Installatie WindowsXP lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
vervolg

Ik zie niet zo gauw de relatie met het probleem van XP met de Matroxdrivers (of lees en interpreteer ik niet goed), wel t.a.v. diverse performances.
Verder begrijp ik uit je woorden dat je deze update na elke WIndows-installatie moet uitvoeren.
Om te beginnen dus NU (nog) met WinMe; en NADAT ik XP heb geinstalleerd (een cleane installatie, vooraf gegaan door de C-schijf te formatteren met het commando C: /u).
 
etc. etc. etc.

Wat ik lees op de site van VIArena (hyperion 4 in 1 driver) breng ik niet direct in relatie met het probleem van XP met de Matroxdrivers (of lees en interpreteer ik niet goed); wel t.a.v. diverse performances.
Verder begrijp ik uit je woorden dat je deze update na elke WIndows-installatie moet uitvoeren.
Om te beginnen dus NU (nog) met WinMe; en NADAT ik XP heb geinstalleerd (een cleane installatie, vooraf gegaan door de C-schijf te formatteren met het commando C: /u).
 
Je kan em nu nog installeren. Kan je kijken of deze misschien het probleem verhelpt.

Deze driver dien je zoiezo altijd te installeren als je een moederbord hebt met een VIA-chipset. Dit om je pc optimaal te laten presteren.

Je hebt trouwens geen onboard-videokaart. Het probleem ligt dus bij iets anders.

Je moederbord heeft ook problemen met nieuwere kaarten, zoals de Visiontek's GeForce 4 Ti 4600:

Dear 8KHA+ Users
As of March 1, 2002 EPoX has received claims from customers that there is a conflict between the 8KHA+ and Visiontek's GeForce 4 Ti 4600. Currently we have not been able to confirm where the problem lies and it is being closely looked at by our technical engineers and R/D. EPoX and the 8KHA+ has been the motherboard of choice for much of the computer enthusiast community and we will make every effort possible to keep positive communication and interaction between EPoX and this community. As for now please always use caution when inserting any riser cards (i.e. VGA cards) into EPoX motherboards, as well as any other manufacturers. This practice will prevent any forceful damages in the future.

Nog meer:
http://www.epox.com/html/motherboar...33js31c4x3h0hc10x1b0M0i3O2wl1V0X43c3O2nt23R2N

-edit-

Welk BIOS-versie heb je nu geinstalleerd dan?
 
Laatst bewerkt:
vervolg

Ik zie dat het bestandje een executable is. Hoe gaat het flashen dan in zijn werk. Voorheen was het een BIN-file, waarvoor de ALT/F2 methode gold in combinatie met AWDFLASH.EXE.
En verder. Mijn systeem betreft de AMD Athlon(tm) XP 1600 +
levert dat geen problemen op, in de info staat:
Added support for 2400+ and 2600+ CPU micro code
 
Je dubbelklikt op het bestandje. Nu krijg je een melding waar je de bestanden heen wilt uitpakken. Doe dit naar een nieuwe, lege, onbeschadigde diskette of naar een tijdelijke map op je c-schijf. (de laatste is betrouwbaarder)

Nu kan je et BIOS flashen zoals altijd. Inderdaad met AWDFLASH.EXE.

(bijlage toont de bestanden die je hebt na het uitpakken)

attachment.php
 

Bijlagen

  • flash.jpg
    flash.jpg
    11,7 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
vervolg

Ik ga daar kijken, maar ik zit nog met twee vragen wat betreft het flashen van de BIOS.
1. Het feit dat ik een 1600 + processor heb, de betreffende BIN is voor minimaal 2400 +;
2. Waar behoort de AWDFLASH.EXE te staan als ik de PC start met de BIN-file op een diskette in het diskette station.
 
Re: vervolg

Geplaatst door Yari02
Ik ga daar kijken, maar ik zit nog met twee vragen wat betreft het flashen van de BIOS.
1. Het feit dat ik een 1600 + processor heb, de betreffende BIN is voor minimaal 2400 +;
2. Waar behoort de AWDFLASH.EXE te staan als ik de PC start met de BIN-file op een diskette in het diskette station.

1) Die update maakt het mogelijk dat er een 2400+-cpu op je moederbord geplaatst kan worden.

2) Als je dat gedownloade bestand hebt uitgepakt naar een lege diskette, start je de pc op met die diskette en start je AWDFLASH.EXE die ook op die diskette staat. (komt er automatisch op tijdens het uitpakken van dat bestand)
 
vervolg

Oh ja, ik was vergeten dat ik de vorige keer met flashen het AWDFLASH.EXE bestand niet nodig had.
Bij het starten van de PC staat de naam AWDFLASH onderin het scherm genoemd. Dit betekent dat je het bestand zelf niet op de diskette hoeft te plaatsen.
Ik heb toen alleen de BIN-file op een diskette gezet, de PC gestart en bij de initialisatie op ALT/F2 gedrukt. De rest ging vanzelf. Ga ik dus nu met de nieuwe BIN ook weer doen. Daarna de chipset en dan wordt het spannend. Opnieuw XP installeren. Je hoort hoe het afloopt.
 
Geflashed en chipset ge-update

Ben weer online, dus je snapt het flashen en updaten van de chipset is zonder problemen verlopen.
Alleen na de 'quick install' van de hyperion 4in1 (chipset), kreeg ik een conflict met Download accelarator (eerst witte box, klik op sluiten en dan blauw scherm met div. meldingen).
Daarna nogmaals de PC gestart en toen geen errormeldingen meer.
DAP er maar even afgegooid(is er een betere downlaoder, overigens). Vanavond ga ik denk ik aan de slag met de installatie van XP en laat hier weten wat de inspanningen van deze middag hebben opgeleverd.

Alvast bedankt !
 
DAP heeft ook best vaak conflicten met het downloaden van allerlei dingen. Veel site/programma's willen ook dat je zonder DAP het betreffende bestand download. (anders wil et vaak niet eens)

Succes verder met WinXP en we horen et wel.
 
vervolg

Weet je nog een goed werkbaar alternatief voor DAP ?
 
Re: vervolg

Geplaatst door Yari02
Weet je nog een goed werkbaar alternatief voor DAP ?

Nee helaas. Ik gebruikte vroeger ook aardig vaak DAP, totdat veel site's geen DAP toelieten. Heb et er toen maar weer afgegooid.
 
vervolg XP installeren met Matrox G550

Hallo muurhond,

De installatie van XP (upgrade van ME naar XP) is goed gegaan. Een aantal progjes heb ik opnieuw moeten installeren, maar alles werkt perfect. Nu eindelijk een stabiele kabelverbinding en nog veel meer voordelen t.o.v. ME. Maar nu sta ik op het punt de drivers van de Matrox G550 te installeren en ben als de dood dat het systeem ´weer´ crashed. Want na de updates van BIOS en chipset, herkent XP de Matrox nog altijd niet en dat zou in principe zo moeten gaan als je een nieuw stuk hardware plaatst. Ik kreeg van mijn leverancier nog een tip (en bestand) om het BIOS van de Matrox(schijnt ook te bestaan) te updaten (setup 257.exe). Het zou met de ´in totaal´ drie updates (BIOS, Matroxbios en chipset) nu goed moeten gaan.
Als het uiteindelijk lukt doe ik, denk ik, een compleet cleane XP installatie. Wens me geluk, of heb je nog een finale tip.
 
BIOS en update chipset heb ik gedaan onder ME, dus nog VOOR de installatie van XP. Maakt dat nog iets uit. Voor de BIOS niet, maar wellicht wel wat de chipset betreft. Heeft dat zin nogmaals, maar nu onder XP.
Is het wellicht zo dat je bij de problemen die ik tot op heden heb gehad met de Matrox, beter de Windows 2000 drivers kan gebruiken. Op de site van Matrox te zien, zijn die van 2000 en XP exact dezelfde !
Oke, bijna all set. De matroxbios nog en dan ....de matroxdrivers. Vind je overigens niet gek dat XP de matroxkaart ´weer´niet herkent+ dus na de updates van BIOS en chipset.
 
Je moet deze drivers na elke windows-installatie installeren. Maakt niet uit onder welke windows-versie.

De BIOS-update is enkelmalig, dus als je dat gedaan hebt, hoef je het nooit meer te doen. (tenzij er een nieuwe update komt)

Die nieuwe drivers voor je videokaart is geschikt voor zowel Windows XP als Windows 2000. Ook deze moet je na elke windows-installatie opnieuw installeren.
 
Tenslotte

Ik ben even ´n uurtje weg en dan ga ik er voor.
Je hoort over ongeveer een uur ´hoe en wat´.
Als je niets meer hoort vanavond, weet je dat het systeem kennelijk weer volledig gecrashed is. Dan duurt het weer even, voor ik dan weer online ben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan