Opgelost Hoe resultaten weergave te versnellen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
En daar ging mijn opmerking dus niet over. Sterker nog: ik leg uit dat Top 100% alles doet, en Top 100 slechts 100. Behalve als er minder zijn dan 100. Let hierbij vooral op de woorden in dit geval. Ben je je leesbril vergeten? :)

Topic = resultaten versnellen. Jou reactie:
TOP 100 of TOP 100% zal in dit geval niet zoveel uitmaken,
Dus, om in het topic te blijven: in dit geval gaat het wel uitmaken
Je ziet, mijn leesbril niet vergeten ;-)

Nee, want TS heeft maar 8 records. En de top 100 gaat over die 8 records. Zullen we dit soort onzinnige en niet ter zake (want TS en de vraag hebben er niets aan) voortaan achterwege laten? Ik baal ervan dat een an sich makkelijk op te lossen vraag nu al weer over de drie pagina's antwoorden zit. Welke malloot gaat dat in zijn/haar vrije tijd nog lezen?

De top 100 gaat niet alleen over die 8 records, op SQL server wordt dit al in rekening gebracht bij het opstellen/kiezen van het queryplan, nog voor de engine weet of het 8 of 800 records gaat ophalen. Dan wordt o.a. beslist over hoeveel cores er gebruikt gaan worden (DOP).

Ga lekker door zo, maar ik vrees voor je dat ik hier afhaak.

Ik kom hier toch nog eens op terug. Zoals eerder aangegeven heb ik op de SQl server diverse Views gemaakt en deze aan elkaar gelinkt om een totaal te krijgen.
Screenshot 2024-09-19 190834.jpg
Als ik de afzonderlijke Views draai nemen deze 0 tot 2 seconde en worden er maximaal 108 rows weer gegeven bij een van de Views.
Als ik nu de View draai waar dit bovenstaande inzit dus waar het allemaal aan elkaar is gekoppeld dan neemt het ca. 3 minuten om resultaat hiervan weer te geven, dit zijn dan uiteindelijk 54 rows.
Is dit normaal? Wat zou ik hier aan kunnen doen om het te verbeteren? Dit is dus als ik het in SSMS laat lopen.

alleen het query plan kan je daar antwoord opgeven. Ik vermoed dat er een paar full table scans gebeuren. Misschien kan je de query tekst + het query plan hier posten. De goede indexen leggen (bv op velden in de relaties) of indexed views gebruiken kan ook een serieus verschil geven.

Ik vermoed dat je de meeste views zelfs niet nodig hebt, vandaag_last en vandaag_first kan waarschijnlijk in één query.
tip: als je meer uitleg wil over query plans, indexed views ect. kan je misschien beter een nieuw topic beginnen in de databases sectie.

Terug
Bovenaan Onderaan