLC kun je inderdaat l en r wisselen als je bron een cd is, maar niet als spotify je bron is. En dat laatste was bij ons het geval.
Zo'n kabeltje doorknippen en aan beide kanten cinch monteren kan theoretisch wel, maar het wordt wel een heel fragiele constructie met die dunne adertjes. Softwarematig zou handiger zijn.

Ik denk dat als je een soldeerbout kunt hanteren dat je een schakelaartje er tussen zet waarmee je de kanalen naar behoefte kunt omzetten en terug zetten.
Je neemt dan een 2 aderig afgeschermde kabel. Niet die van een bestaand kabeltje, die zijn inderdaad meestal te fragiel om te solderen. Een schakelaar 2 polig om en 2 stuks 3,5 mm stereo stekkertjes.
Schema:
2 polig om.jpg
De motor is de ene stekker en VS en 0V is de andere stekker.
Verder alle aarde draden met elkaar verbinden.

Solderen is niet mijn beste kant en mijn 'metselen' werkt vast niet op zulke dunne draadjes. Zeker niet als het een hoogwaardige signaalverbinding moet zijn. Omdat het L-R omdraaien maar zelden nodig is voor testdoeleinden heb ik na lang zoeken een betere, maar wel duurdere, oplossing gevonden.
Een Duitse fabrikant van professionele bekabeling (namen noemen mag niet) levert hoogwaardige (19,9% zuurstofvrij koper, 24 karaat pluggen en dubbele isolatiemantel) korte kabeltjes van jack 3,5mm naar cinch male en van jack 3,5mm naar cinch female. Als je die koppelt, kun je de cinch pluggen desgewenst omwisselen.
In ieder geval dank voor het kundige advies.

Het verhaal klopt. Maar dure kabels zijn vaak niet nodig en audio kabeltjes met vrouwelijke plugjes die zijn er niet zo veel. Daarom noemde ik de mogelijkheid om twee kabels te gebruiken met hulsjes er tussen. Deze hulsjes hebben aan beide kanten een Female verbinding. Ze zijn in iedere elektronicawinkel te koop.

Graag gedaan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan