I/O fout bij installatie XP?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Esje
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Esje

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2003
Hallo,

First things first: ik ben een newbie, ik heb al wat gezocht op het forum naar een vraag als deze maar kon niets vinden zonder foutmelding en leeggehaalde berichten dus sorry als ik naar de -voor jullie- bekende weg vraag.

Vorig weekend kreeg ik wat problemen met windows XP (trager dan dikke ****** door een vergiet) en toen heb ik maar besloten de c- en d-schijf te formatteren en windows er opnieuw op te zetten. Toen ik dit heb gedaan, werkte windows wel normaal maar een aantal programma's kreeg ik niet meer geïnstalleerd: Trillian 0.74 en pro, Nero, en Norton Personal Firewall om er maar een paar te noemen.
Uit frustratie heb ik toen maar de hele computer geformatteerd (schijf c t/m h) en nu ik windows XP opnieuw probeer te installeren heb ik al twee keer een foutmelding gekregen, ik heb 'm niet precies onthouden maar het ging erover dat er een fout in een I/O apparaat en dat de installatie mislukt is. Nu, de derde keer, ben ik al een stuk verder gekomen in de installatie maar ik ben bang dat er iets ernstig mis is.

Klinkt dit als een virus? Zo ja, wat kan ik nog doen, ALS ik überhaupt nog wat kan doen? En zo nee, wat zou het dan kunnen zijn?
Vóór de eerste keer dat ik de c- en d- schijf formatteerde kon ik mijn antivirusprogramma niet eens aankrijgen. Na die eerste keer heb ik wel meerdere keren gezocht naar virussen maar Norton vond niets. Wel bleef hij maar aangeven dat het systeem nog nooit geheel op virussen gecheckt is.

bvd,

Esje

ik ken norton niet, maar probeer het volgende:

start eerst eens in de bios op en kijk of de cd de 1e is in het rijtje van de te booten stations. Zo nee, zet 'm daarop. Verlaat het bios met save en exit.

Doe de XP cd in je machine en start op. Als de vraag wordt gesteld of je van CD of HDD wilt opstarten, kies dan voor CD. (met de vraag loopt een tijdklok mee, dus let goed op !)

Kort hierna komt de optie om te formateren. Formateer C en kies voor indeling NTFS.

Na de format doorgaan met XP en verder helemaal NIETS. Geen antivirussoftware, geen Nero, 0,0 dus !

Werkt Windows weer ? OK, formateer vanuit Windows D t/m G ...... of net zo veel als je drives hebt.

Zet nu je progjes er een voor een op, waarbij je de moederborddrivers, videokaartsoftware en geluidssoftware in deze volgorde als eerste doet.

Start op, werkt Windows OK ? Maak een herstelpunt en ga verder met al je andere progjes.

Succes !

Is die CD van XP wel origineel, of is het een kopie?

Groetjes,
Bennie

Bedankt voor de tips.

Drie maal blijkt maar eens scheepsrecht te zijn want de installatie is gewoon doorgegaan en ik heb dus nu weer een computer met XP erop.

Nu heb ik nóg een stel vragen, mede naar aanleiding van voorgenoemde tips:

- is het verstandiger om toch eerst nog een keer windows opnieuw te installeren met de NTFS-indeling of kan het weinig kwaad om het te laten zoals het is?
- drivers e.d. zijn allemaal tijdens de installatie van XP geïnstalleerd. kan ik nu beter eerst alles, dus ook mijn antivirussoftware en firewall installeren voordat ik dat herstelpunt maak of kan ik dat beter zo kaal mogelijk houden?
- schijf d t/m g had ik dus al geformatteerd, nog een keer doen of niet?

Ik zou FAT32 houden en niet overstappen op NTFS. Begin gewoon met het installeren van de software. XP zal zelf herstelpunten maken, zodra je nieuwe software installeert.

Groetjes,
Bennie

de keuze tussen NTFS is er een die persoonlijk is, mijn voorkeur gaat uit naar NTFS.

Over de voor- en tegens moet je het e.e.a. maar op Google zoeken, 't is maar net wat jij belangrijk vindt.

(belangrijkste verschil zit 'm in de beveiligingsmogelijkheden : Windows(gebruik) is beter af te schermen met NTFS dan met FAT.)

Laatst bewerkt:
Als je een "Newbie" bent, zou ik er zeker niet aan binnen. Voor het huis-tuin-en-keuken-gebruik is NTFS volstrekt onnodig. Als je in de problemen komt, moet je je vaak in allerlei bochten wringen om bij je data te kunnen komen. NTFS wordt namelijk niet door DOS gelezen. De beveiligingsmogelijkheden die NTFS biedt, is slechts voor een fractie van de PC-gebruikers interessant.

Groetjes,
Bennie

NTFS of FAT?

Wie in het bezit is van Windows XP of Windows 2000 (en geen dualboot installatie draait) doet er verstandig aan voor NTFS te kiezen. Het bestandssysteem is betrouwbaar, veilig en efficiënt en onlosmakelijk gekoppeld aan de professionele 32-bits architectuur van Windows 2000 en XP. Als u uw installatie van Windows XP al onder FAT32 gemaakt heeft, kunt u vrij eenvoudig overstappen. Een harde schijf kan alleen naar NTFS geconverteerd worden als hij niet helemaal vol is. Voordat het conversieprogramma begint met de eigenlijke handelingen wordt er eerst gecontroleerd of er wel genoeg vrije ruimte is. Is dit niet het geval, dan krijgt u een foutmelding van die strekking. Om het converteren te starten gaat u naar Start, Alle Programma's, Bureau-Accessoires en klikt u op Opdrachtprompt. Typ in het venster dat dan verschijnt 'convert <schijfnaam: /fs:ntfs' (waarbij schijfnaam de naam van de te converteren harde schijf is). Wacht tot er in het venster de mededeling 'conversion complete' verschijnt en sluit het venster, de desbetreffende partitie is dan geconverteerd. Voor sommige partities, zoals de partitie die Windows bevat, is het mogelijk dat u de melding krijgt het systeem te herstarten voordat de conversie kan beginnen. Volg simpelweg de instructies op het scherm, en alles wordt voor u geregeld na een herstart. Overigens geldt ook hier dat vooraf back-uppen bij dit soort operaties niet alleen verstandig, maar eigenlijk verplicht is. Denk er ook aan niet mogelijk is om terug te converteren naar FAT32.

LET OP: Wilt u om welke reden dan ook terug naar FAT32 en Windows '98(SE) dan dient u de partitie eerst met Windows XP te formatteren in FAT32. Het formatteerprogramma dat bij Windows '98 hoort herkent geen NTFS partitie en zal deze dus overslaan of niet kunnen formatteren.

Beveiliging

Naast een betere beveiliging van gegevens tegen hard- en softwareproblemen,
levert NTFS ook de mogelijkheid om gegevens af te schermen van anderen, Dit is vooral praktisch wanneer meerdere personen gebruik maken van dezelfde pc. Onder NTFS is het anders dan bij FAT32 mogelijk om per bestand, map of partitie specifiek in te stellen wie er al dan niet toegang toe heeft, en of deze toegang inhoudt dat er gelezen of ook geschreven mag worden (permissies). Ook biedt NTFS de mogelijkheid om bestanden, folders of partities te versleutelen. (Encrypting File System).

Efficiënt

NTFS kan een grotere hoeveelheid clusters per partitie bevatten, bij gebruik van Windows XP 4.294.967.295 tegen 268.435.445 van FAT32. Hierdoor kan NTFS veel grotere harde schijven formatteren met een clusteromvang van 4 KB, en dus meer ruimte met minder slack creëren.

Compressie

NTFS levert een betere variant van compressie op. Het is namelijk mogelijk om specifieke bestanden te comprimeren. Voor diegenen die zich afvragen waarom ze dat niet gewoon met een applicatie als Winzip zouden doen, NTFS kan door zichzelf gecomprimeerde bestanden uitpakken en tonen zonder dat er interactie met de gebruiker nodig is. Windows XP is in staat om van meerdere NTFS geformatteerde harde schijven één partitie te maken. Nadeel is dat als er één harde schijf stuk gaat, de informatie op alle schijven weg is. Deze optie is overigens alleen weggelegd voor mensen die Windows XP professional gebruiken.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen weer,

Zojuist heb ik alle schijven geconverteerd naar NTFS en geprobeerd Trillian te installeren, als testcase zegmaar. Nog steeds krijg ik de foutmelding "In trillianv-0.74 is een fout opgetreden *blabla*". Dit gebeurt steeds tijdens het 'unpacking files to location'.
Opnieuw downloaden en installeren werkt niet, trillian pro downloaden en installeren werkt ook niet.
Tijdens het installeren van norton personal firewall krijg ik eerst een statusbalkje dat zegt 'initializing startup' en daarna gebeurt er niets meer.

Nog andere tips misschien?

Om dan nog even terug te gaan naar het begin, staan er soms vraag- of uitroeptekens in je apparaatbeheer?
Ik denk hier met name aan je IDE controller en of cd-rom/dvd.

Windows werkt wel ja. Het zal eerder aan de installatie liggen dan aan de software want al die proggies werkten voorheen ook. Op de eerdere installatie van Winxp dan.

Ik vond geen uitroepstekens of vraagtekens in mijn apparaatbeheer trouwens.

Eventueel anders nog tips voor andere sites waar ik het kan proberen?

Als ik de posting van Ron als (nieuw) uitgangspunt neem: heb je een AMD of een Intel platform ?

Als je een AMD-Via platform hebt, dan zou installatie van de Via4in1 drivers wel eens kunnen schelen...............

Kheb een Intel pentium 2 processor als ik je vraag goed begrijp. Over hardware weet ik ECHT bitter weinig helaas :(

oei,

van mobo drivers voor intel-platforms weet ik eerlijk gezegd niet veel. Misschien iemand anders ?

Laatst bewerkt:
Uhh, wat voor een pII en hoeveel geheugen?

[edit] en wat staat er vermeld bij Vaste schijfcontroller SIS, INTEL???? [/edit]

Goed, wat ik in het configuratiescherm kan zien is het volgende:

Intel pentium II processor
400 mHz kloksnelheid
256 mg RAM geheugen

Bij IDE ATA/ATAPI controllers staat:
- Intel(r) 8237AB/EB PCI Bus Master IDE Controller
- Primair IDE kanaal
- Secundair IDE kanaal

De schijfstations (dat is geheugen, toch? of zijn dat mijn harde schijven?)

- MAXTOR 6L020J1
- QUANTUM FIREBALL CR8.4A

Verder staat er bij Systeemapparaten wat Intel betreft (ja sorry hoor, ik schrijf maar alles op dat er enigszins op lijkt *dombo modus*)
- Intel 82371AB/EB PCI to ISA bridge (ISA mode)
- Intel 82443BX Pentium(r) II processor to AGP controller
- Intel 82443BX Pentium(r) II processor to PCI bridge

Oh ja en wat me nu te binnen valt wat ik volgens mij nog niet vermeld heb is dat ik altijd twee keer moet opstarten om al mijn geheugen te kunnen gebruiken. Als ik voor de eerste keer de computer aanzet krijg ik alleen schijf C en D. Als ik daarna opnieuw opstart doet hij het wel helemaal.
Volgens systeembeheer zijn er trouwens geen conflicten en werkt alles correct.

Dat laatste is toch wel heel belangrijk.
We komen nu aan bij het 'kopje' nakijken:
-controleer alle IDE kabels op beschadiging en op goed aangesloten zitten, zonodig vervangen
-controleer de jumper instellingen van je HDD's en CD/DVD
-Hoe staan je HHD's in je bios vermeld, op 'auto'?? Doe dan eens 'IDE auto detect' en zet ze vast op 'user'

Laat het logboek van XP nog veel fouten zien?
(configuratiescherm\systeembeheer\logboeken\systeem; in het rechter scherm zie je rode rondjes met een wit kruisje). Als je daarop dubbelklikt krijg je details te zien over de foutmelding. Post.

Groetjes,
Bennie

Hmm op 8-7 staan een heleboel fouten en waarschuwingen, bijna allemaal over het feit dat er een probleem is met de cd-rom speler en dat een ide-port niet op tijd reageert.

Volgens mij zijn ze allemaal van na het moment dat ik windhoos geïnstalleerd had, is er een plek waar ik dat kan chekcen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan