I/O fout bij installatie XP?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hmm kan iemand mij in het kort en zeer duidelijk uitleggen hoe ik met fdisk de partitionering wijzig ?
 
Geplaatst door Esje
Hmm kan iemand mij in het kort en zeer duidelijk uitleggen hoe ik met fdisk de partitionering wijzig ?

Voor alle duidelijkheid: daarmee ben je dus al je data kwijt!!!! Je kan dus niet "on-the-fly" de grootte van je partitie wijzigen. Dat zal dan met programma's als Partition Magic moeten. Bovendien moet je dan eerst je NTFS-partitie weghalen en daarna weer opnieuw aanmaken.

Groetjes,
Bennie
 
Heb ik ook niet gedaan, ik kreeg het idee dat je de schijven moet partitioneren voor je ze formatteert en dat dat een reden kon zijn dat het installeren niet lukt.

Helaas pindakaas is dat het niet. ALLE fouten in het eventlog hebben te maken met mijn cd-rom speler. Ik had 'm al schoongemaakt en ik heb de stekkers eruitgetrokken en er weer in gedaan, het enige resultaat is dat hij nu niet meer dezelfde naam heeft.
De foutmeldingen hebben te maken met het niet op tijd reageren op timeouts en er zitten wat 'controllerfouten' in.
letterlijk:
------------------------------------------------------------
Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: atapi
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 11
Datum: 15-7-2053
Tijd: 14:43:53
Gebruiker: n.v.t.
Computer: MACHINENAME
Beschrijving:
Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Ide\IdePort0.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
Gegevens:
0000: 0f 06 10 00 01 00 64 00 ......d.
0008: 00 00 00 00 0b 00 04 c0 .......À
0010: 01 00 00 80 00 00 00 00 ...€....
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0028: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0030: 00 00 00 00 05 00 00 00 ........

----------------------------------------------------------

Zijn er nog mogelijkheden om zoiets te 'repareren'? Of moet ik er een andere cdrom speler ingooien?

Ojah misschien zegt het niets maar deze fouten stonden al in het eventlog om twee uur terwijl de datum en tijd die erbij staan later zijn.

o_0
 
Ik zie geen informatie die daarop lijkt in apparaatbeheer. (over de modus)
Kan je tab voor tab uitleggen hoe ik dat kan zien? Sorry hoor :(
 
Dankc :) Overdrachtsmodus is DMA indien beschikbaar, huidige overdrachtsmodus is PIO-modus.

Ik heb trouwens de kast open, het is een rotzooi wat kabels betreft maar er is niets stuk (behalve een clipje van de geluidskaart dat ik net zelf heb gebroken -d'oh!). Ook kan er niet echt iets verbeterd worden aangezien alles aangesloten zit op de enige mogelijke manier.

Wat ik me wel afvraag is of het logisch/goed is dat de 'primaire' cdrom via de schrijfcdrom is verbonden aan de rest. Mijn eigen logica zegt namelijk dat het helemaal niet logisch is...
 
Verander de PIO-modus in DMA-modus. Herstart PC.

Zolang Windows géén conflicten aangeeft in apparaatbeheer, maakt het niet zo bijster veel uit hoe de CD-speler is aangesloten. Bij mij is de situatie:

IDE-1 = CD-Writer (Pri.) en Harde schijf (Sec.)
IDE-2 = Harde schij (pri.) en DvD-speler (Sec.)

Groetjes,
Bennie
 
Hoe verander ik die modus dan? Hij staat al op DMA modus als het kan, meer kan er niet aan veranderd worden :(
 
Dat begrijp ik niet zo goed. Je zegt:

"Overdrachtsmodus is DMA indien beschikbaar, huidige overdrachtsmodus is PIO-modus".

Kijk eens in de BIOS. Misschien is de modus vastgelegd in de BIOS en kan je daarom niets veranderen.

Hoe kom ik in de BIOS?
Start PC opnieuw op en vrijwel direct zie je iets langsflitsen in de trant van "Press ??? to enter Setup". Die ??? staat voor F1, F8, DEL- of END-toets. Het verschilt van PC tot PC. Druk die toets in en je komt in de BIOS.

Groetjes,
Bennie
P.s. ik moet straks weg, dus het kan zijn dat ik je later pas weer antwoord.
 
Wel, er staat bij overdrachtsmodus: "DMA indien beschikbaar". Daaronder staat: "Huidige overdrachtsmodus: PIO-modus".

Ik ga wel even zoeken in de BIOS maar ik ben eerlijk gezegd als de dood om daar dingen in te veranderen. Hij moet dus in ieder geval op DMA staan.
 
Goed, hier volgt alle informatie uit de bios waar ik iets met DMA kon vinden.

ECP DMA select: 3
IDE ULTRA DMA mode: disable
IDE0 master PIO/DMA mode: auto
IDE0 slave PIO/DMA mode: auto
IDE1 master PIO/DMA mode: auto
IDE1 slave PIO/DMA mode: auto
(Mogelijkheden: 4/2, 3/1, 2/0, 1/0, 0/0)

Dan haben wir noch:
DMA 1 used by ISA: no/icu
DMA 3 used by ISA: no/icu
DMA 5 used by ISA: no/icu

Als er verder nog informatie nodig is hoor ik het wel. Ik had nog wat andere dingen opgeschreven maar ik als kneus kan niet beoordelen wat er belangrijk is :)

Ik hoor het later wel, succes met wat je te doen hebt
 
Laatste antwoord:)

IDE ULTRA DMA mode: disable

Maak daar: "enable" van.

Groetjes,
Bennie
 
Hmm "enable" stond er niet bij, ik heb 'm op auto gezet. In apparaatbeheer staat 'ie nog steeds op PIO.

Andere opties zijn als je terug bent zeer welkom.
 
gelet op een opmerking die je ergens in dit topic maakte "2x opstarten" voordat de pc het goed doet:

haal je geheugenbankjes eens uit de voetjes en / of druk ze eens aan. (al is de link naar de cd-speler dan wat wazig.......)

Voor de hand liggender is wellicht:

probeer "voor de grap" eens een andere speler.....

met een beetje "geluk" is de huidige speler "gewoon" defect.
 
Je hebt nu staan:

IDE0 master PIO/DMA mode: auto
IDE0 slave PIO/DMA mode: auto

Kan je die "auto" veranderen naar PIO, of DMA-modus? Kijk wel goed dat je de juiste van de twee te pakken heb. Om te achterhalen wat op master zit en wat op slave, ga je terug naar apparaatbeheer. Zie plaatje.

Eerder zei je dat het apparaat niet meer de juiste naam had. Je kan daarna proberen om de CD-speler te verwijderen uit apparaatbeheer en dan opnieuw op te starten.

Groetjes,
Bennie
attachment.php
 

Bijlagen

  • apparaatbeheermenubeeld.jpg
    apparaatbeheermenubeeld.jpg
    32,5 KB · Weergaven: 793
De enige mogelijkheden daar hebben niets met DMA of PIO te maken, kan alleen veranderen in 4/2, 3/1, 2/0, 1/0 of 0/0 (whatever that means)

Over een nieuwe cd-speler te installeren: hoe groot is de kans op problemen als ik er één uit mijn oude computer trek?
 
hangt er vanaf hoe je het bekijkt, 0 of 100% :
je hebt nu problemen en ALS die veroorzaakt worden door defecte hardware is de kans 100% dat het opgelost is met een andere.

Zit 't probleem bij de "instellingen" of nog ergens anders, dan houd je het euvel.

Het enigste dat je ermee bereikt is in ierder geval zekerheid omtrent de "plaats" waar je de oorzaak dan NIET moet zoeken : -> defecte speler (of juist wel.......)

Zit 't probleem NIET in een defecte speler dan zal ook die nieuwe / andere, problemen opleveren nadat 'ie geinstalleerd is.
 
Laatst bewerkt:
Dat begrijp ik :) Maar ik bedoel of het een probleem gaat opleveren om een ouwe cd-speler in een windhoosXP pc te zetten. kan het natuurlijk wel gewoon gaan uitproberen maar ZO vreselijk veel tijd heb ik niet en ik ben nie van plan de komende paar weken iedere avond na het werk aan de computer te zitten rommelen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan