• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keyboard vergrendelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michel5

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2004
Is er een manier om in Excel met behulp van VBA het keyboard te vegrendelen.

Heeft te maken met mijn vorige vraag Voorwaardelijke opmaak in VBA
ik ben met een tijdregistratie systeem bezig waarbij de gebruiker met behulp van knoppen iets moet invullen, zitten een hoop furmules achter
waar hij mag invullen zitten cellen niet op slot
indien hij echter met een toets een waarde invoert loopt mijn opmaak niet goed.

Hoi Michel,

OK, dat snap ik. Maar is het dan niet eenvoudiger om aan het begin van iedere macro die de gebruiker nodig heeft de beveiliging er af te halen, en de beveiliging er weer op te zetten aan het einde van de macro?

Richard

Goed idee, had ik zelf ook al.
maar....
zitten een hoop cellen in waar formules in staan.
indien toevallig die cel geselecteerd is en de gebruiker drukt op een toets ben ik de formule kwijt.
normaliter zou die cel voor de verandering beveiligd zijn maar omdat de beveiliging met behulp van VBA eraf gaat gaat dit mis.

Michel5 zei:
Goed idee, had ik zelf ook al.
maar....
zitten een hoop cellen in waar formules in staan.
indien toevallig die cel geselecteerd is en de gebruiker drukt op een toets ben ik de formule kwijt.
normaliter zou die cel voor de verandering beveiligd zijn maar omdat de beveiliging met behulp van VBA eraf gaat gaat dit mis.
overigens, de gebruiker kan dan de macro om de beveiliging op te heffen zelf in het menu EXTRA Macro's oproepen.
vindt ik ook al niet prettig

Je kunt in een blad toestaan wat een gebruiker wel en niet mag?

Groet,

Rob

cellen blokkeren en dan blad beveiligen dan kun je zelfs aan geven dat cellen niet geselecteerd kunnen worden als ze beveiligd zijn.

wim

Klopt maar ik wil dat je wel een selectie met de muis kunt selecteren om vervolgens met een knop er een waarde aan toe te kennen.

nee helaas
Inderdaad kan ik een bepaald bereik niet selecteren, maar daar gaat het mij niet om, vanuit jouw voorbeeld wil ik het groene bereik wel kunnen selecteren maar geen waarde mbv het toetsenbord kunnen toekennen. Maar wel met een Commandbutton.

Dit zou nog kunnen, beveilig alle cellen maar geef de gebruiker toestemming om geblokkeerde cellen te selecteren. hef mbv een macro de beveiliging op voer de opdracht uit en stel de beveiliging mbv een macro weer in.

Maar een probleem is dan dan het ook weer in het rode gedeelte wijzigingen zijn aan te brengen.

in het groene gedeelte kan de gebruiker wel wijzigingen maken zonder de beveiliging er af te halen dus je kan het bestand met een wachtwoord beveiligen.

wim

sluit anders een voorbeeld bij dan zal ik eens kijken of ik erwat aan kan doen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan