installatieprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi !

@Pasja, 't had wat genuanceerder gekund !
Maar ja, Copal.....

@T.S.: Op Intel Corporation 82801IB/IR/IH (ICH9 Family) Mobile SATA AHCI Controller krijg ik geen hits bij @Google.

Wat je voorstelt zou ik zeker proberen, alleen: je zult met een floppy (ik gebruik een externe floppy-drive voor dit soort gevallen) of met geslipstreamde XP-CD moeten werken.

Vervelend, maar dit soort klusjes is meestal enorm tijdrovend.

Greetz,

Harry.
 
Ik hoop dat het geen kwaad kan en dat het dan eindelijk werkt (dat het de juiste driver is en dat dat het probleem is).

Ik heb geen usbfloppydrive en ik ga dat ook niet kopen. zou zonde zijn voor het geld want ik denk niet dat ik dit hpmobo kan wijsmaken dat hij het dan van die floppy moet gaan laden.

Dus ik ga me even op nlite storten.
Hopelijk brengt dat heil...

edit: het gaat wel om een volumelicentie. Ik hoop dat nlite daarmee overweg kan?
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Als je op F6 trommelt gaat Windows automatisch naar de floppy-drive, zelfs bij een HP-laptop !

VLK-licensie is met nLite geen enkel probleem.

Greetz,

Harry.
 
Ook zomaar naar een usbfloppydrive?

achjah, niets gekort.

cd geslipstreamd, opnieuw proberen installeren, maar weer dezelfde foutmelding...
 
Hoi !

Tja, dan was het niet de goede.....

Nogmaals: Op Intel Corporation 82801IB/IR/IH (ICH9 Family) Mobile SATA AHCI Controller krijg ik geen hits bij @Google.


Dan kan ik verder weinig voor je doen.

Greetz,

Harry.
 
Enig idee waar of hoe ik de drivers toch kan vinden of alternatieve drivers?:confused:

Of een workaround waardoor ik de harddiskdrivers niet nodig heb?



Ik weet dat je dat vroeger met windows 95 zo kon doen door gewoon de setupbestanden naar de schijf te kopiëren en dan van daaruit te beginnen installeren.

Is iets dergelijks nu ook mogelijk? Vanop de vistadvd ofzo?
 
Kan ik eigenlijk niet eens een externe hdd aansluiten tijdens de installatie? Ik ga ervan uit dat windows dan een harddisk vind en zich geen vragen stelt bij het feit dat hij voor een ander onderdeel (nog) geen driver vind.

Om er zo zeker van te zijn of het de harddiskcontroller is die het probleem vormt en het probleem zich ergens anders situeert.


Of werkt het zo niet?
 
Niet dat ik het meteen van plan ben. Maar het was eerder om te testen of de harddiskcontroller wel het probleem was.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar wel de HAWKPE-dvd gedownload en uitgeprobeerd. (een soort bartPE-cd maar uitgebreider)
Hierop draait een soort winXP, en net na het laden kreeg ik hierbij dezelfde foutmelding. Normaal zou hierbij alles moeten draaien vanop die dvd aangezien daar geen harddisk aan te pas komt.

Ik krijg dezelfde foutmelding, dus ik heb het vermoeden dat ik het probleem ergens anders moet gaan zoeken dan bij de harddiskcontroller.

Maar waar?:confused:

edit: ik heb het einde van de geheugentest gemist, maar windows is vanzelf aan een ASR begonnen. Ik weet niet of dit veel met het geheugen te maken heeft maar ik denk dat ik er vanuit mag gaan dat het geheugen in orde is? Of blijft er anders geen foutmelding staan.
Ik denk niet dat het ASR iets zal oplossen aangezien dat meer met de huidige windows vista te maken heeft dan met het installeren van een winxp

Ik probeer nu wat dingen en ben momenteel bezig met een geheugentest.

owjah: ik had op die cd ook een linuxversie staan en die werkte wel zoals het hoorde...
 
Laatst bewerkt:
mrmusic zei:
Ik zie trouwens sowieso geen XP drivers voor die laptop:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/s...&lang=nl&cc=nl

Klopt, enkel de netwerkdriver, maar dat is in principe voldoende want dan kan ik hem via een programma automatisch naar de andere drivers laten zoeken die ergens wel op internet zullen rondslingeren.

Gezien de installatieproblemen is dat driverprobleem nog de "ver van mijn bed"-show eigenlijk.

Ik zie dat er in dat topic ook wordt gesproken over een probleem wanneer de installatie al was gestart terwijl ik reeds eerder een BSOD krijg. Maar ik ga het eens goed doornemen in de hoop dat ik er iets zinnig kan uithalen om toe te voegen aan mijn trail&errorlist die ik momenteel afga.

De specificaties zijn overigens:
17" 1440x900
Intel Core 2 Duo 2,53 GHz
2x250 GB hdd
4 GB ddr2 ram.
Geforce 9600 GT
en dan enkele extraatjes die de gemiddelde laptop mogelijk nog niet heeft zoals: bluray, esata, subwoofer, hdmi, etc...
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer momenteel een backup dezelfde winxp die ik heb geïnstalleerd op een andere pc terug te zetten op de laptop waarop de installatie niet wilt lukken.

De bestanden heb ik reeds teruggeplaatst, maar moet ik ook het MBR van deze partitie overschrijven met het MBR van de partitie van de laptop waar de backup van afkomstig is of juist niet?

Nu staat xp dus op de tweede harde schijf, maar hoe pas ik het opstartproces nu het best aan dat hij ook die windows xp gaat opstarten i.p.v. of niet alleen die windows vista home premium vanop de eerste harddisk?
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik heb een lijstje gemaakt met enkele Trial & Errorpunten maar ben tot nog toe nog niet in Windows XP geraakt of in de installatie ervan.
Hier is het lijstje:

1. windows installatie starten vanop usbstick (je weet maar nooit)
Maar de ene usbstick kan niet opstarten, de andere wordt niet weergegeven in het bios en nog een andere is te klein.

2. Via externe DVD-drive, die werd ook niet herkend in het BIOS

3. Windows cd geslipstreamd en alle dingen die ik niet nodig had erafgegooid, in de hoop dat ik zo een component zou verwijderen die de BSOD veroorzaakte. Resultaat: toch BSOD

4. SP3 erop geslipstreamd in de hoop dat die beter met de laptop overwegkon. Resultaat: toch BSOD

5. De windowsversie geïnstalleerd op de derde partitie van een ander systeem waar standaard al Windows XP MCE op de tweede partitie was geïnstalleerd. Hier een backup van gemaakt en op de juiste partitie gezet op de hp-laptop.

Partities zien er momenteel zo uit:

hdd1: 3 partities (allemaal primair):
1ste: vista home premium
2de: backup van partitie 1 (tibbestand)
3de: HP-Recovery

hdd2:3 partities (allemaal primair)
1ste: WinXP Backup op geplaatst
2de: leeg (Hier hoort WinVista Ultimate op te komen van zodra WinXP is geslagd. Vreemd genoeg is dit de enige partitie (buiten de systeempartitie van vista home premium) die in schijfbeheer op moment van schrijven als actief staat gemarkeerd????)
3de: leeg

Met easyBCD de Bootloader aangemaakt volgens instructies op het web. Toen ik de windows XP entrie wilde invoeren zei easyBCD dat de bestanden NTLDR en NTDETECT.COM ontbraken en dat ik deze moest downloaden om vervolgens op de vista home premium-partitie te droppen. Dat heb ik gedaan.
Ik startte opnieuw op en selecteerde Windows XP in de bootloader, kreeg ik het volgende:

Invalid boot.ini file
Booting from C:\Windows

Een wit balkje dat volloopt en daarna niks meer.

Toen ik in vista vervolgens opstartte kon ik geen gebruik meer maken van mijn fingerprintreader. Deze kon ik herstellen met systeemherstel welke de NTDETECT.COM had verwijderd maar de NTLDR had laten staan. NTDETECT.COM teruggeplaatst om vervolgens dezelfde melding te krijgen. (invalid boot.ini etc...)

Ik dacht dat XP niet kon opstarten omdat het een boot.ini bestand nodig had dus heb ik het zo goed mogelijk even zelf in kladblok getypt en op de XP-partitie geplaatst.

boot.ini ziet er volgens mij goed uit zo:
Code:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Het maakte echter geen verschil, ik kreeg weer de Invalid boot.ini melding.

Ik probeerde vervolgens eens wat de boot.ini op de vistapartitie zou geven (hdd1 part1)
wanneer ik vista selecteer in de bootloader is er geen probleem. Maar wanneer ik xp probeer op te starten d.m.v. de bootloader kreeg ik deze keer:

Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem.
Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk hardware. Please check the Windows documentation about hardware disk configuration and your hardware reference manuals for additional information.

Hoe krijg ik dat bootmenu en de windows xp installatie toch nog in orde? Ik wil eerst weten of ik hier uit kom voor ik mij aan de rest van mijn lijstje waag:

6. de HDD (vista home premium) volledig formatteren en opnieuw proberen.
Eventueel de windows xp op partitie 1 zetten.

7. Kijken of ik de laatste versie van het BIOS heb om het eventueel te flashen en misschien meer functies te krijgen en zo een bepaalde instelling te veranderen waardoor ik windows xp alsnog kan installeren.

8. De vistadrivers eens op de winXP-cd proberen slipstreamen.
(hier ben ik al mee begonnen want hier heb ik ook een beetje hoop in, maar van al het slipstreamen zijn mijn cd's op:rolleyes: Dus ik moet hier even mee wachten tot ik nieuwe cd's heb gekocht.)

9. RAM en MBR opschonen?

Iemand een idee hoe ik verder kan met 1 van deze punten? (de bootloader vooral want daar zit ik nu vrij ver mee :confused: denk ik)

Of iets om aan dit lijstje toe te voegen?
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf erbij dat je gewoon heel eenvoudig de SATA drivers nodig hebt....
 
Ik blijf erbij dat je gewoon heel eenvoudig de SATA drivers nodig hebt....

Ik vind ze niet van xp:confused:
Of misschien moet ik nog eens zoeken op de site van de fabrikant.

En die vistadrivers ook nog proberen, van zodra ik nieuwe cd's heb.

Het wordt in ieder geval een extra punt op m'n lijst,
bedankt!
 
Maar in mijn eerdere post van een andere topic staat, waar je ze waarschijnlijk op je eigen laptop kunt vinden!!!!

Ik heb de drivers uit de volgende map van de laptop gehaald: C:\SWSETUP\DRIVERS\chipset\vista...
(ik weet het, het zijn de vista drivers, maar ze werkten... aangzien ik bijna de zelfde pc heb moet het bij jou ook werken)
 
Hoi !

Inmiddels heb ik zo'n 20 keer op verzoek van een klant getracht XP te installeren op een PC die af fabriek van Vista voorzien was.

Dit is 1 x NIET gelukt, (toevallig ook op HP-laptop) wegens ontbreken van een aantal drivers.
Ik had de Sata-drivers bij Gigabyte gevonden (zelfde chipset), maar: drivers voor fingerprint-reader, ingeb.. webcam en nog een aantal dingen maakte het gebruikers-genot onder XP nihil.

Die klant heeft moeten wennen aan Vista en is inmiddels een tevreden Vista-gebruiker.

Zoals @mrmusic al zegt: m.i. is je probleem een gebrek aan de juiste Sata-drivers, maar zou je die vinden is je probleem verre van opgelost: zie hierboven.

Mijn raad zou zijn: eerst proberen hoeveel drivers er te vinden zijn voor betr. laptop onder XP.
Mis je er een aantal zou ik stoppen met het XP-installeren en het de klant uitleggen.

Greetz,

Harry.
 
Maar in mijn eerdere post van een andere topic staat, waar je ze waarschijnlijk op je eigen laptop kunt vinden!!!!

Ik heb toch gezegd dat ik dat zou proberen van zodra ik weer een cd'tje heb?
Maar als ik de xp-drivers zou kunnen vinden lijkt me dat nog net iets meer betrouwbaar.

Bovendien is het niet omdat hp geen xp-drivers van de fabrikanten krijgt dat die er niet zijn...

Ik zie wel dat ik xp kan installeren en dan zoveel mogelijk drivers vinden. Als er eentje of enkele ontbreken is dat idd jammer, maar draai ik tenminste xp. Voor deze laptop denk ik niet dat ik me het gebruikersgemak in xp ga aantrekken.

Wel wil ik weten waarom die drivers het gebruikersgenot beperkten onder xp, waren ze er niet? Of waren ze te zwaar voor XP?

De netwerkdriver staat op hp en de rest van de drivers vind ik automatisch maar zijn niet het belangrijkste, als ik al op internet geraak ben ik al half tevreden en als de rest in orde komt zou dat mooi zijn, zoniet heb ik nog steeds vista in home premium en/of vista ultimate om bijvoorbeeld te gamen moest ik de videokaartdrivers niet vinden. Of een bluraytje te zien:cool:

Bovendien is het gebruikersgenot in vista momenteel ook niet alles want vista is al 2 keer gecrasht door toedoen van de driver van mijn draadloze muis... (iets wat ik vreemd genoeg op mijn vorige laptop in vista ultimate nooit heb meegemaakt, mss is het door toedoen van SP1)

Binnen een half uurtje vertrek ik wat vroeger om eerst nog om cd'tjes te gaan, zodat ik vanavond verder kan werken met de met vistadrivers geslipstreamde xp-cd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan