Hallo,
Misschien ongebruikelijk en misschien ook wel onhandig, maar ik zit met 2 vragen en wilde ze voor mijn gemak in 1 topic zetten. Hopelijk krijg ik er geen problemen mee.
Vraag 1:
Ik heb in een excel bestand een aparte werkblad gemaakt voor een ranglijst. Om ervoor te zorgen dat de ranglijst altijd up2date is wil ik een macro gebruiken die bij het openen van het werkblad automatisch eenmalig van start gaat.
De macro die ik nu gebruik gekoppeld aan een tekstvak is deze:
Sub ranglijst()
Application.ScreenUpdating = True
ActiveSheet.Unprotect
Range("C7:AB56").Select
Selection.Sort Key1:=Range("Y7"), Order1:=xlDescending, Key2:=Range("S7") _
, Order2:=xlAscending, Key3:=Range("R7"), Order3:=xlAscending, Header:= _
xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom
Range("A1").Select
ActiveSheet.Protect
Application.ScreenUpdating = False
End Sub
Kan iemand een advies geven hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Vraag 2
In een ander werkblad heb ik 3 macro's gemaakt voor het plakken, kopieren en deleten van een selectie (AA7:GF7). Elke macro word gekoppeld aan een tekstvak die elk weer in een standaard kolom zitten, respectievelijk GK7, GM7, GO7.
Het probleem is echter luiheid. Namelijk nog 49 andere krijgen een dezelfde macro enkel dan voor hun rij. Is er een macro die dit werk zou kunnen vereenvoudigen. Dus dat door de locatie van het tekstvak de macro weet op welke regel hij de selectie moet toepassen.
Alvast bedankt
Misschien ongebruikelijk en misschien ook wel onhandig, maar ik zit met 2 vragen en wilde ze voor mijn gemak in 1 topic zetten. Hopelijk krijg ik er geen problemen mee.
Vraag 1:
Ik heb in een excel bestand een aparte werkblad gemaakt voor een ranglijst. Om ervoor te zorgen dat de ranglijst altijd up2date is wil ik een macro gebruiken die bij het openen van het werkblad automatisch eenmalig van start gaat.
De macro die ik nu gebruik gekoppeld aan een tekstvak is deze:
Sub ranglijst()
Application.ScreenUpdating = True
ActiveSheet.Unprotect
Range("C7:AB56").Select
Selection.Sort Key1:=Range("Y7"), Order1:=xlDescending, Key2:=Range("S7") _
, Order2:=xlAscending, Key3:=Range("R7"), Order3:=xlAscending, Header:= _
xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom
Range("A1").Select
ActiveSheet.Protect
Application.ScreenUpdating = False
End Sub
Kan iemand een advies geven hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Vraag 2
In een ander werkblad heb ik 3 macro's gemaakt voor het plakken, kopieren en deleten van een selectie (AA7:GF7). Elke macro word gekoppeld aan een tekstvak die elk weer in een standaard kolom zitten, respectievelijk GK7, GM7, GO7.
Het probleem is echter luiheid. Namelijk nog 49 andere krijgen een dezelfde macro enkel dan voor hun rij. Is er een macro die dit werk zou kunnen vereenvoudigen. Dus dat door de locatie van het tekstvak de macro weet op welke regel hij de selectie moet toepassen.
Alvast bedankt