Leren vba in Access toe te passen, aanmaak formulieren en zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zou wel willen, maar ik heb je bestand niet :). Wellicht zou het schelen als je een kopietje hebt met dummy data? Sowieso hoop ik dat je niet in de productie database aan het werken bent, maar in een kopie daarvan. En tegenwoordig mag je dus geen kopie meer hebben van je ledendata. Vanwege de AVG. Dus je hebt sowieso een geanonimiseerde database nodig om te ontwikkelen en testen.
Inderdaad heb ik de up to date versie, maar een oudere backup.

Kopietje van de meest recente dus :) kwestie van Copy-Paste. Zo maak ik trouwens ook de backups :).

Prima, ik zal er naar kijken!

Eerste reactie: ik mis de formulieren, en volgens mij ook wat tabellen?

Ik heb als eerste de tabel Kadat bekeken, waar wat bij betreft al wat aan verbeterd kan/moet worden. Bekijken we het volgende plaatje:

Tabel.png

dan zien we in het rode blok drie velden die totaal overbodig zijn. Je slaat namelijk al de geboortedatum op in een apart veld, dus op basis daarvan wéét je al welk jaar, welke maand en welke dag de persoon is geboren. Nu gooi je drie velden weg, en vergroot je de kans dat je fouten maakt. Moet je niet willen.

Volgende probleem: het veld [Volledige Naam], waarvoor precies hetzelfde geldt: het is overbodig want je hebt al velden met voornamen, tussenvoegsel en achternaam. Dus óók de volledige naam. En wat ik zei over fouten maken, vind je hier ook terug; Huib v. Kwint heet ineens "H. Kwint". Waar is het tussenvoegsel gebleven? Wél heeft deze persoon als enige een spatie tussen voorletter en achternaam; de rest heeft vermoedelijk te weinig contributie betaald voor één of twee spaties :).

Daarnaast vind ik de samenstelling niet geweldig; komt enerzijds doordat de tussenvoegsels geen tussenvoegsel zijn, maar een afkorting. Zou ik nooit doen; "v.d." zowel "van de" als "van der" zijn. En de combinatie van Voornaam en Voorletters vind ik ook al niet geweldig. Ofwel een veld Roepnaam, en een veld Voorletters, ofwel een veld met alle voornamen. De voorletters kun je daar dan makkelijk uithalen met een functie.

Daarnaast mis ik het verband met de tabel Adres, waar gek genoeg óók wer persoonsgegevens in moeten worden ongevoerd. Lijkt mij dubbelop. Wat ik hier mis, zijn datumvelden om de ingangsdatum en einddatum vast te leggen. Dat lijkt mij belangrijker dan wat andere velden die er wél in zitten.

Ik begrijp wat je bedoeld, een aantal schrijffouten had ik al eerder geconstanteerd, wat betreft is er werk aan de winkel. De persoon die er mee werkt vind het niet zo belangrijk, ik vind het slordig, verschil van intrepetatie maar ook zijn daardoor fouten sneller gemaakt. (Goed gezien) Dat de 'de dag' , 'maand' , jaartal wordt opgegeven heeft de maken met bijvoorbeeld een rapport ouderen boven de 80jaar die een presentje krijgen of de maanden die worden per maand een lijst gemaakt voor verjaardagen/verjaardagfonds. Wellicht kan dit anders, maar de meesten hebben wel hun doel. Voorletters bij aan schrijven per brief. Voornamen voor het dopen etc. Kan er goed in komen dat het een aparte materie betreft. Met de namen veranderen heb ik Huib v. Kwint en Kwint zelf fout gedaan. Ook ik maak fouten (lol). Zoals je ziet staan in deze tabel niet de adressen van de personen/gezinnen. Wel wordt er altijd een koppeling gemaakt met deze tabellen om een query en rapporten te maken. De mensen zijn aparten individuen waar de pers id voor staat. De gezinnen is de gezin id belangrijk. Deze wordt bijvoorbeeld gebruikt bij brieven, contributie kerkbalans. De personen en gezinnen koppelen tot 1 bestand of tabel zie ik dan zo voor me. Maar sta open voor veranderingen

... wat betreft is er werk aan de winkel. De persoon die er mee werkt vind het niet zo belangrijk, ... Dat de 'de dag' , 'maand' , jaartal wordt opgegeven heeft de maken met bijvoorbeeld een rapport ouderen boven de 80 jaar die een presentje krijgen of de maanden die worden per maand een lijst gemaakt voor verjaardagen/verjaardagfonds. Wellicht kan dit anders, maar de meesten hebben wel hun doel.
Dit soort opmerkingen verraadt een gebrek aan database kennis. Daar kan ik jou uiteraard niet op afrekenen, want dat heb je of dat heb je niet. Kwestie van leren en/of lezen. Degene die de database gemaakt heeft, had het in ieder geval niet. Databases maak je op basis van een aantal regels, die we 'normaliseren' noemen. Dat proces bestaat uit een aantal lagen, waarbij elke normaalnorm staat voor alles wat aan de lagere normaalnormen voldoet, + nieuwe eisen. Zo is de 1e Normaalvorm de laagste norm, de 2e Normaalnorm is 1e Normaal + nieuwe regels, de 3e normaal is de 2e Normaal + nieuwe regels. Het is usance om in ieder geval te zorgen dat je database voldoet aan de 1e normaal, maar liever ook aan de tweede. En als je de derde haalt: helemaal perfect :). De vierde en vijfde worden meestal al niet gedaan in kleine databases.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen, is dat deze database dus aan geen enkele normaalvorm voldoet, en dat levert gewoon problemen op. Dat de gebruiker dat niet ziet, snap ik nog wel (gebrek aan kennis), maar het is aan de ontwerper om er voor te zorgen dat die gebruiker sowieso geen fouten kan maken! En daar komt het normaliseren dus om de hoek kijken. Hoe dan ook: de regels zijn ontworpen om de gegevens van de database structureel foutloos te maken, zodat een gebruiker geen fouten meer kan maken. En dat wil toch iedereen?

Eén aspect van goed database ontwerp is dat je gegevens die af te leiden zijn van een ander gegeven niet opslaat in de tabel. En dat geldt dus volledig voor Dag, Maand en Jaar: die gegevens haal je uit de Geboortedatum (in dit geval). Als je een verjaardag wilt bereken, dan gebruik je dus een formule in een query die gebruik maakt van het veld Geboortedatum. En dat is een vrij makkelijke formule. Maar je slaat die gegevens dus niet op in de database! Gooi die velden dus weg, en haal de gegevens uit de velden die je daarvoor hebt. Conclusie: de opmerking "de meesten hebben wel een doel" is onjuist.

Op een iets dieper niveau heb je hetzelfde probleem met Gezinnen en Personen. Gezinsleden zijn namelijk óók personen, en daarvoor volstaat dus één tabel. Wél zou ik de adressen in een aparte tabel opslaan, maar dus zonder persoonsgegevens. Wél met een ingangsdatum en einddatum, want hoe je het ook wendt of keert: mensen verhuizen. En hebben dan een ander adres. En kinderen verlaten het gezin, en gaan op zichzelf wonen. Daarbij kan je de situatie krijgen dat ze naar een andere stad verhuizen, en dan nog wél onderdeel zijn van de 'familie', maar niet meer van 'het gezin'. Want een gezin is gebonden aan een locatie, een familie niet.

Daarnaast kunnen familieleden zélf weer een gezin stichten, al dan niet met behoud van lidmaatschap omdat ze in dezelfde plaats blijven wonen. En dat wil je toch allemaal willen kunnen vastleggen? Wat ík dus zou doen, is een adressentabel met een AdresID, en dat adres in de tabel Kadat koppelen aan de personen. En de familiestructuur van die tabel kan dus ook wat anders: sowieso een veld PartnerID erbij, en twee velden OuderID (voor elke ouder één). Dan begin je met het invoeren van twee getrouwde personen (waarvan de ouders niet bekend zijn in de database) dus die velden blijven bij hun leeg). Vervolgens voer je de kinderen in, waarbij je de OuderID's invoert. Op die manier heb je een koppeling gelegd tussen de ouders en de kinderen.

Gaan de kinderen het huis uit, dan krijgen ze een eigen adres, en dan voer je dat nieuwe adres in in de adres tabel, en in de Persoontabel vul je dan bij die persoon een AdresID in. Daarmee heb je dan het kind 'verwijderd' uit het gezin (eigen adres) maar níet uit de familie (de ouders zijn nog gekoppeld). En met deze werkwijze kun je alle gevallen perfect registreren. En het mooie is: op deze manier kun je werkelijk alles opvragen uit de database. Je kunt de vraag zo gek niet stellen, of je kunt hem uit de database halen. En dát is dus de reden om een database goed te normaliseren :).

In de Access cursus die je in de Handleiding sectie kan vinden, heb ik e.e.a. uitgelegd aan de hand van een voorbeeld database. Deze cursus is overigens geschreven voor de versie die jij nu in de prullenmand hebt gegooid; hij is zo'n 10 jaar oud. Maar de theorie staat nog recht overeind!

Nog een paar puntjes die kunnen helpen:

normaal begin je het applicatie ontwerp met user stories:
bv. als gebruiker moet ik op een eenvoudige manier de volgende lijsten kunnen trekken:
....

aan de hand van deze stories en wat je wil opvragen/afdrukken, kan je dan bepalen welke gegevens je nodig hebt. Men heeft immers altijd de neiging om te veel gegevens op te slaan en teveel in detail te gaan. Je moet ook goede definities maken. Wat is een gezin? Mensen die onder één dak wonen? Dan is het niet belangrijk wie kind is van wie. Of ga je een stamboom opstellen waarbij ouders/kind relaties wel belangrijk zijn.

Ga je nooit opvragen: geef eens alle mensen die in stad A wonen, dan is de gemeente een informatief gegeven en hoef je geen aparte tabel van gemeentes bij te houden. Ga je wel rapporten maken/gemeente, dan kan je best daarvoor een aparte opzoektabel gebruiken. Maar ga zeker ook niet overnormaliseren, dan worden je queries alleen nodeloos ingewikkeld en traag.
Als je bepaalde beslissingen neemt, documenteer deze dan.
Je kan in een tabel ook berekende velden opnemen. Vroeger was dat not-done, maar in de nieuwe versies is er geen reden meer om het niet te doen, in tegendeel.

Dank je wel, je hebt niet één punt maar meerdere. Kort gezegd moet alles opnieuw ingegeven worden, mag ik aanpassingen maken van de excelbestanden of.....Ik ga het zeker doorlezen wat je allemaal beschrijft en ook de cursus, echter heb ik te maken met een man van bijna 80, die zeer conservatief is. Het database is destijds opgebouwd door een ander in dit oude progamma. Hoe ver de ontwikkeling toen was, geen idee. Het voldeed en is nooit meer bijgewerkt. Misschien juist daardoor, dat alles opnieuw moest

De ‘oude’ database is, als die ingelezen kan worden, nog steeds net zo goed als toen hij gemaakt werd. Microsoft heeft de laatste jaren een hoop onzin toegevoegd aan Access (m.i. werken er weinig mensen aan Access die enig benul hebben van databases) zoals berekende velden in tabellen. Naar mijn bescheiden idee horen die niet thuis in een tabel, juist omdat je ze makkelijk kunt genereren als je ze nodig hebt op formulieren of in rapporten. Bovendien vernaggel je, door die onnodige onzin te gebruiken, alle compatibiliteit met andere systemen, want je kunt die velden niet (goed) gebruiken in exports, om maar wat te noemen.

Kortom: een database die 20 jaar geleden goed gebouwd was, is dat nu nog steeds. Helaas geldt andersom ook: een db die 20 jaar geleden slecht was, is dat nog steeds. Ik zou de aanpassingen in de database doen en zeker niet in Excel. Zoals ik in het begin al zei: de data die je vanuit Excel importeert, krijgt waardeloze veldeigenschappen. Ik ben al een uurtje aan het aanpassen geweest, en nog lang niet klaar. Maar het moet gebeuren :).

Dat is heel vriendelijk, jij bent een basis aan het maken?? Of moet ik de oude mdb eerst aanpassen in het oude systeem. Dan moet ik eerst een proefopstelling hier maken met een oude pc waar op ik dat installeer, mits ik de floppys (map) nog ergens heb.

Ik ben inderdaad begonnen met het opschonen (en weggooien van overtollige velden) van de db. Maar het zou helpen als je aan kan geven, zoals noella al een beetje aangaf, wat precies de bedoeling is van de database. Het is, in zijn oude vorm, nogal slecht gebouwd zoals je nu denk ik wel door hebt, en als je tóch een nieuwe database moet bouwen omdat de oude niet meer te gebruiken is, zorg er dan voor dat de nieuwe db voldoet aan de (al dan niet veranderde) wensen.

De techniek die noella beschreef (met user stories) is niet zo erg geschikt voor kleine systeempjes. Je gaat echt niet in een agile team een database ontwerpen voor een kerkgenootschap of een buurtbibliotheek. Maar het is wél handig om van te voren te bedenken wat je met de database wilt, en vooral: wat je er uit wilt (kunnen) halen.

De definitie van 'gezin' zoals geopperd door noella lijkt mij onbruikbaar (als je een kamer verhuurt aan een student is die persoon echt geen onderdeel van je 'gezin'; hooguit van je 'huishouden'), maar dat neemt niet weg dat je wél moet nadenken over het hoe en het waarom je dat wilt vastleggen. Wat is het nut van het vastleggen van gezinsgegevens? Hoe ver wil je daar in gaan?
Voorbeeldje: mensen (gezinnen) wonen op een adres, en kunnen dus verhuizen. Wil je de geschiedenis van die adressen bewaren, of is het voldoende om alleen het actuele adres van een persoon/gezin te hebben? Die keuze heeft invloed op hoe je de database en tabellen inricht.

Kortom: het helpt als je een ontwerp(je) hebt (wij noemen dat een 'Functioneel Ontwerp') waarin staat beschreven aan welke eisen het systeem moet voldoen. Dat kan best zonder 'user stories' (ik weet bijna zeker dat noella het vak ook zonder user stories heeft geleerd :)), maar je moet voor jezelf dus wél goed omschrijven wat je wilt kunnen doen met de gegevens. Uiteindelijk bepaalt de output wat je in het systeem moet opslaan, niet andersom.

t
(ik weet bijna zeker dat noella het vak ook zonder user stories heeft geleerd :)),
Ik heb het vak dus wel degelijk aangeleerd met user stories, (deze bestonden al voor agile hip werden) en raad deze zeker ook aan voor kleinere systemen. Het is één van de beste manieren om jezelf over de vele aspecten te doennadenken, ook al ben je zelf de enige gebruiker. Alle respect voor self-made mensen die alles zelf geleerd hebben door ervaring, zonder achtergrond opleiding, maar dan mis je meestal wel een aantal aspecten van het verhaal. Zeker als je al meer dan 10 jaar op dezelfde manier werkt. Alle levende systemen evolueren en zeker op database gebied is er heel wat veranderd in de laatste jaren.
Wat niet wegneemt dat ik eerst met de gebruiker zou praten hoe deze staat ten opzichte van een nieuw ontwerp voor ik alles verander. Het is tenslotte de gebruiker die ermee moet werken, en als deze niets voelt voor te grote veranderingen zou ik de bestaande applicatie met zo weinig mogelijk wijzigingen omzetten. Het heeft geen zin om een gebruiker iets op te dringen wat deze niet wil.
Microsoft zelf geeft de volgende conversie mogelijkheid aan:
https://support.microsoft.com/en-us...versions-2e9d8851-101d-4407-a881-65d06bb12aa7

Ja, dat is wel een punt, de gebruiker zal inderdaad het liefst bij het oude blijven. Zelf sta ik wel open voor vernieuwing.
Ik weet dat als een gezin verhuist, het adres gewijzigd wordt en als een persoon overlijdt, deze gewoon verwijderd. Er wordt geen historie opgebouwd. Dus kort samengevat alleen de levende personen staan erin, die zijn minimaal gedoopt in een kerk van protestante kerk en zelf bewust actief zijn of niet willen uitgeschreven worden. De privacy is van groot belang, komt geen koppeling op internet met deze gegevens, gebruikt op een pc zonder aansluiting op internet. Ik ga naast de gebruikelijke rapporten vragen aan de gebruiker wat nog meer belangrijk is. Wetend dat de financiele bijdrage aan de kerk een belangrijke aspect is. Vooraf wordt er door een gezin een bedrag toegezegd per jaar. Deze wordt in termijnen of éénmalig betaald meestal door een bankoverschrijving. Tussendoor wordt er berekend hoeveel er totaal is toegezegd, tussendoor is betaald en het eindresultaat. (een soort begroting en een tussentijds en eindstand). Verder worden er brieven naar de personen gestuurd voor de inschrijving bij de PKN en aan gezinnen een brief voor de kerkbalans. Een rapport voor 80 jarigen en ouder die een present krijgen. Zesjarige t/m 12 jaar voor een felicitatiekaart op hun verjaardag. Verder worden lijsten uitgedraaid voor de verjaardagfonds per kwartaal. Het overige ga ik navragen bij de gebruiker wat ik nog mist. Uiteraard moeten er ook leden kunnen worden toegevoegd met een uniek nummer. Ik kom hier nog op over terug wat er nog aan toegevoegd moet worden. Ik vind het zeer bijzonder dat jullie dit willen doen en zoveel energie in steken, waarvoor hartelijk dank.

Verder worden er brieven naar de personen gestuurd voor de inschrijving bij de PKN en aan gezinnen een brief voor de kerkbalans. Een rapport voor 80 jarigen en ouder die een present krijgen. Zesjarige t/m 12 jaar voor een felicitatiekaart op hun verjaardag. Verder worden lijsten uitgedraaid voor de verjaardagfonds per kwartaal. Het overige ga ik navragen bij de gebruiker wat ik nog mist.
Hier worden een aantal zaken benoemd waarvoor je rapporten gebruikt (die indruk krijg ik tenminste), maar waarvan ik mij afvraag of dat wel de juiste werkwijze is. Dat “rapport voor 80-jarigen” bijvoorbeeld: is dat een document dat naar de jarige wordt opgestuurd (en derhalve een papieren kopie nodig heeft)? Idem voor de 6-12 jarigen: tenzij je een hele goede printer hebt, komen daar geen verjaardagskaarten uit. Dus wat druk je dan af, en met welk doel? En verjaardagsfeest per kwartaal?

Brieven en andere communicatie die naar leden gaat snap ik; daar gebruik je inderdaad rapporten voor. Maar de rest? Ikmheb voor een duikvereniging ook dit soort overzichten gemaakt, die als formulier in de database zitten, en automatisch opstarten als je de database opent. Zo zie je als eerste wie er jarig is die maand, of die dag, of die week. Wat je maar wilt zien eigenlijk :). En als je dan bijvoorbeeld op zo’n jarige klikt, komt keurig de brief of felicitatie kaart voor die persoon uit de printer. Ik zie het nut niet van rapporten voor dit soort flexibele gegevens.

Eigenlijk moet je dus, en daar komt het aspect ‘output’ weer om de hoek kijken, vooral bespreken en vastleggen wat er uit het systeem moet komen. En het gebruik van die data bepaalt dus de vorm: als het op het scherm kan, met een formulier, als het naar de persoon moet, een afdruk.

Het eerste is lijst een verzameling van namen die in dat kwartaal jarig, deze wordt overhandigd aan de bezoekdames die desbetreffende een presentje gaan brengen vanuit de kerk. Het is een rapport van een 1 of 2 a4tjes. Deze kan ook per maand, het heeft te maken dat personen van 80 jaar en ouder niet moeten worden na overlijden. Vandaar tijdige verversing. De gemeenschap is klein, dus dit wordt door de bezoekdames snel doorzien in geval van.

De verjaardagskaarten is ook een rapport met de personen erop en hun adres uiteraad, hier zorgt de jeugdouderling voor om een handgeschreven kaart aan de jarige te sturen. Dus ook puur een lijst met voornaam, achternaam, adres, postcode woonplaats. Eigenlijk hetzelfde als bij 80 jaar en ouder.

Wat u bij de duikvereniging hebt gedaan is in dit geval niet nodig, gewoon een rapport volstaat.
Het nut is zoals jij schrijft van niet, is juist wel groot. Ook hier worden de gevoelige privacy gegevens niet gedeeld alswel de geboortedatum, dit is onvermijdelijk.

Het volledige antwoord op de 'output' volgt nog zodra ik het met de gebruiker heb doorgesproken.

Zelf zou ik, bij dit soort procedures, kijken of ik het kon automatiseren, bijv. d.m.v. automatische mails die gestuurd worden naar de betreffende bezoekdames. Dat is behoorlijk foolproof, en de kans op fouten is nihil. Dat houdt dan procedureel wel weer in dat die bezoeken en bezoekdames moeten worden vastgelegd in het systeem (de database). Op die manier is het ook heel simpel om een overzicht te krijgen van wie welke jarige bezoekt en bezocht heeft. Dat kán interessante informatie zijn om te hebben! Met de papieren werkwijze is uiteraard niks mis, maar het is minder overzichtelijk, en je hebt er minder informatie over. Daar staat dus ook tegenover dat je minder informatie nodig hebt, want met een paar afdrukken kom je een heel eind.

Het is dus maar net wat je handig vindt voor nu en de toekomst. Wil je het oude systeem in tact laten, en daar dus niets aan veranderen, dan is dat prima, want als het voor jullie werkt, dan werkt het. Zo simpel is het. Een buitenstaander kijkt er uiteraard anders tegenaan, en ziet zaken die hij/zij dan zelf zou willen veranderen. Het is aan de organisatie/gebruiker(s) om daarin mee te gaan of niet.

Zelf vind ik dit:
Ik weet dat als een gezin verhuist, het adres gewijzigd wordt en als een persoon overlijdt, deze gewoon verwijderd. Er wordt geen historie opgebouwd.
een linke zaak. Normaal gesproken heb je de tabellen Personen en Betalingen gekoppeld; als je dan een persoon verwijdert, ben je ook de betalingen kwijt. Daarmee kloppen de cijfers niet meer. Kan een probleem zijn voor de jaarrekeningen. Omgekeerd zie je, dat (als de tabellen niet gekoppeld zijn) dat je, als je personen verwijdert, betalingen overhoudt in de tabel die niet meer te herleiden zijn naar een bestaande persoon. Ook een situatie die je niet moet willen, lijkt mij.
Ik zou dus bij overlijden van een persoon naast de geboortedatum ook de overlijdensdatum bijhouden, en dan kun je heel makkelijk de levenden van de overledenen scheiden. En die krijgen dan (uiteraard) ook geen post en bezoekjes meer.

Maar het belangrijkste, lijkt mij, is de vraag: willen we het systeem ook in de toekomst kunnen blijven gebruiken op een manier die aansluit op de 'nieuwe' (zo nieuw zijn ze namelijk niet) technieken, of blijven we alles doen zoals we dat in het stenen tijdperk ook deden? ;)

Ja klopt, ik spreek je niet tegen. Ik zelf zou over de ruime dertig jaar de overledenen bewaard hebben. Dat wil hij niet.

Ik schreef eerder : 'Wetend dat de financiele bijdrage aan de kerk een belangrijke aspect is. Vooraf wordt er door een gezin een bedrag toegezegd per jaar. Deze wordt in termijnen of éénmalig betaald meestal door een bankoverschrijving. Tussendoor wordt er berekend hoeveel er totaal is toegezegd, tussendoor is betaald en het eindresultaat. (een soort begroting en een tussentijds en eindstand).'

Dit betekent dat bij overlijden het gezin overeind blijft, de persoon in kwestie niet en wordt verwijderd. Als in dat gezin de laatste sterft, is er ook geen betaling meer mogelijk. Dus wordt deze als deze nog niet is betaald ook automatisch uit het kadat verwijderd onder toezegging. Dan zal de begroting kleiner worden van toezeggingen. Het totaalbedrag kleiner. Dit moet ik navragen of hier op dat moment een aantekening op wordt gemaakt. Door het te verwijderen wordt er niet na 'vergeten' te betalen nog een persoon naar toe gestuurd, waarom er niet betaald is. Dit kan allerlei redenen hebben van vergeten tot het financieel niet te kunnen. Daarmee kan het boekjaar worden afgesloten

Daarmee zeg je dus eigenlijk dat het gezin de 'rechtspersoon' is, en niet de individuele persoon? Dat verandert inderdaad iets aan de opzet, want dan ligt de 'zakelijke relatie' dus ook niet bij een persoon, maar bij een gezinseenheid. De 'tussentijdse berekening' komt natuurlijk gewoon uit het systeem, want ik neem aan dat je de betalingen wél registreert? Als een gezin € 50,- toezegt, en dat in 5 termijnen wil betalen (per twee maanden of zo) dan krijg je dus 5 keer een bedrag binnen.

Afhankelijk van hoe je dat ontvangt kun je dat geautomatiseerd registreren (bankbetalingen kun je inlezen in een Excel bestand bijvoorbeeld, en dan inlezen in Access) of handmatig (contante betaling). Hoe dan ook: in een query zie je heel snel hoeveel er verwacht wordt (de toezegging), hoeveel er ontvangen is (de geregistreerde betalingen) en hoeveel er dus over blijft. Maar toch jammer dat de kerkgeschiedenis niet bewaard is gebleven, want dat is voor historici altijd een leuke gegevensbron :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan