Kast in MDF// Vragen en voortgang

Status
Niet open voor verdere reacties.

vinnybelgium

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2009
Kast in MDF// Vragen en voortgang [SenSeoMod]

Na 2 volledige dagen alle fora zitten afstomen, tekeningen zitten maken, en afmetingen nemen heb ik de beslissing genomen van een mdf kast te maken.
Ik heb vandaag bij de houthandelaar 2 MDF platen van 600x618mm gekocht en 4 van 600x290. Allemaal met dikte 9mm.
Ik heb vijzen van 9,5mm lengte gekocht (kleinste die ik kon vinden).

Nu zit ik met een paar vragen voor ik aan het grote werk begin.

1. Hoe maak ik mijn platen het beste vast? Hoekijzers of latjes?
  2. Hoe maak ik het best de gaten voor de koeling? Een zaag van 120mm kopen voor op de boormachine, met de dremel, of met de decoupeerzaag?
  3. Hoe bevestig ik die fans op mijn kast? (Binnenkant/buitenkant, soort vijzen, draden verstoppen etc.)
  4. De wand uit plexiglas, maak ik die best vast aan het houten frame met dubbelzijdige tape, met vijsjes of met een soort lijm?
  5. Het licht in de kast, hoe begin je daar nog maar aan, zijn ledjes het gemakkelijkst? Of koop ik toch maar CCFL lampen? Hoe bevestig ik deze aan de kast, en hoe worden die doorgaans gevoed?

Op vlak van informatica heb ik een achtergrond, maar ik ben zeker geen schrijnwerker...
Nadat ik deze antwoorden heb zal ik wel genoeg materie hebben om van start te gaan, gaten maken, plexiglas bevestigen kast in elkaar steken...

Er zullen zeker nog vragen oprijzen tijdens het maken van deze case, maar er zal (hoop ik toch) ook een snelle vordering zijn (ik ben een scholier die in de zomervakantie teveel tijd heeft)
Daarom zou ik graag dit topic reserveren als een Vragen/CIP topic.

Alvast bedankt
Vincent

Laatst bewerkt:
Sorry als ik het fout heb maar volgens mij is dit een computer forum...:shocked:

Ik dacht toch dat een case in MDF, en alles daar omtrent hoort bij casemodding...

Hoi,,,

Zal het proberen:

1) Dunne latjes Aan biinnen zijde
2) Zou het inderdaad met z'n boor doen alleen vraag ik me af of dat inderdaad met 120 mm
moet
3) Binnenkant
4) Binnenkant
5) ?

Ik weet niet of je de kast gaat spuiten of schilderen zo ja dan zou je 3 en 4 met verzonken boutjes vast kunnen zetten en de gaten dicht plamuren.

Modag

Grote gatenboor van 120 mm voor op een handboormachine bestaan niet.
Zal je toch met een decoupeerzaag moeten doen.
Wat is een vijs?
wat is een schrijnwerker???
Mijn belgisch is niet zo goed

En gaten boren in plexiglas moet je voorzichtig doen,dat spul splijt heel erg snel.
Boor langzaam laten draaien.
En hoe wil je het moederbord op een plexiglas plaat maken.
Of wil je een kant van hout maken???

Laatst bewerkt:
Wat is een vijs?
vijs
moer, schroef, stelschroef
wat is een schrijnwerker???
Schrijnwerker
werker in fijn hout, maker van fijn kasten- en meubelwerk synoniem: meubelmaker

Verder, al bedankt voor alle replies.
Heb zonet mijn koelers besteld + 4 CCFL lampen.
Wanneer ik deze ontvangen heb ga ik de gaten voor de koelers maken, het frame in orde brengen met die latjes, en de stukken inbouwen voor het bevestigen van de drives en het moederbord.

Laatst bewerkt:
5.) je kan genoeg vinden over licht, sommigen lampen zijn te fel deze zijn dan simpelweg te dimmen door er een doorschijnende laag overheen te doen of door ze met lichtdoorlatende verf te beschilderen ;) (hoe dikker hoe minder licht)

modag zei de rest, decoupeerzaag is nodig er bestaan simpelweg GEEN gatenmakers zo groot voor een handboormachine, je kan het ook in een winkel laten zagen hun kunnen het wel

Sorry als ik het fout heb maar volgens mij is dit een computer forum...:shocked:
Vraag ik me af waarom we dan deze sectie (casemodden) hebben.:rolleyes:

@vinnybelgium,
Hier kun je informatie vinden om gaten te maken voor de koeling;
http://casemoddingproject.dnsalias.com/Casemodding deel 1.html

Echter gezien je 120mm wil, kan dit inderdaad niet met een gatenboor. Ik meen dat de grootste 92mm is. Wat je wel kan doen is een bovenfreesmachine gebruiken.
Hier een kleine uitleg hoe je gaten freest met een bovenfreesmachine;
http://www.hout-draaien.com/support-files/fes106-cirkel.pdf
(Acrobat Reader nodig om de PDF te kunnen lezen)

Hier heb je eventueel nog wat informatie, hoe je een raam in een MDF paneel kan maken;
http://casemoddingproject.dnsalias.com/Casemodding deel 3.html

Even een stukje uit een andere topic over MDF kast maken;

crash zei:
Zou wel altijd een oude montage plaat met achter gedeelte van een oude kast gebruiken voor je moederbord. Je weet dan zeker dat die goed gemonteerd kan worden, zonder onnodige spanning.

Je kan eventueel zorgen voor sleuven, waarin het Acrylglas in kan schuiven. Voordeel je kan het er eventueel uithalen als je ergens bij moet. Ik heb even een klein schetsje gemaakt, zodat je ziet wat ik bedoel.
[smallimg]http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=66823&stc=1&d=1247997539[/smallimg]
(klikbaar)

Je kan ook latjes met een "Sponning" maken, die op je kast/paneel lijmen, zodat het Acrylglas in de sponning kan.
Bron;
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=433371

Laatst bewerkt:
1ste Update!!

Ik ben begonnen met wat mij het gemakkelijkst leek.
Het tekenen van de stukken die moeten uitgezaagd worden (voor het plexiglas) op de MDF platen.

Om het hele lettertype over te nemen heb ik telkens bij bochtige stukken puntjes in de plaat geklopt, met het nodige succes (vind ik toch).

Laatst bewerkt:
2de Update

Vandaag ben ik dan maar aan het frezen gegaan.
Vijlen en schuren staat op het programma voor morgen.

uitgezaagd.jpg

de o is niet helemaal gelukt ofwel?

*edit* je kan dan beter een rondje eruit halen en NIET door de plaat heen

Laatst bewerkt:
Daar heb ik aan gedacht ;)
Bij de "O" komt het middelste stukje er terug in te zitten, dit ga ik namelijk op het plexiglas plakken.

3de update

Vandaag heb ik mijn zeven 120mm fans ontvangen en de ccfl lampjes.

En hier volgen de foto's van het werk van vandaag.

Klein totaalbeeldje
1.jpg

Het voorpaneel, gaten voorzien voor twee 120mm fans.
2.jpg

Rechter zijkant. Beeld dat jullie de vorige updates al hebben mogen zien.
3.jpg

De linker zijkant. Hier ga ik scharnieren plaatsen, de case zal dus een deurtje hebben.
4.jpg

DE tafel waar alles op gebeurt.
5.jpg

Een deel van het gereedschap.
6.jpg

En voor vandaag gaan de deuren dicht :)
7.jpg

En we zijn er weer met
UPDATE 4​

Enkel foto's, als er vragen zijn, ja, stel die dan maar he :P

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

ziet er weer netjes uit! ik was op vakantie dus heb het niet bijgehouden :D maar ik ben er weer en ik blijf er bij!

De volgende maand wordt heel druk voor mij...
Zal waarschijnlijk misschien in het midden van de maand, of helemaal op het einde een update posten.

Tot dan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan