hyperlink

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok heb voorlopig even die font-size 0; toegevoegt werkt perfect,had ik zelf niet kunnen verzinnen,
ga morgen even rustig dat van <hr> proberen ,nu lekker schaatsen kijken met een biertje erbij

bedankt

Laatst bewerkt:
Goede dag

Ik heb in mijn site enkele div staan met daarin tekst,
ik heb er bijv een van 20 hoog en 40 breed. de tekst past er precies in

Nu is mijn vraag bestaat er nu kans dat iemand de site opent met een groot letter type
zodat de tekst buiten de div wordt weergeven.

zo ja moet ik dan de div (als mogelijk is) gewoon wat groter maken of denk ik nu hellemaal
verkeert.

Dit is een van de dingen waar je eigenlijk in verschillende browsers op moet testen: in- en uitzoomen en andere lettergrootte.
Zoals gebruikelijk is er geen simpel antwoord op mogelijk.

Zoomen:
Firefox, Safari, Opera, Google Chrome, Internet Explorer 8: bij in- en uitzoomen verandert álles: de letters worden groter of kleiner, maar de divs enz. ook. Kortom: dat gaat vrijwel altijd goed.
Internet Explorer 7: zoomen is hopeloos slecht. Zodra je ook maar iets van absolute of fixed of float gebruikt, is bij zoomen de hele opmaak gelijk 'n complete puinhoop en vaak verdwijnen er zelfs delen buiten scherm, die je niet meer kunt bereiken. Jammer, maar dit is zo erbarmelijk slecht uitgevoerd in deze browser, dat je er gewoon geen rekening mee kunt houden.
Internet Explorer 6 kan niet zoomen.

Andere lettergrootte:
Alleen Safari, Firefox, Internet Explorer 6, 7 en 8 kunnen dat.
Safari en Firefox: bij 'n andere lettergrootte zal in de regel de div, p, enz., hoger worden en niet breder. Alleen als je als maat em hebt genomen voor de breedte, wordt het ook breder.
Internet Explorer 6, 7 en 8: veranderen van lettergrootte gaat ook in Internet Explorer 7 goed. Maar je kunt alleen de lettergrootte veranderen als je als eenheid em hebt genomen. Als je dus als eenheid px hebt genomen voor je lettergrootte, kun je de grootte stomweg niet veranderen.

In Internet Explorer 6 en 7 zit 'n bug. Als je de lettergrootte verandert, is die gelijk of onwijs groot, of onleesbaar klein (knap dat ze die bug jaren hebben laten bestaan...). Dat kun je opvangen door aan de css voor de body toe te voegen:
Code:
body {font-size: 100%;}
Of 110%, of 99%, maar iets met procenten. (100% heeft dus geen enkele invloed, behalve dat 't de bug oplost). Nu werkt lettergrootte veranderen in Internet Explorer 6 en 7 goed, mits je dus als eenheid verder steeds em neemt.

Maar eigenlijk moet je dit soort dingen dus steeds testen, want er gebeuren soms onvoorspelbare dingen met zoomen en zo, al is het maar omdat elke browser bugs heeft.

Als 't echt heel belangrijk is dat die divs niet hoger worden dan je opgeeft, kun je overflow: auto; toevoegen. Nu krijgen ze 'n scrollbalk als de tekst er niet meer inpast. Standaard is overflow: visible; ingesteld: laat alles zien, ook als het niet past.

Laatst bewerkt:
Ok ga dat een beetje begrijpen ga me er verder in verdiepen.

Ik ben nu een site aan het maken, is eigenlijk de eerste site die ik helemaal van af het begin met css maak

Als je eens een keer zin heb ,even een snelle reactie.(nog niet het uitelijk ,is toch wel moeilijk)

en eventuele dingen die toch niet helemaal goed zijn dan kan ik me daar op concenteren
voordat ik helemaal fout verder ga.

alvast bedankt

wlvdmeer-montage.nl/harry/index.html

sorry heb er geen link van gemaakt mag niet in de zoekmachine komen

Laatst bewerkt:
Dit is prima als link.
Ik zou je trouwens aanraden 'ns 'n nieuwe draad te beginnen, want dan heb je kans dat er meer mensen naar kijken.

Nou, dat is wel 'n verschil met de eerste site! Ik kan nu gaan muggenziften, daar was bij die vorige geen beginnen aan :thumb:

In grote lijnen zit hij goed in elkaar. Werkt in Firefox, IE 6, Opera, Google Chrome, dus dan werkt hij in principe overal in. In IE 6 zit 'n klein kiertje onder de header, maar dat is eigenlijk niet de moeite om je nog druk over te maken voor dit (gelukkig) snel uitstervende fossiel.
Andere lettergrootte en zoomen werkt ook goed, op wat kleine dingetjes na. En 't ziet er echt lekker strak uit, alles netjes op één lijn en zo.
html is helemaal valid (wat ook helpt dat 't in alle browsers werkt!)

Nu ga ik muggenziften.
* Je moet je css even valideren op http://jigsaw.w3.org/css-validator/
Er zitten drie kleine foutjes in, typisch typefoutjes.

* div#content moet 2 px hoger, dan is hij (samen met z'n padding) even hoog als het menu links. (Nou, is dit muggenziften of niet? 2 px, da's niks...)

* Er zit rechtsonder naast het blauwe logo 'n minuscuul geel lijntje. Als je de border-right bij div#logo weghaalt is 't weg (en volgens mij verandert er verder niets.)

* Iets ernstiger. Zoomen gaat goed. Maar als ik in Firefox (en denkelijk ook Safari) de lettergrootte vergroot, dan loopt er er tekst aan de onderkant uit div#content. En aangezien dat zwarte letters zijn op 'n zwarte achtergrond, leest dat toch niet echt optimaal.
Je kunt de body 'n andere achtergrondkleur geven. Maar beter is misschien om aan de css voor div#content toe te voegen:
Code:
overflow: auto;
Nu zal er naast div#content 'n scrollbalk verschijnen als mensen de lettergrootte hebben verhoogd. Vaak zal dit trouwens niet gebeuren, want zoomen is veel makkelijker, dus alleen lettergrootte veranderen zal niet zo vaak meer gebeuren.
Maar ja, 't zal net die miljoenenorder zijn die je misloopt omdat je adres zwart op zwart is geworden...

* Op het gebied van zoekmachines is het nog niet optimaal. Misschien moet je deze gids 'ns lezen. Komt van Google, maar met aanvullingen van 'n expert. Nederlandstalig.
http://www.marketbizz.nl/seo-guide-nl.htm
De <title> mist. Net als de description. En de <h1>
Die moeten voor elke pagina uniek zijn, steeds iets anders. De title kan het best hetzelfde zijn als de <h1>.
Op je index-pagina zou je bijvoorbeeld de paginakop kunnen vervangen door 'n <h1>. En als je dan Bernard en Wartewig verandert in Bernard en Wartewig - Elektrische installaties
heb je gelijk je title en <h1>
Dus die div met paginatitel veranderen in <h1>. De <h1> kun je net zo opmaken als de rest: vet, groot, klein, ...

* 'n Volgens mij echte fout: bij je robots metatag staat 'index no follow' Dat moet 'nofollow' zijn zonder spatie. Maar volgens mij wil je dat helemaal niet, want dan worden je links niet gevolgd. Dan wordt het heel moeilijk om je hele site te indexeren. Ik denk dat je dit bedoelt:
HTML:
<meta name = "robots" content="index, follow" />

Nou, alles bij elkaar: complimenten!

Laatst bewerkt:
ok bedankt

dat streepje onder de header in ie6 was er ineens toen in wat andere foto''s plaatsten
maar die krijg ik wel weg.

wat die zoekmachine betreft ,ik ben nu met een zoekwoorden onderzoek bezig.

de site staat nu in een sub map op mijn domein dus mag niet gevonden worden

in ieder geval bedankt,

G: dat is wel 'n verschil met de eerste site!
Ja, dat was mijn eerste opwelling nou ook! En de eerste opwellingen zijn de beste, zeggen ze. :)

Gefeliciteerd!

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: Hele volksstammen gaan de mist in met de robots-meta: "no index" of "no-index" i.p.v. "noindex", en "no follow" of "no-follow" i.p.v. "nofollow". Zelfs metatags.org had het tot voor kort fout op z'n site staan: nu staat het goed, maar in de Google-cache (op dit moment) staat het nog fout! Terwijl je toch zou verwachten dat daar voldoende mensen zaten met een zift. ;)
In elk geval: aan elkaar geschreven is dus de goede.

Als hij nog niet geïndexeerd mag worden, kun je in de robots beter even zolang zetten "noindex, nofollow"
Bij noindex zal 'n fatsoenlijke spider 'm niet indexeren, ook al wordt hij per ongeluk gevonden.

ok nogmaals bedankt

heb de css inmiddels ook valid

alleen er staat nog een hele lijst waarschuwingen (41) over kleuren

wat betekend dat

Laatst bewerkt:
Waarschuwingen zijn dingen die niet fout hoeven te zijn, maar die even bekeken moeten worden. Ik zie op jouw link geen enkele waarschuwing.
Ik ken die waarschuwingen natuurlijk niet, maar als het om kleuren gaat is het meestal dat je wel 'n achtergrondkleur opgeeft, maar geen tekstkleur (wel background-color, geen color). Of net omgekeerd.
Die waarschuwing krijg je omdat jij bijvoorbeeld witte letters op kunt geven, op 'n zwarte achtergrond. Als 'n bezoeker nu 'n witte achtergrond forceert, ziet hij niets. Of tekst boven 'n afbeelding, en de afbeelding valt weg: tekst onleesbaar door geen of 'n verkeerde achtergrondkleur.
Meestal gaat het dus om de combinatie tekstkleur/achtergrondkleur.
Ik heb op m'n eigen site regelmatig 'n tekstkleur en geef dan in 'n ander element de achtergrondkleur. Die is er dus wel, maar de validator ziet die niet.
Kortom: als het dat is, even bekijken en gewoon negeren als je zeker weet dat 't goed is.
En anders graag even de tekst van zo'n waarschuwing, of de link naar de validator waar die waarschuwingen staan.

even een klein vraagje ,ik loop al een tijdje te zoeken op internet maar kan het niet vinden.

ik wil bijv van gent & loos in mijn site zetten ,maar hij geeft dat een fout op die & in de valid, hoe los je dat op

Ok bedankt.
even iets anders, ik heb in het verleden nog een site gemaakt met ccs maar dit ga ik overmaken.

nu wil ik hem maker met een header en daaronder met de zelfde breedte een content
en ik wil dat in het content een horizontaal navigatie menu

mijn vraag is ,is dat een goed uitgangs punt alleen een header en daaronder een content

of moet ik toch beter iets maken voor die navigatie balk

Dat kun je helemaal maken zoals je het zelf wilt.
Ik neem aan dat dat menu wel in 'n eigen div komt te staan binnen de content.
Dit soort dingen is vaak 'n kwestie van voorkeur, of wat je hebt geleerd, of smaak. Het is wel handig het menu binnen 'n <ul> te zetten vanwege toegankelijkheid.

ok

Ik zit nog een beetje met hoe moet ik beginnen met de layout ,daarmee bedoel ik hoeveel
vakken moet ik maken ,
een header ,een menu links, een content, en nog een vak rechts erbij mischien , en misschien een flooter.

dat moet ik nog even door krijgen, waarneer het ene wel of niet.

of mischien denk ik wel te moeilijk.

't Is net schaken. In wezen is het heel simpel, en daardoor soms heel ingewikkeld.
'n Header maak je alleen als je 'n header hebt. Dus 'n logo of zo, iets wat er echt uitspringt. Die wordt vaak herhaald op elke pagina, dus dan is het vaak handig die apart te zetten, want dan kun je de hele header gewoon kopiëren en dezelfde css gebruiken.
Footer idem.
Persoonlijk vind ik header en footer vaak veel te groot, omdat soms al 't halve scherm daarmee wordt gevuld.

Menu links en iets rechts idem: gewoon hoe 't uitkomt. Daar zijn eigenlijk geen regels voor.
Apart vak voor 'n horizontaal menu: net wat je wilt.

Wat je wel meestal ziet is het menu bovenaan of links. Dat zijn mensen gewend. En dan in de footer de links over privacy, copyright, dat soort dingen.
Maar ook dat is geen regel. Alleen: als je je menu helemaal onderin zet met hele kleine knoppen, dan zullen veel mensen 't gewoon missen.

Ik heb zelf 'n totaal afwijkende manier van navigeren op m'n site over css, maar dat heb ik expres gedaan om te laten zien wat er mogelijk is. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat er misschien, als het alleen om navigeren en niet om de demonstratie gaat, betere manieren zijn.

Ok bedankt.
Dan nog even dit hier loop ik al een tijdje meer te wostelen.

ik heb een header gemaakt met daarin twee vakken hondlinks en hondrechts(het is een site van een hondeschool vandaar)

html

<div id="header"><div id="hondlinks"></div><div id="hondrechts"></div></div>

css

header {
height: 120px;
width: 957px;
text-align: left;
color: #000;
font-size:24px;
background-color: #fff;
position: relative;
}

#hondlinks{
height:100px;
width:100px;
position:absolute;
background-color:#0000FF;
margin:5px 0 0 50px;
}

#hondrechts{
height:100px;
width:100px;
position:absolute;
background-color:#0000FF;
margin:5px 0 0 400px;
}

werkt allemaal goed.
ik heb nu hondrechts 400px van de linkerkant gegeven

nu wil ik vanaf rechts gaan positineren dus ik dacht
Margin: 5px 10px 0 0;

dus 10px vanaf de rechterkant van de header, maar dat werkt niet bij mij.

wat doe ik nou fout

Ik heb het op mijn bestaande site ook steeds zo gemaakt maar het moet toch ook vanaf rechts kunnen.

het zal ook wel weer iets heel simpels wezen ,maar je moet het even door hebben.

Laatst bewerkt:
Dat klopt. Html (tekst, divs, ...) worden normaal genomen altijd van links naar rechts naast elkaar gezet. Dus als jij opgeeft:
Code:
margin: 5px 10px 0 0;
krijg je aan de bovenkant 'n marge van 5 px, rechts van 10 px, onder en links geen. Maar hij wordt gewoon rechts van wat er al staat neergezet, want je hebt niet duidelijk gemaakt dat het - anders dan standaard - vanaf rechts moet.

Als je toevoegt
Code:
float: right;
dan zal hij vanaf rechts worden neergezet. En dan zie je dat er rechts 'n marge van 10 px staat.
Althans: met float: right wordt hij zover mogelijk naar rechts gezet, en dan zo hoog mogelijk. Als het te breed is en gewoon niet op de regel past, wordt het op 'n nieuwe regel gezet.

Laatst bewerkt:
goede avond

Ik heb nu in mijn site links een menu dat links gefloat staat in de hoofdcontainer.

om nu dat menu vast te zetten zodat het met scrollen blijft staan .

is dat te maken met fixed of komt er dan meer bij kijken , boven dat menu staan een header.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan