• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

naar invulvelden springen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElMartino

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2005
In een invulscherm kan alleen in de niet geblokkeerde
cellen ingevuld worden. De andere cellen zijn formules.

hoe kan ik instellen dat als de eerste kolom bv ingevuld is de cursor automatisch de cellen met formules overslaat en naar de volgende in te vullen cel springt.

Zo kun je dus met de enter toets de invulcellen doorlopen.

Bvb dank!, Martijn

Bij de cellen die ingevuld moeten / mogen worden haal je in de opmaak > celeigenschappen > tabblad bescherming het vinkje weg bij geblokkeerd.
Dan het werkblad beveiligen > Extra > Beveiligen
Met de Tab toets "loop" je dan van de ene invulcel naar de andere. (en omgekeerd met Shift Tab)

Hier een voorbeeld programma hoe je met de tab toets van cel naar cel kunt springen.

Ik weet echter dat je in excel via een speciale marco ook de enter toets als tab kunt laten werken, dan werkt het waarschijnlijk helemaal zoals je zou willen.
Hoop dat ik nog ergens kan vinden hoe dat ook al weer ging.

Bijlagen

Beste C. Withaar,

Hartelijk dank voor reactie. In het bestand werkt het zowel met tab als met de enter toets.

Nou ben ik niet een enorme excell held; of te wel
hoe kan ik deze 'macro' in mijn sheet verwerken?

mvg, martijn

... Zat dus in dit bestand... tja, ik wist dat ik het een keer gebruikt had.

Het is niet eens zo zeer een marco als wel een stukje code dat automatisch start en sluit als je het bestand opend en sluit;

Private Sub Workbook_Open()

'De Entertoets laten werken als tab.

Application.OnKey "~", "Tabje"
Application.OnKey "{ENTER}", "Tabje"
End Sub

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)

'Enter toets midden terugzetten naar normale stand
Application.OnKey "~"
Application.OnKey "{ENTER}"
End Sub

Je moet het wel op de juiste plek neer zetten.
Druk op ATL+F11 en klik op ThisWorkbook, aan de linkerkant opend een wit blad, kopiëer bovenstaande code in dit blad.
Duk op het groene excel ikoontje links om dit scherm weer te sluiten.

N.b. Let op voor iedereen dit bovenstaande code wil gebruiken! Het wijzigen van keys kan vervelende gevolgen hebben als je de wijzigingen niet (automatisch) terug (laat) zet(ten).
Ik ben niet verantwoordelijk te houden voor problemen die hier uit voort komen. Klink wat strenger dan het bedoelt is, maar pas gewoon op met wat je doet.

wederom dank voor uw antwoord maar als ik op alt-F11 druk kan ik nergen ThisWorkbook vinden...

Mvg, Martijn

staat aan linkerkant, bovenin, is een soort verkenner, hierin geeft hij aan jouw bestand, met daaronder enkele tabbladen (ook uit jouw bestand) onderaan de lijst staat de "This Workbook", hierop dubbelklikken en je kunt de macro invullen.

Succes..

okey, thisworkbook gevonden: hartelijk dank!

Ik krijg het echter nog steeds niet voor elkaar.

Als voorbeeld heb ik een bestand meegestuurd.
Wat is graag wil is dat ik de gele velden met blauwe
cijfers ga invullen je met de enter toets door het invulveld kunt lopen.

Je gaat al automatisch 1 cel naar beneden met enter maar na regel 8 ingevuld te hebben moet met 'enter' je automatisch naar regel 15 springen waar het volgende invulveld is.

Ik heb verschillende cellen geselecteerd en dan via alt-f11 de code erin gezet maar er gebeurd niets.

mvg, martijn

Bijlagen

Oké, even terug naar het begin.

Met Tab spring je binnen excel naar de volgende cel, afhankelijk van je instellingen naar beneden of op zij.
Verschil met Enter/Return is dat als je cellen beveiligd tab je naar de volgende niet beveiligde cel laat springen, met Enter/Return ga je gewoon naar de volgende cel, ook als deze beveiligd is.

De macro is er voor om de Enter/Return toets net zo te laten werken als de tab toets, zodat als je je blad beveiligd hebt en meer enkele cellen op on-geblokeerd hebt gezet je met enter, net zo als met met tab direct naar de volgende onveiligde cel kunt springen.

Om e.a. dus te laten werken moet je, je blad gaan beveiligen en de cellen waarvan je wilt dat gebruikers er wel naar toe moeten/mogen gaan 'on-blokkeren'

Hoe doe je dat nu, standaard staan alle cellen op 'geblokkeerd', klik op de rechtermuis knop en kies 'Eigenschappen' en ga naar het tabje Bescherming.
Als je nu het vinkje bij 'Geblokkeerd' weg haald zal als je je blad beveiligd deze cel niet geblokeerd worden.
Haal zo bij alle cellen (je kunt dit ook bij meerder cellen in één keer doen door ze te selecteren) waar van je wilt dat de gebruiker er bij kan het vinkje weg.
Beveilig nu je blad en klaar.
De gebruiker springt nu met Tab en Enter van niet geblokkeerde cel naar de volgende niet geblokeerde cel.

En voor wie een er een potje van maakt als het om instellingen in Excel zelf gaat (werkbalken die verdwenen zijn e.d.) is hier een handig bestandje van LucB. Te vinden onder nummer 2 bij de downloads.

Ik weet overigens niet of hij z'n wijziging van keys weer recht kan zetten. Nogmaals, laat excel alle veranderingen die je aanbrengt netjes weer terug zetten, andere kan je problemen houden bij andere files die je later wilt openen.

P.s. Bladbeveiliging is te vinden onder Extra.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan