Is 't wat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SP4600

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2008
Zoals in eerdere posts te lezen is mijn oude (letterlijk) laptop definitief uit :(
Ben dus op zoek naar een andere en stel niet zo veel eisen. Het gaat gewoon om te internetten, mailen, office-pakketje draaien enzo. Misschien ook een beetje foto-shop, maar dat kan ook op mijn desktop.

Nu zag ik vandaag deze: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/sm/WF06a/321957-321957-64295-89315-89315-3764998.html (prijs exclusief btw) en vond dit wel een leuke prijs, maar is 't ook wat??
Heb er niet zoveel verstand van, maar is het slim om de 1G geheugen gelijk uit te breiden?

Verder is dit ook wel leuk http://www.alternate.nl/html/produc...9/?tn=HARDWARE&l1=Notebooks&l2=Alle+Notebooks en lijkt me de € 150,00 meer ook wel waard.
Zijn er erg veel pluspunten aan de Acer (als je kijkt naar mijn eisen) die die meerprijs rechtvaardigen of kan ik dat net zo goed op de HP?

Bedankt voor de reactie,
Groeten,
Erik

Voordat ik op je vraag inga moet ik eerst vermelden dat ik letterlijk en figuurlijk een afkeer heb van Acer. Dit komt doordat de Acers in mijn optiek (heb ik zelf niet bedacht maar zijn de ervaringen van velen) van het soort : snelle verkoop zijn, waarbij de techniek weliswaar op niveau is, maar de degelijkheid te wensen over laat.
Ik ben dus niet geheel objectief als je mij iets vraagt over Acer.

Ook HP (en ieder ander willekeurig merk) heeft zijn problemen, maar objectief gezien hebben Acers wellicht net wat meer problemen. (Ik druk mij wat voorzichtig uit)

Voor de doelen die jij beschrijft, heb je met de HP een goede keuze gedaan. Inderdaad is voor de "geringe" meerprijs van 150 euro de Acer qua technische specificaties de HP verreweg de baas. Áls je de HP neemt, dan zou ik sowieso het geheugen laten verdubbelen naar 2 giga en liefst naar 3. De processorkeuze voor de HP, alsmede de video(chip)kaart, zijn nu niet direct "snelheidsmonsters" en performance verbetering komt dan voornamelijk uit het geheugen en dát is wat íe standaard nu net té weinig heeft (1 giga). Zet je er echter XP op, dan is 1 giga meer dan toereikend, maar ik raad je dat af. De kans dat er nog XP drivers zijn voor nieuwe machientjes is en wordt steeds kleiner dan wel ze zijn er helemaal niet voor bepaalde nieuwe chipsets.

De keuze is aan jou!

[edit ik heb even naar je profiel gekeken. Ben je boven de dertig qua leeftijd, dan is mijn volgende stelling wellicht meer beeldvormend voor mijn aversie tegen Acer. In de jaren '70, '80 en mogelijk ook nog '90 werden best wel veel Lada's verkocht. Dat waren net zoals de toenmalige Opel Kadetjes, auto's waarin je droog van A naar B ging, alleen,............... welke stond als meer betrouwbaar / degelijk bekend dan wel wás gewoon beter / betrouwbaarder? [end edit]

Laatst bewerkt:
Dank voor je snelle reactie :thumb:
Helemaal duidelijk. Ik neig toch ook naar de HP.
Ik heb geen ervaring met Vista en heb eigenlijk "automatisch" een soort voorkeur voor XP (heb ik ook alle programma's voor, office pakket e.d.) maar dat zal de angst voor het onbekende wel zijn. En wat jij zegt over die drivers maakt me inderdaad ook aan het twijfelen om toch gewoon over te gaan op vista.

Nou nog even uitzoeken wat die geheugenuitbreiding moet kosten en hopen dat het niet zo moeilijk is alsbij mijn Compaq desktop waar je alleen maar originele Compac producten in kan stoppen. . . . . . Nog tips?

Bedankt en de groeten,
Erik

[Edit: lees net je vergelijking over de auto's. Was hetzelfde niet aan de hand met Skoda? en die zijn nu toch redelijk succesvol. . . . . . ;-) En wat mijn leeftijd betreft zit je goed, de 4 komt in beeld. . . . . ]

Laatst bewerkt:
Idd. zelfde boodschap : Skoda / Lada versus Opel Kadett, .... toén.

Kijk ook eens of je bij Dell iets ziet.

Laatst bewerkt:
Ik zie dat 'ie geleverd kan worden met Vista basic. Als je alleen gaat internetten en office'n met Vista basic is 1 GB voldoende; Echter, een 1 GB staaf DDR2 geheugen kost zeker niet meer als 30 euro :thumb:.

Ik zie dat 'ie geleverd kan worden met Vista basic. Als je alleen gaat internetten en office'n met Vista basic is 1 GB voldoende; Echter, een 1 GB staaf DDR2 geheugen kost zeker niet meer als 30 euro :thumb:.
1 gigabyte is voor Vista absoluut 101% NIET voldoende als ook je videochip nog eens zuigt!
Ik ben het dus hartgrondig met je oneens.

Laatst bewerkt:
Nee, in principe zal al het 667 gaan werken, maar.............. niet elk moederbord accepteert elk merk geheugen. Het beste is altijd om exact hetzelfde geheugen (type) te nemen als dat er al inzit.

Ah, oke.
dus eerst de laptop halen, geheugen checken en dan zelfde merk bijsteken. Duidelijjk

Andere vraag: Kan ik dan ook (van hetzelfde merk) 2 nieuwe van 2 gig insteken. Hij was uitbreidbaar tot max 4 gig. Is dit goed merkbaar in snelheid of andere prestaties dan. . . . ? Ook gezien het shared geheugen van de videokaart ?

Bedankt en de groeten,
Erik

Meer als 3 gig heeft geen nut. Windows 32-bit kan maar 3.2 gig aansturen. PAs vanaf Windows 64 bit kun je 4 of meer giga aansturen. Als het geheugen echter niet al te duur is 2x2 gig, dan kun je er idd. net zo goed 4 gig inzetten, last ga je niet krijgen van het feit dat Windows maar 3.2 kan aansturen.

Wat het "merken" betreft: probeer Vista maar eens op 1 gig te draaien en daarna op 3 gig. Alsof je van een versnellingsloze omafiets naar een 8 versnellingen stadsfiets gaat.

Laatst bewerkt:
Pasja, bedankt voor al je adviezen. :thumb:
Ik zal binnenkort de laptop en het geheugen halen en de bevindingen hier weer posten.
(kan ik ook de 1 gig geheugen laten zitten en een 2 gig in het vrije slot steken of moeten beide slots dezelfde "waarde" bevatten, dus beide 1 gig of beide 2 gig)

Groeten,
Erik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan