irql not less or equal

Status
Niet open voor verdere reacties.

knilleske

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2007
Berichten
21
:shocked: Nadat ik hier al een aantal dagen op de site aan het zoeken ben geweest en op Google en ik weet zo langzamerhand niet meer waar, durf ik het nu toch maar, op aanraden van de chatter van gisteravond ook hier op de site, om dit probleem nog es aan te kaarten.

Als ik mijn pc aanzet, dan krijg ik onmiddellijk na het opstarten een blauw stopscherm met de melding IRQL NOT LESS OR EQUAL.
Alle opties die er zijn mbt systeemherstel, geheugencontrole e.d. heb ik al geprobeerd maar leveren niets op, de stopschermen blijven komen.
Ik kan nergens meer bij, omdat het systeem simpelweg niet opstart. Ook iets als Bootrec.exe lijkt niet echt te helpen, mee ook omdat ik dat niet goed durf (ben niet zo'n held...)en ik heb geen Vista-cd - het is een OEM-versie.
Wat ik weet is dat er een update was voor de NVIDIA meer niet, en dat t feest daarna begon en nu wil niets meer.
Hoe kan ik dit oplossen?

Het gaat om een ACER Aspire desktop, met Windows Vista, OEM-versie.

Wie wil of kan me helpen?

Ik probeer een foto van het stopscherm erbij te doen, maar zelfs dat lukt me niet goed...:(
Alvast bedankt voor je hulp van een toch wel frusti-
knilleske!:confused:


De stopfout is deze: ***STOP 0x0000000A (0x00000000 0x00000002 0x00000001 0x82A7D88C)
 
Laatst bewerkt:
De fout die je noemt kan samenhangen met:

• slecht werkend geheugen,
• verouderde BIOS-firmware,
• oververhitting ,
• verouderde drivers.

Installeer Windows eens helemaal schoon & daarna (1-voor-1) de drivers.
Installeer de virusscanner & de externe firewall pas nadat windows netjes draait.
 
Laatst bewerkt:
Eerste wat ík zou doen is het volgende: Zodra het BIOS scherm voorbij is herhaaldelijk op de F8 functietoets drukken totdat het 'opstartmenu' van Vista verschijnt.
Kies daar dan "De meest recente instellingen die werkten" (o.i.d.)

Als het inderdaad een driver-probleem is dat veroorzaakt is door een driver-update dan zou je d.m.v. bovengenoemde keuze de oude versie van de driver moeten laden en dus een normale start van Vista moeten meemaken.

Tijs.
 
bedankt

voor jullie hulp,
maar tot nu toe helpt niets.
Als ik Windows opnieuw wil installeren, dan heb ik een cd nodig, en die heb ik niet, omdat ACER er een OEM-versie bijgeleverd heeft en de PC doet niets, dus dat wordt lastig.
Het voorstel van Tijs heb ik al geprobeerd, maar leverde niets op.

Blijkbaar kan ik Windows op zich nog wel benaderen, want als ik opstart in de safe-mode dan verschijnt er op een bepaald ogenblik een zwart scherm met alleen een wit pijltje. Meer niet. Het systeem gaat dan ook niet verder, hij blijft daar staan.
Een harde reset is dan het antwoord, ook niet gunstig, maar de enige mogelijkheid om het systeem weer uit te krijgen.

Verder nog tips?

Alvast bedankt voor het meedenken!
knilleske
 
[...]Als ik Windows opnieuw wil installeren, dan heb ik een cd nodig, en die heb ik niet, omdat ACER er een OEM-versie bijgeleverd heeft en de PC doet niets, dus dat wordt lastig.[...]

Hoe bedoel je dit? Héb je een OEM DVD of niet? Ook met een OEM DVD kun je een herstel-installatie doen (als je de pc/laptop opstart vanaf die OEM DVD), maar dan moet je wel over zo'n DVD beschikken, natuurlijk, en de huidige (op de pc/laptop geïnstalleerde) versie moet die ACER OEM versie van Vista zijn.

Dus iets duidelijker informatie zou prettig zijn.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Acer-DVD's zijn niet erg eschikt in dit geval.

Download hier: http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/ de Vista Rescue CD.

Start daarvan op (opstartvolgorde in het bios aanpassen !), kies voor de Command-Prompt, en gebruik onderstaande bootrec. commando's, alle gevolgd door 'n tik op "Enter":

* bcdedit /export C:\BCD_Backup
* c:
* cd boot
* attrib bcd -s -h -r
* ren c:\boot\bcd bcd.old
* bootrec /RebuildBcd

EXIT, en je PC zou weer op moeten starten.

Zie ook: http://support.microsoft.com/kb/927392

Greetz,

Harry.
 
@Harry Snor: Kun je ons uitleggen waarom het aanpassen van de boot-code een irql melding kan oplossen? Ik zie namelijk geen referentie naar die foutmelding in je link?

Wél kan ik me voorstellen dat het starten van "Boot repair" mogelijk de fouten in de (video-)driver detecteert en die driver dan uitschakelt, maar zelfs daarvan ben ik niet zeker. Dit alles conform deze informatie/instructie.

Bovenstaande lijkt ook ondersteund door dit artikel dat het volgende vermeldt:
Opmerking: Wanneer u opstartproblemen wilt oplossen via de herstelomgeving van Windows, moet u eerst de optie Opstartherstel in het dialoogvenster Opties voor Systeemherstel proberen. Als u het probleem niet kunt oplossen met Opstartherstel, of als u stappen handmatig moet nalopen, gebruikt u het hulpprogramma Bootrec.exe.

@Topic-starter: Omdat je vermoedt dat de video-driver de schuldige is zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je kiest voor de veilige vga optie in hetzelfde menu waar je Veilige modus kunt kiezen. Ik heb even geen schermafdruk bij de hand, maar je krijgt een idee op dit plaatje. Probeer die eens.
Verder is er een artikel (maar is niet relevant als het inderdaad aan de video-driver ligt): hier. Ook kan ik niet beoordelen of je die hotfix wel kunt installeren op een niet-startende Vista.


Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat er zo gereageerd wordt! Ik ga het bestand zo downloaden via de laptop.
Maar als ik de PC dan opstart met die dvd, ben ik dan ook alle data kwijt, die er nu op staat? Of is er een mogelijkheid dat die bewaard blijft? (sprak de digibeet...)

knilleske

@Tijs
De mogelijkheden die genoemd worden in dat menu heb ik inmiddels allemaal geprobeerd, met als enige respons, of een blauw stopscherm of een zwarte met pijl...
Maar ik kan de Bootrec.exe nog wel proberen.
 
Je kiest alleen herstel-operaties, dus géén herinstallatie. Als je je houd aan de normale stappen (dus "startup repair" en/of die bootrec instructie), dan raak je verder geen gebruikersbestanden kwijt.

Nu je meldt dat geen enkele (VGA modus/Veilige modus) opstartoptie werkte, krijg ik het idee dat het niet aan die video-driver ligt... :eek:

Hopelijk helpt de reparatie-cd van Harry Snor je verder (via "Startup repair" danwel de bootrec instructie). Overigens verwacht ik weinig van die bootrec instructie, maar het kan geen kwaad in ieder geval. Begin met die "startup repair", zoals Microsoft al aangaf (zie mijn vorige posting).

Tijs.
 
Hoi !

Tja, je kunt ook met memtest, HDD-test etc. beginnen, maar het lijkt me logisch eerst Windows-problemen uit te sluiten.
Bovendien heeft @TS dan de mogelijkheid om eerst bestanden veilig te stellen, i.v.m. evt. te vervangen hardware.
Met een memtest-iso opstarten kan uiteraard ook geen kwaad, maar dan ben je weer uren verder...

Greetz,

Harry.
 
@Harry

Hoe weet ik of ik de 32 bit of de 64 bit versie moet downloaden?
Daarna moet ik Utorrent nog downloaden en dan uitpakken en op dvd zetten.
Heb ik dat goed?

Thnx
knilleske:rolleyes:
 
Je moet (via utorrent) het .iso bestand downloaden dat hoort bij jouw vista-versie. Die dan branden naar CD via (bijv.) ImgBurn (optie Write image file to disc) of via Nero (Recorder -> Burn image...)

Welke versie je nodig hebt (de 32-bits of 64-bits versie) zou in de gebruikershandleiding moeten staan (of op de website van Acer, bij de specificaties van je laptop/pc), bij wat er aan besturingssysteem bij het systeem geleverd is. Normaal zou ik trouwens verwachten dat het de 32-bits versie is, maar nakijken biedt meer zekerheid.

Succes,

Tijs.
 
in de laatste stap van de bootrec wordt er gevraagd of je de gevonden windowsversie wilt houden, wat is daarop uw antwoord?
ik heb ja gedaan, wat als gevolg had dat er weer een stopscherm verscheen...

moet ik nu nog es de procedure doorlopen, of is er toch iets anders aan de hand?
 
@harry: weet jij wat de topic-starter daar moet doen?
@topic-starter: Ben je begonnen met "Startup repair" (zoals ik had aangegeven) en wat leverde dat op?

Tijs.
 
Hoi !

As je na je correcte antwoord weer dezelfde foutmelding krijgt moet je het probleem in corrupte drivers of de hardware zoeken.

Windowstoets+ R - msconfig - tabblad opstarten - alles uitschakelen wat niet van @Microsoft is - bevestigen - opnieuw proberen op te starten.

Greetz,

Harry.
 
@Harry,
Bedankt voor je antwoord, gelukkig heb ik t toch goed gedaan! Pfiuu.
Maar nu verder: hoe kom ik daar? Want ik krijg idd het stopscherm nog steeds.
Wanneer moet ik de windows+R toets indrukken? Kun je me dat iets duidelijker maken?
Ook weer via de dvd opstarten?
En wat komt er dan tevoorschijn?

Sorry dat ik t niet zo snel snap...ben een beetje digibeet geloof ik.
:eek:

@Tijs
Ja, ik heb via Startup repair alles geprobeerd, maar dat leverde opnieuw een blauw scherm op.
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Hoe is de stand van zaken nu ?

Doe nog het volgende:

Start nogmaals op van de rescue-CD.
Kies opnieuw voor de opdracht-prompt.

Achter de prompt trommel je: Bootsect.exe /NT60 c: (aangenomen dat Vista op de C-schijf staat).
"Enter"

Daarna exit, en kijk of je PC nu op wil starten.

Lukt dat niet, dan gaan we beginnen je hardware te testen.

Greetz,

Harry.
 
We moeten nu echt gaan uitzoeken waar het herstarten vandaan komt.

Maak (op een andere computer) een Hiren's boot CD of opstartbare memory-stick, start daarvan open start in het keuzemenu "Mini Windows XP". Instructies om zo'n memory-stick te maken en wat je er (globaal) mee kunt staat hier, posting #3.

Start de weigerende pc/laptop op vanaf de Hiren's boot CD (of memory-stick, zie instructies) en kies voor "Mini Windows XP". Zorg ervoor dat je vooraf een (extra) memory-stick hebt aangesloten of een externe harde schijf, zodat je bestanden kunt gaan veiligstellen.
Kijk in de C:\Windows\MiniDump map via Verkenner: My Computer -> C: -> blader naar de C:\Windows\MiniDump map.
Kopieer het meest recente dump-bestand dat je daar vindt naar memory-stick of externe harde schijf. Evt. maak je direct backups van andere mappen die relevant zijn voor je, zoals de C:\Users\<gebruikersnaam> map, als er genoeg ruimte is op die externe harde schijf/memory-stick.
Kies Start -> Shutdown -> Shutdown om je computer af te sluiten.
Op een andere computer dan de jouwe: Kopieer het dump-bestand vanaf de externe harde schijf/memory-stick en pak het in met WinRar of een ander inpak-programma (zoals 7-zip) en upload het daaruit resulterende .RAR of .ZIP bestand bij je volgende posting. We kunnen dan gaan kijken of het dump-bestand een hint geeft waar het misloopt nu.

De andere suggesties in die Hiren's posting zijn nu (nog) niet relevant voor je, richt je dus op het veiligstellen van het dump-bestand en evt. de bestanden/mappen die je zowiezo redden wilt vanaf de harddisk.

We zien/horen het wel.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@Harry
Als ik Bootsect.exe invoer, krijg ik de foutmelding: Bootsect.exe is nog recognizes as in internal or external command operable program or batchfile.

Moet het een ander commando zijn?

@Tijs
De Hiren CD heb ik gedownload, maar moet m nog branden, dat lijkt nog niet makkelijk. Moet van Zip-file over naar Iso en dan nog op cd.

knilleske
 
Hoi !

Het lijkt me beter dat je met een oplossing tegelijk werkt, dus ga eerst maar met de aanraders van @Tijs aan de slag, anders loopt er van alles door elkaar.

Commado is correct:

# Druk desgevraagd op een toets.
# Selecteer een taal, een tijd, een valuta plus een toetsenbord of een invoermethode en klik op Volgende.
# Klik op Uw computer herstellen.
# Klik op het besturingssysteem dat u wilt repareren en klik op Volgende.
# Klik in het dialoogvenster Opties voor Systeemherstel op Opdrachtprompt.
# Typ Bootrec.exe en druk op ENTER.

Rechtstreeks van @Microsoft !

Greetz,

Harry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan