Korte vastlopers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bamekipa

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2001
Al geruime tijd heb ik last op de pc in windows 10 van het volgende.
Op ongeregelde momenten loopt de zaak vast. Laat ik de pc dan even voor ie is dan gaat het na enige tijd weer goed. De vastloper verdwijnt dus.
Maar is wel steeds irritant dat het gebeurd. Bijvoorbeeld ik scroll en vast staat de boel. Na bijvoorbeeld 30-40 seconden gaat het weer oke .
Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn en hoe op te lossen?

Drivers als eens opnieuw geïnstalleerd?

Temperaturen van de onderdelen nog ok?

Laat de Taskmanager eens mee lopen. Dan kan je zien welk proces op dat moment zo druk is.

Windows 10 doet heel veel dingen op de achtergrond. Bij een snelle computer met een cpu met meer dan 4 cores en een SSD zult u daar weinig van merken, maar een wat oudere computer met weinig vermogen onder de kap en een wat trage harde schijf kan daardoor veel "hangen".

De stelling kan ik zijn algemeenheid wel onderschrijven, alleen in het kader van de door TS gestelde vraag, heb ik er iets meer moeite mee.
Volgens mij gebeurde er onder Windows 7 , Vista, XP etc. ook heel erg veel onder de kap, of mis ik wat..........?
Wat doet 10 méér dan bijv. 7 'onder de kap'?

Komt nog bij dat Windows 10 'lichter' is dan zijn voorgangers, dus 'zuigen' acht ik wat minder waarschijnlijk.

Laatst bewerkt:
gast0225, met de introductie van windows 8 is er zoiets als Automatic Maintenance ingevoerd en dat is onder windows 10 verder ontwikkeld. Dat zorgt er overigens ook voor dat de pc soms plotseling zo maar aangezet wordt en aan het werk gaat. Daar heeft AM een speciale wakeup-service voor.
Hier kunt u er meer over lezen: https://support.microsoft.com/en-us/kb/2799178
Volgens MS zal een gebruiker daar weinig van merken, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Daarnaast zijn er onder windows 10 veel meer synchronisatie activiteiten met clouddiensten, smartphones, e.d. en tenslotte wordt er met de invoering van win10 op permanente basis allerlei informatie over zowel het gedrag van windows als over het (surf)gedrag van de gebruiker verzameld en overgestuurd.

last but not least is er de automatische update van windows10 die bij pc's met weinig power een behoorlijke vertraging op kan leveren.

belangrijke vraag aan Bamekipa is dan ook: geef de harware specs van de pc eens door.

Laatst bewerkt:
Je schrijft terecht over een heleboel taken die uitgevoerd kunnen worden.
De eerste die je noemt : AM, wordt uitgevoerd als de machine 'idle' is, daar merk je dus niets van.
Synchronisatie gebeurt alleen als je dat zelf hebt ingesteld. (wat TS (nog) niet heeft verteld).
De AU zou voor vertraging kunnen zorgen, maar de hoeveelheid updates zijn zodanig dat TS daar niet dagelijks één of meerdere keren last van heeft.

Windows 10 Home
intel core i5-4460
CPU 3.20 Ghz
Geinstallerd geheugen 8Gb
64 bits x64 proc.

Voordat ik dit kon opschrijven kwam de pc weer twee keer tot stilstand (o.a. Firefox gaf vaag scherm (reageert niet)). En daarvoor liep de handel eerst kort vast.

Ik vind de reacties hartstikke fijn en aardig, maar heb geen idee wat te doen.

Ik zal sowieso een updaten, maar volgens mij gebeurd dat steeds automatisch.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik leef met je mee.............
Ik ben inmiddels terug naar Win 7. Ik vond Win 10 op mijn systeem uit 2013, niet jofel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan