• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kostprijsberekeningen in excel of access ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Georgyboy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2007
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Goeiedag,

Zelf zit ik in de voedingsindustrie en ben in mijn functie van R & D,
geconfronteerd met kostprijsberekeningen van voorcalculaties.

Momenteel zijn dit meestal afzonderlijke werkmappen in excel.
daar het om vele recepturen, rendementen, werkstappen, verpakkingen, transport, etc
gaat is het misschien beter om alles te koppelen om zo een snel overzicht te hebben.

1 recept kan vers (niet gegaard)verkocht worden in diverse verpakkingen vers of diepvries.
Of kan gegaard worden en verpakt in diverse verpakkingen, etc.

Is dit in access een betere optie of toch beter via excel ?

Vb : recept : grondstof a, b, c, zout, kruiden, etc
werk 3 pers X perties per uur = uurloon
verlies productie 3%

Garen : 2 pers x tijd, bakverlies
verpakking : kost verpakking, # pers x tijd

kosten energie, machines, etc.

Alvast bedankt voor uw welkome tips !

Georgyboy,

Ook met je beschrijving kan ik niet helemaal uitmaken hoe de juiste opzet eruit ziet, maar mijn inziens is Excel hiervoor beter geschikt. Misschien dat bepaalde data in een Access database kan staan om in Excel te gebruiken, maar Excel is een rekenblad en daardoor meer geschikt imho.

In excel ben je flexibeler, is sneller opgezet en voor de beginner wat eenvoudiger, maar het hangt wel een beetje af van de omvang van alles. 100 tab bladen met 10.000 data regels zonder structuur werkt ook niet erg handig, daar is access toch wat geschikter voor.

Begin gewoon eens in Excel, eventueel kan je data altijd nog inladen of koppelen in Access.

Een idee om overzicht te houden is bijvoorbeeld om tab bladen met data een andere (eigen kleur) te geven dan tab bladen waarop berekeningen gedaan worden, bladen met kosten van personeel geef je dan weer een andere kleur.

Vraag is hoe groot wordt je excel bestand als je alles zou samenvoegen en is het dan nog wel werkbaar.
Om hoeveel excel bladen gaat het nu en hoe groot zijn ze?

N.b. met bv =VERT.ZOEKEN("A";[anderbestand.xls]Blad3!$A$1:$B$5;2)
kan je ook waarden ophalen uit andere excel bestanden, alles in één bestand zetten hoeft op zich niet.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties,

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg.

We hebben ongeveer een 100 tal basisrecepturen,
Een lijst met grondstoffen en hulpstoffen met inkoopprijzen alsook van verpakking.

Vb van enkele recepturen:
Vol au vent bevat : kippenvlees, balletjes, champignons, melk, water, zout, peper, aroma,boter, bloem,
etc.

Balletjes in tomatensaus : bevat balletjes, water, tomaat, zout, peper, bloem, etc

balletjes: bevatten : kipfilet, kipdijvlees, zout, peper, paneermeel, etc;

een grondstof kan voorkomen in meerdere recepturen en als voorbeeld het loon stijgt met
0.20 €/uur heeft dit ook een invloed op alle recepturen.

Belanrijk is als een of andere grondstof, kruiden, verpakking wijzigd alles aangepast is.
Idem voor de kosten daaraan verbonden : loon, energie, enz.

Zelf twijfel ik tussen verder doen in excel met koppelingen of in access waar ik minder ervaring heb,
Wat is jullie mening ?

Voor een ABC Kostprijs berekening word alles in detail berrekend,
doch nogal complex !

Grts Georgyboy,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan