• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij gereedschapbeheer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk maar eens of je hier iets aan hebt.
Niet tot in den treure getest en op plaatsen moet de code nog worden opgeschoond.:)
p.s. alle elektrische apparaten zijn uniek en hebben een eigen art.nummer/serienr/reg.nr.

Bijlagen

@AD1957 Dat ziet er top uit. Super dat ik de voorraden zo gesplitst kan inzien. Het probleem waar ik hier op loop is het feit dat ik nu elk apparaat apart moet inboeken met serie en registratienummer.
De bedoeling is dat ik een assortiment aan gereedschappen heb in een lijst die ik aan alle monteurs kan uitgeven.\
Dus zie het als een winkel met een assortiment aan artikelen. Zodra ik een apparaat uitgeef aan een monteur en dat artikel heeft een serienummer dan wil ik dat op die monteur kunnen registreren. als het keuring plichtig gereedschap is, zoals elektrisch gereedschap, koeltechnisch gereedschap en Meet apparatuur, dan krijgt dat artikel ook een apart registratienummer.
het toevoegen van serie en registratie nummers is dus alleen van toepassing tijdens de uitgifte van een artikel.
anders zou ik, als ik bv 20x een boormachine uitgeeft, 20x hetzelfde artikel moeten aanmaken. die machines blijven altijd het zelfde artikelnummer houden.
als een monteur zal vertrekken en zijn gereedschap komt weer terug in de voorraad dan mogen de serienummers en registratie nummers verdwijnen uit de lijst. deze noteer ik dan weer als deze weer worden uitgegeven.
Ik denk dat de kolommen van serie en registratienummers dus alleen in het overzicht van personeel hoeven te staan.
de vraag is alleen hoe ik dat voor elkaar ga krijgen.

of is het mogelijk om alle geregistreerde gereedschappen met sn en/of registratie nummer ergens op te slaan zodat ik deze ook kan uitgeven. dus als ik een machine wil uitgeven die ik nieuw op voorraad heb maar ook een die retour is van een andere monteur, dat ik dan beide machine zie?
de nieuwe is natuurlijk de voorraad zonder geregistreerd Serie en registratienummer en de andere heeft dit wel.
ik hoop maar dat ik het een beetje duidelijk uitleg.:rolleyes:

Een extra lijst met geregistreerde gereedschappen is niet nodig.(filter op kolom reg.nr. en klaar)
Zet er nog een kolom achter met keuringsdatum met voorwaardelijke opmaak.
Ik blijf erbij dat het beter is om alle geregistreerde gereedschappen apart op te nemen in de database.
Bij nieuwe inkoop meteen registreren, dan hoef je bij uitgifte niet steeds het serienr/reg.nr. opnieuw in te vullen.
Als het goed is heb je alle geregistreerde gereedschappen al in een database staan. Deze kun je dan gemakkelijk
in de tabel zetten.

Alles kan, maar dan wil ik als Verenigingslid toch even op de laatste alinea in onderstaande link.:)
p.s. heb het bestand nog wat aangepast met een kolom keuringsdatum.

Bijlagen

@AD1957 "Bij nieuwe inkoop meteen registreren, dan hoef je bij uitgifte niet steeds het serienr/reg.nr. opnieuw in te vullen."

Dit gaat nu dus niet omdat het artikelnummer dan steeds anders zal moeten.
We hebben intern gesproken over de nieuwe opzet van deze gereedschappen beheer. We hebben besloten om geen serienummers meer te registreren maar alleen nog de door ons zelf aangebrachte registratienummers (Sticker nummers). Dit omdat de serienummers van de apparatuur slijt. Vergane typeplaatjes etc. Onze registratie stickers zijn veel duurzamer en deze plakken wij op een plek waar slijtage het minst vat heeft.

Is het mogelijk om meerdere registratienummers aan 1 artikelnummer te koppelen?
Dan zou de voorraad dus aan het artikelnummer moeten hangen zodat ik wel kan inzien hoeveel stuks er van dat artikel in het bedrijf zijn.

Ik heb artikelen welke niet meer opgenomen worden door getreept gemaakt. zo is ook duidelijk welke artikelen niet meer ingekocht worden en/of zijn vervangen door een andere.

Bijlagen

Aan jouw teksten ontbreekt iedere logica/consistentie.
Dat valt met geen enkel programma te ondervangen en zul je daardoor nooit zelf iets kunnen maken.
Kijk welke programma's hiervoor in de markt zijn.

In principe sluit ik me aan bij @snb.
Je moet altijd alle keuringsplichtige gereedschappen met een uniek stickernr. opnemen in de database.
Kijk een op het blad voorraad_personeel. Daar staan nu een aantal kabelhaspels met steeds hetzelfde stickernr.
bij verschillende personeelsleden.
Misschien is er nog de optie: als er een stickernummer is--> zoeken op stickernr. -->anders zoeken op artikelnummer.

Ik ben aan het proberen om de lijst aan te passen om op medewerker niveau extra gegevens in te voegen om zodoende een stickernummer en keuringsdatum toe te kunnen voegen. ik probeer de codes van het aanpassen magazijn voorraad te gebruiken maar dat werkt duidelijk niet. ook ben ik aan het uitzoeken hoe ik de volgorde van het wegschrijven kan veranderen. ook wil ik 2 kollommen uit de totaal voorraad verwijderen. ik mis hiervoor echter toch echt veel kennis van het programmeren van de vba. is er iemand die mij zou willen / kunnen helpen?

Bijlagen

welke kolommen wil je weg? De eerste twee of de laatste twee?

Ik wil graag de kolommen van serienummer en stickernummer uit de totaal voorraad hebben. (Rood gekleurd). Dan kunnen ook de invoervakken uit het formulier aanpassen voorraad weg. Ik had die zelf wel weten te verwijderen maar ik mis delen in de code die ik dan moet aanpassen. De waardes kwamen dan niet meer correct in de lijst.

En wat ga je doen met de keuringsdatum van keuringsplichtige gereedschappen in het magazijn ?

Ja daar heb je ook weer gelijk in. 🤔
Is er een mogelijkheid dat 1 artikelnummer meerdere stikkernummers en keuringsdatum kan krijgen?
Ik vrees dat ik die extra registratie apart moet gaan bijhouden.
De uitgifte en inname is super om zo de gereedschappen per monteur te registreren.
Ik bedenk me trouwens ook nog dat ik een bestel functie er in moet gaan maken.
Momenteel maak ik van onze gereedschappenlijst een draaitabel met de gereedschappen die ik moet bestellen voor een monteur en gebruik die dan tevens voor de registratie van de gereedschappen die ze in bezit hebben. Maar zo heb ik dus een map met meerdere korte lijsten van alle bestellingen. Met dit bestand blijft het mooi 1 complete lijst dus dat is geweldig.

begin eens met enige consistentie aan te brengen in de artikelnummers.
hoofdgroep GER10 elektrisch gereedschap
groep 11 boormachines
subgroep 12 bosch, 13 hitachi etc
volgnr 101,102,103 elk per dezelfde boormachine
Het artikelnr is dan GER101112101 of GER101112102 voor elke boormachine van het zelfde merk/type
Dit nr. kun je dan meteen gebruiken als stickernummer.
Met een filter op bijvoorbeeld GER101112* kun je alle boormachines zien van hetzelfde merk/type.

Laatst bewerkt:
Het gaat hier niet om programmeren, maar om een consistent concept/ontwerp.
Ik denk dat de vraagsteller c.s. daar niet uitkomt; dat zouden ze moeten uitbesteden.

ik wil iedereen die mij geholpen heeft hartelijk danken. Ik heb nu een super werkende versie waar we goed mee uit de voeten kunnen.

Helaas ondervind ik een probleem met het terug boeken van gereedschap van het personeel.
het blijkt dat als ik een monteur selecteer en daarvan gereedschappen terug boek naar het magazijn, dit van een andere monteur wordt afgeboekt.
heeft iemand een idee waar dit fout gaat?

Bijlagen

Zo ?
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
If Opb_In = True Then

With ListBox1
        For i = .ListCount - 1 To 0 Step -1
            If .Selected(i) Then

Set c = Range("Tabel1[artikelnummer]").Find(.List(i, 0), lookat:=xlWhole)

c.Offset(, 3) = c.Offset(, 3) + .List(i, 5) 'boek terug in magazijn
                c.Offset(, 4) = c.Offset(, 4) - .List(i, 5) 'boek af bij personeel

For Each it In Range("Tabel3[artikelnummer]")
                    If it = .List(i, 0) And it.Offset(, 6) = ComboBox1.Value Then
                        it.EntireRow.Delete
                    End If
                Next
                .RemoveItem (i)
            End If

Next
    End With
End If

If Opb_Uit = True Then
    With ListBox1
            If .Selected(i) Then

Set c = Range("Tabel1[artikelnummer]").Find(.List(i, 0), lookat:=xlWhole)

c.Select
                c.Offset(, 3) = c.Offset(, 3) - 1 'afboeken magazijn
                c.Offset(, 4) = c.Offset(, 4) + 1 'bijboeken personeel

Sheets("voorraad_personeel").ListObjects(1).ListRows.Add _
                .Range.Resize(, 9) = Array(.List(i, 0), .List(i, 1), .List(i, 2), .List(i, 6), .List(i, 7), 1, ComboBox1, Environ("USERNAME"), Now)
            End If
        Next
    End With
'

With ListBox1
        .List = Sheets("totaal_voorraad").ListObjects(1).DataBodyRange.Value
            If .List(i, 3) = 0 Or .List(i, 3) = "" Then .RemoveItem (i)
        Next
   End With
End If

End Sub

Uitlenen =

eigenschap 'lokatie' van artikel wijzigen van 'magazijn' naar 'medewerkernaam'
eigenschap 'datum wijziging' wijzigen naar 'nu' (in VBA: now)

Innemen =

eigenschap 'lokatie' van artikel wijzigen van 'medewerkernaam' naar 'magazijn'
eigenschap 'datum wijziging' wijzigen naar 'nu' (in VBA: now)

Daar zijn hoogui 2 regels VBA voor nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan