• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij gereedschapbeheer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil altijd leren en ben echt benieuwd naar die 2 regels VBA.

De tekst van mijn vorige post laat zich heel eenvoudig in VBA vertalen; dat lukt je wel.
Vooronderstelling is natuurlijk wel een genormaliseerde tabel met de gegevens per element.

Vooronderstelling is natuurlijk wel een genormaliseerde tabel met de gegevens per element.
Dat is volgens mij nou net het probleem.
Een element met hetzelfde artikelnummer kan vaker voorkomen in de tabel voorraad_personeel.
Of mis ik iets ?

Dan is de database verkeerd opgezet. Maar dat hebben we veel eerder al geconstateerd.
Struktuur gaat aan programmeren vooraf.
Dit soort vragen zijn een uitvloeisel van een verkeerde struktuur. Met VBA dien je die niet te repareren.

De eerdere constatering ging over de keuringsplichtige artikelen en daar is TS mee gestopt.
De structuur van de database lijkt me nu toch wel in orde.
Uitboeken en weer inboeken van artikelen die naar/van verschillende medewerkers worden uitgeboekt/ingeboekt.

Voor de registratie van keuringsplichtige gereedschappen zal TS waarschijnlijk een aparte database maken.

Een element met hetzelfde artikelnummer kan vaker voorkomen in de tabel voorraad_personeel.

Een database dient te bestaan uit elementen met een uniek kenmerk.

Een groothandel heeft ook niet voor 100 dezelfde artikelen een uniek kenmerk.
Bij verkoop worden de artikelen afgeboekt en bij eventueel retour teruggeboekt onder hetzelfde artikelnummer.
Dat is wat er in het bestand wordt gedaan.

Da's juist, maar daar zal wel niet worden bij vermeld wie wat heeft gekocht en eventueel teruggebracht.

Mag hopen dat de klant een creditnota krijgt, het principe is dan eigenlijk hetzelfde.

Ik werk nu een tijdje met deze spreadsheet en het werkt perfect.
Het is ideaal om zo alles te registreren. Het in- en uitboeken gaat perfect.
Graag zou ik een uitbreiding hier op willen om ook gereedschappen te kunnen bestellen die niet op voorraad zijn.
Ik zat te denken een een soortgelijk formulier als het IN-Uitboeken.
Het lijkt mij het beste om de bestelling weg te schrijven op een apart tabblad op naam van de monteur.
Zodra de bestelling binnen is kan ik deze inboeken in het magazijn om het daarna te kunnen uitboeken naar de monteur.
De listbox zal de complete artikelen lijst moeten laten zien bij het bestellen en bij het inboeken uiteraard alleen de bestelling op naam om alles of een deel van die bestelling in te boeken in het magazijn. Dan wordt de waarde van het magazijn uiteraard verhoogd.
Wellicht is dit ook in 1 formulier samen te voegen? Een knop om te bestellen / Bestelling inboeken / Uitgifte aan monteur / Retour boeken van monteur naar magazijn.

ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd.
Alvast bedankt

Bijlagen

Begin met een goede opzet van de bestellijst.
Op blad voorraad_totaal staat de leverancier inclusief zijn artikelnummer.
Waarom neem je deze gegevens niet mee in de bestellijst ?, wel zo makkelijk.
Met een filter op medewerker en naam van de leverancier kun je de bestellijst dan direct doorsturen naar de betreffende leverancier.
Een goede opzet is het halve werk.

@AD1957 Ik snap jouw idee maar dat werkt bij ons helaas niet.
alles wat wij bestellen gaat via een inkooporder via ons ERP systeem. Deze registratie gaat geheel buiten het ERP om.
Aangezien ik de bestellingen dus apart moet invoeren (via het artikelnummer) moet ik dus de artikelen (aantallen) toevoegen in deze excel om de voorraad op pijl te houden. Het lijkt mij dus handig om, net als met de uitgifte/inname, uit de gehele lijst artikelen aan te kunnen klikken welke ik moet bestellen voor een monteur. Deze lijst wordt dus nog niet opgeteld bij de voorraad. Zodra de bestelling binnen is wil ik dan kunnen invoeren in de voorraad en deze dan uitgeven aan de monteur.

@mvdvlist Dat is weer een heel ander soort registratie dan wat ik nu heb. De lijst zoals die nu is werkt voor ons perfect.
dank je voor jouw idee in iedergeval

Ton,
Zorg eerst dat je de codes in Form_Boekenmedewerker begrijpt.
Als je deze codes begrijpt moet het toch niet zo moeilijk zijn.
Met wat aanpassingen ben je klaar.
Als je iets wilt leren heb je niets aan een kant en klare oplossing.

Reactie op draadje #66 van SNB. Zeer eens.

Ik gebruik altijd een eerste kolom met een uniek nummer dat vanzelf ophoogt bij een nieuw record.
Een soort primaire sleutel dus. Kijk hier maar eens in. Een simpel progje. Voordeel is dat je ook foutloos kan schrijven naar een gefilterde tabel...

Bijlagen

Beste helpers.
Ik ben nu een paar maanden verder en het werken met dit programma werkt prima, echter merk ik de laatste tijd dat het terugboeken van de gereedschappen niet goed werkt.
ik zie wel dat de voorraad wordt overgeboekt van de personeel naar magazijn (aantallen) in de Voorraad_Totaal sheet maar bij Voorraad_Personeel blijft dit gewoon op de naam van de monteur aanwezig. Soms doet hij het wel goed maar meestal dus niet. enkele artikelen lukt nog wel maar als je meerdere tegelijk wilt terug boeken blijft dit staan. Nou klopt mijn magazijn voorraad dus niet meer omdat ik soms meerdere keren terug boek. Kan iemand mij helpen om te kijken waar dit fout gaat?

Bijlagen

Ik heb eens even gekeken in mijn oude bestanden.
Je gebruikt een oudere code en die ging fout.
Dit heb ik als laatste code voor het terugboeken.
Zelf maar testen.

Code:
If Opb_In = True Then

With ListBox1
        For i = .ListCount - 1 To 0 Step -1
            If .Selected(i) Then

Set c = Range("Tabel1[artikelnummer]").Find(.List(i, 0), lookat:=xlWhole)

c.Offset(, 3) = c.Offset(, 3) + .List(i, 5) 'boek terug in magazijn
                c.Offset(, 4) = c.Offset(, 4) - .List(i, 5) 'boek af bij personeel

For Each it In Range("Tabel3[artikelnummer]")
                    If it = .List(i, 0) And it.Offset(, 6) = ComboBox1.Value Then
                        it.EntireRow.Delete
                    End If
                Next
                .RemoveItem (i)
            End If

Next
    End With
End If

Toen ik deze draad bezag schrok ik van twee dingen: eerst en vooral dat men een systeem opzet parallel met het bestaande ERP systeem. Het zou me verwonderen als het ERP systeem alleen een aankoop module heeft zonder een voorraadmodule. En als men dat dan doet, dat men een database systeem opzet in Excel in plaats van een database applicatie te gebruiken (in Office heeft men hiervoor Access).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan