Ik vraag mij af

Status
Niet open voor verdere reacties.

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Berichten
6.682
Ik vraag mij het volgende af....

Ik zie hier op dit forum iedereen zowat overgaan naar Windows 10. (Het is en blijft tenslotte een Windows forum, helaas...)
Maar staat er nu niemand bij stil dat deze versie van Windows volop naar privé gegevens vist?

Is er nu niemand hier die zich bewust is van het feit dat bij de installatie van Windows 10 bij de standaardinstallatie ook een reeks internettoepassingen op de pc gezet worden, die toegang krijgen tot veel persoonlijke gegevens.

Of er is niemand die dat erg vind en niet weet wat de gevolgen hiervan kunnen zijn?

Op de website van de Consumentenbond staat een stappenplan hoe de privacy-instellingen aan te passen zijn.
In de Digitaalgids van juli/augustus 2015 en op de website van de Consumentenbond wordt dieper ingegaan op het nieuwe Windows 10.

Doe er je voordeel mee.
 
Beste Femke, deze senior is niet van gisteren:)
Om te beginnen heb ik een testsysteem ingericht en daar de upgrade op uitgevoerd
Vervolgens een fancy google-mail account aangemaakt waarbij ik natuurlijk alles weggelaten heb dat de privacy zou kunnen schenden en me daar mee aangemeld bij windows 10
Daarna alles uitgezet dat of mijn privacy kan schenden of een negatieve invloed kan hebben op de performance van de pc of internet. En geloof me maar, dat is nog veel meer dan vermeld staat in de artikelen van de Consumentenbond.

Mijn volgende stap wordt nu consequent elke parameter, setting, services, geplande windows taken, etc etc onderzoeken en uitvlooien wat het doet.
De resultaten hiervan zal ik t.z.t. publiceren, maar dan zijn we al weer maanden verder.
Pas daarna besluit ik of ik mijn operationele windows 7 systeem ga upgraden naar windows 10 of niet.
 
Laatst bewerkt:
Bij het in gebruik nemen van Windows 10 komt dat allemaal voorbij en kan je dat soort dingen direct uitschakelen. Het is hetzelfde als met de installatie van wat dan ook. Lezen is het devies. Maar veel mensen lezen helemaal niets en klikken overal maar domweg op Ok of Akkoord.
 
Ik word zo langzamerhand doodmoe van al die beveiligings- en privacy-issues van Windows en Android. Ik doe steeds meer dingen via linuxdistributies. Dat zal ook wel niet 100 % veilig zijn, maar in elk geval is het - als ik het goed heb begrepen - toch beter dan Windows.
 
Ik deed hetzelfde als edmoor: Bij de installatie kun je op het einde iets aangeven als: "Beginnen met snelle instellingen" of kiezen voor Aanpassen.
Ik heb Aanpassen gekozen en daar van alles uitgezet dat anders inderdaad richting Microsoft gecommuniceerd zou worden over (bijv.) websites die ik bezoek etc.

Het klopt inderdaad dat de meeste mensen hier niet naar gekeken (zullen) hebben, dus goed dat je je waarschuwing/discussiepunt naar voren brengt.

Tijs.
 
Ik wil gewoon een OS hebben dat goed werkt. En W10 geeft mij dat. Zeker als je weet dat ik ook mijn mobiele telefoon met Windows erop gebruik. En het werkt super in combinatie met elkaar. Ik heb geen zin om een halve dag kwijt te zijn om te gaan graven in de privacyinstellingen. Het moet gewoon werken.

Het feit dat je ook zomaar op een trein naar een of ander concentratiekamp terecht kan komen is van ondergeschikt belang. Voor vandaag. (Voor de jongeren onder ons: De geschiedenis van de Mens leert ons dat het vaak slecht afloopt met de mensen wiens gegevens zijn vergaard. Meestal vrijwillig verplicht. Cambodia, met het pol pot regime was er uitermate bedreven in. Nu zitten we met de Killing Fields. En ik kan nog een heel boekwerk vullen. ) De menselijke geschiedenis heeft een beroerde track record.
 
En geloof me maar, dat is nog veel meer dan vermeld staat in de artikelen van de Consumentenbond.
Oh ja, dat weet ik wel hoor! En het wordt van kwaad tot erger met dat Windows. Niet om te bashen, maar het staat overal geschreven.

Ik word zo langzamerhand doodmoe van al die beveiligings- en privacy-issues van Windows en Android. Ik doe steeds meer dingen via linuxdistributies. Dat zal ook wel niet 100 % veilig zijn, maar in elk geval is het - als ik het goed heb begrepen - toch beter dan Windows.

Dit is natuurlijk iemand naar mijn hart ;)

Ik gebruik nu 8 jaar Linux (Linux Mint) en mijn ervaring hierin is dat mijn systeem doet wat ik wil en hoe ik het wil. Dat ik deze ook kan inrichten hoe ik wil. Baas zijn over mijn eigen systeem. Installatie duurt een kwartiertje (?), updates zijn met 1 minuut op je pc zonder herstarten en dat soort toestanden.

Ik heb daarvoor XP en Win 7 als laatste gebruikt en moet zeggen dat ik tijd overhoud. ;)
Geen antivirus proggies en what ever op mijn systeem hoeven installeren, niet elke week de boel hoeven opschonen, nooit virussen en andere troep die ongevraagd meekomt etc. etc.

Daarom vroeg ik het mij af, waarom is iedereen toch zo Windows 10 minded nu, terwijl het gros best weet dat je gegevens op straat liggen.
Neemt niemand dat dan serieus?

De tekst van Mavaros begrijp ik dus totaal niet (zeker het concentratiekamp gebeuren niet, want mijn hemel, hoe kan je dat er nu bijhalen :( ). Hij/zij wil niet graven in de privacyinstellingen. Toch gek als je weet dat Windows 10 juist de privacy pikt van de gebruiker.
 
Laatst bewerkt:
Zeker 75% van de genoemde items die de consumentenbond en andere websites aangeven over de privacygevallen van windows 10, een beetje overtrokken.
Heeft nou niemand in de gaten dat dit al sinds windows 8 al is?
Dus dit is al zeker 3 jaar oud nieuws. Sterker nog als je google onder de loop neemt speelt dit principe al veel langer.
 
Daar heeft Jackall een punt: Ook in W8 zaten een hoop van die opties ook al (en standaard natuurlijk op Aan).

Tijs.
 
geloven er echt nog mensen in die consumentenbrol? tis marketing gerichte bangmakerij
 
@dnties:
Precies. En bij de installatie van zowel Windows 8 als Windows 8.1 kan je dat soort zaken ook al uitschakelen. Het kan uiteraard geen kwaad dat het ter sprake wordt gebracht, maar je kan het allemaal uitschakelen. Als mensen maar eens lezen wat ze installeren en waar ze mee akkoord gaan in plaats van er naderhand over te gaan klagen en moord en brand roepen.
 
Laatst bewerkt:
Is ook zo. Ik denk al veel eerder trouwens. Maar het wordt steeds erger en erger. En dat schijnt dus niemand te deren. Daar maak ik mij wel zorgen om.
Dat niemand hierbij nadenkt, bedoel ik dan.

Denkt iedereen dan maar zo van, joh...ze mogen van mij alles weten? Behalve mijn pincode? (let op, ook die krijgen ze een keer te pakken ;) )
Want ik maak mij nergens schuldig aan?

Met Android eigenlijk ook zo. Die had ook al lekken en nu weer http://www.nu.nl/tech/3619906/groot-lek-weer-terug-in-android-44.html

Nu hoor ik jullie denken, heeft Linux dan nooit lekken? Vaak is het juist iets van buitenaf, zoals Java of Flash. Is het al iets binnen de Linux versie die je gebruikt, is het supersnel gedicht omdat de updates razendsnel worden uitgebracht.
 
Laatst bewerkt:
wat een bs, zelfde ge(***) als met die aanslagen.

iedereen zeurt dat er niks meer prive is en dat ze je niet mogen controleren,

vliegt er dan iemand door een toren heen is t ook weer niet goed want ze hadden die terroristen niet gecontroleerd.

nu klagen dat MS de boel beter en persoonlijker wil maken en straks gaat iedereen janken dat het een haperd onpersoonlijk geheel is.
 
nu klagen dat MS de boel beter en persoonlijker wil maken en straks gaat iedereen janken dat het een haperd onpersoonlijk geheel is.
Eh, ik jank niet...............en als je goed leest vraag ik het mij alleen maar af hoe en wat.
Maar als je dat beter en persoonlijker vind............hoezo beter? ze pikken alle prive gegevens van je weg! Is dat beter?

Ikzelf ben Linux gebruiker en vraag mij af waarom mensen bij Windows blijven, omdat ik zoveel lees over die nieuwe versie 10.

En hoezo gezeik...als je dat bedoeld....aanslagen? WTF heeft dit er mee te maken?
 
Laatst bewerkt:
dat eeuwige gezeur over privecy en weet ik wat steeds, linux is ook lang niet zo heilig als iedereen beweert
 
dat eeuwige gezeur over privecy en weet ik wat steeds, linux is ook lang niet zo heilig als iedereen beweert

Ik geloof niet dat iemand dat hier zegt......en gezeur is het naar mijn mening niet. Het is je bewust worden van wat er in de wereld gebeurt, en dan met name ook met jouw gegeven!!
Niet geheel onbelangrijk dus.

maar eh...je bent aardig bezig met je aardige opmerkingen zie ik: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/865983-Terug-naar-W7
Ook nog last van de volle maan ;)
 
Laatst bewerkt:
klopt dat ik liever gerichte reclame zie dan random gekozen meuk, het klopt dat ik liever gecontroleert word dan dat er geen overzicht is, en zo kan ik wel even door gaan.

bewust worden van de wereld lukt je toch al niet de media in dit land is niet reeel en post enkel wat de luisteraars willen, maar das n andere discussie
 
Ik vind het allemaal maar paranoia gedoe. Niks persoonlijks Femke. Maar dezelfde mensen die erover zeuren lopen wel met een AH Bonus kaart en alles wat winkels maar op het gebied van sparen e.d. aanbieden. Je weet wel, van die dingen waar de consumentenbond reclame voor maakt. En daar vragen ze zich dan niks bij af.
 
Maar dezelfde mensen die erover zeuren lopen wel met een AH Bonus kaart en alles wat winkels maar op het gebied van sparen e.d. aanbieden. Je weet wel, van die dingen waar de consumentenbond reclame voor maakt. En daar vragen ze zich dan niks bij af.

Lopen er wel mensen te zeuren? Ik vraag het mij af!! Want ik hoor niemand namelijk, dat is mijn question.
Slikt iedereen het als zoete koek?

Overigens heb ik een AH kaart ;) maar niet geactiveerd en krijg evengoed mijn korting ;)
Maar ik zeur natuurlijk niet hahaha. Heb er geen reden voor.
 
@ Femke
Daarom vroeg ik het mij af, waarom is iedereen toch zo Windows 10 minded nu, terwijl het gros best weet dat je gegevens op straat liggen.
Neemt niemand dat dan serieus?]
Helemaal mee eens, Femke. Nog maar 1 van onze 3 computers draait onder Windows en zo gauw ik stop met werken, gaan we daar misschien ook Mint op installeren.
Maar ja, Windows is nu eenmaal de standaard in het bedrijfsleven. Zolang ik nog werk, heb ik bepaalde tools etc. nodig en daarvoor heb ik niet altijd passende Linux-equivalenten gevonden.
Draaien onder Wine etc. is ook niet altijd de oplossing doordat je dan soms functionaliteit verliest. Zo werk ik met EssentialPIM en die werkt goed onder Wine. Alleen kun je dan niet meer syncen met je Android-telefoon. Dwz, mij is het in elk geval niet gelukt.
Maar voor het overige heb ik echt zoiets van: doe mij maar Linux.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan