Nieuwe computer budget €600 tot €800

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stormbreaker

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 nov 2009
Budget - Hoeveel wil je gaan uitgeven aan de nieuwe computer?
Mijn budget, en dat is alleen voor de computer zelf, is tussen de 600 en 800 euro. Ik wil iets meer uitgeven als dat hele grote voordelen oplevert waar ik op de lange termijn baat bij zal hebben, maar het budget is niet geheel flexibel.
Doel - Wat wil je met de pc gaan doen? Gamen / Beeldbewerking / Videobewerken / Internet+Email / Anders, namelijk...
In ieder geval internet+e-mail, zakelijke toepassingen, het bekijken van video's, het luisteren naar muziek en het spelen van games.
Omgeving - Wil je een krachtige pc die misschien wat lawaaierig kan zijn (ivm koeling), of geef je liever wat rekenkracht op voor een echt stille pc?
De computer die ik nu heb ik vrij lawaaierig en geluid is voor mij geen enkel probleem behalve als dit echt buiten alle proporties is. Maar een pc waarvan de fans geluid maken is niet erg.
Assemblage - Wil je een kant-en-klaar afgeleverd systeem, of ben je bereid wat kosten te sparen door het zelf in elkaar te zetten?
Inclusief assemblage maar zonder de installatie van het besturingssysteem: zoals eerder opgemerkt op dit forum; dat kan een oma ook.

Besturingssysteem - Welke wil je?
Windows 7, en absoluut niet, maar dan ook absoluut niet Windows 8. Ik neem aan dat Windows 7 nog wel verkocht wordt?
Opties / randapparatuur - Heb je specifieke hardware die in je systeem moét zitten? En heb je misschien hardware van een ouder systeem die je eventueel mee kan nemen naar het nieuwe? Heb je nog andere specifieke wensen voor je nieuwe pc?
Hier heb ik ook al over nagedacht: van de hardware in mijn oude pc zijn er maar twee componenten (de rest is van Packard Bell) die geschikt zijn voor zelfbouw-pc's; een OCZ voeding van 500 watt en een Club 3D HD4670. Beide componenten zijn al 3 jaar oud en vind ik dan ook niet geschikt om over te plaatsen naar een geheel nieuwe pc.

Voor de rest de eisen aan de hardware:
- Voeding moet van een A-merk zijn, hier mag niet op bezuinigd worden;
- Moederbord moet van een A-merk zijn maar hoeft niet het allerduurst te zijn, mag echter niet door gedateerdheid sterk verouderd zijn;
- HDD moet van een goed merk zijn maar hier kan zeker op bezuinigd worden: doe mij maar 500 GB i.p.v 1 of 2 TB, ik heb niet zoveel nodig;
- Processor moet tenminste een i5 of gelijkwaardig zijn;
- Videokaart moet goed zijn voor het spelen van nieuwe games, hoeft echter niet te exorbitant te worden, budget rond de €100 - €150;
- Geheugen moet goed genoeg zijn om de computer te kunnen draaien;
- CD-drive hoeft niet al te duur te zijn, moet echter wel goed kunnen draaien en kunnen branden en met name DVD's kunnen branden;
- Het liefst heb ik een geïntegreerde card-reader;
- Als het budget het toelaat een SSD-drive;
- De kast moet wel mooi zijn en een beetje gaming-achtig, dus (deels) open maar het budget moet het toelaten, in politieke taal: dit is geen breekpunt.

Software
- Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit NL.
Inclusief assemblage.

Groet,
Stormbreaker.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreide openingspost :).
Maar ik heb nog enkele vragen:
-Is overclocken een must?
-Kan je je HDD niet meenemen uit je oude systeem?
-Ben je zeker dat je Windows 7 nodig hebt?
-Wat heeft de prioriteit? (Gamen, Video-editing)

Anders kan je hier al wel mee beginnen.

Er kan natuurlijk wel op alles wat bespaard worden, maar we geraken er wel :).

@subplayer52
-Is overclocken een must?
Nee, ik ben niet technisch en weet niet meer veel van de huidige systemen (heb mij er 3 jaar geleden wel in verdiept maar ben de kennis van toen al nagenoeg vergeten).
-Kan je je HDD niet meenemen uit je oude systeem?
Nee, aangezien de oude HDD uit een standaardsysteem van Packard Bell is (een istart d9210 uit 2007). Dat lijkt mij als het om een kwaliteitssysteem moet gaan niet de beste optie.
-Ben je zeker dat je Windows 7 nodig hebt?
Ja, aangezien ik ook op school met deze Windows werk, thuis heb ik Windows XP. Ik vind Windows 8 niet echt nodig, het schijnt ook totaal anders te werken. Ik heb Widnows 7 zeker nodig, heb nu geen versie hiervan thuis liggen. Office heb ik trouwens al wel en dan Office 2010, dat is dus niet nodig.
-Wat heeft de prioriteit? (Gamen, Video-editing)
Gaming aangezien ik de spellen die ik heb wel wil spelen. Ter illustratie: Racedriver Grid, mijn zwaarste spel, moet minimaal in de hoogste settings soepel kunnen draaien. Ik zou graag willen dat de huidige spellen in de hoogste settings ook redelijk kunnen draaien maar het moet geen high-end gaming pc worden. Ook is het erg belangrijk dat de pc zakelijke toepassingen voor studie moeiteloos kan uitvoeren en dat het systeem niet conflicteert, dus dat de juiste componenten van de juiste merken in de pc zitten.

Over jouw configuratie:
- Het merk van de HDD ken ik niet. Hier mag op bezuinigd worden maar ik wil geen slecht merk. Is dit merk een goed merk?
- De videokaart mag wel iets minder en het geld dat bespaart wordt zou voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden zoals een interne CardReader, iets dat ik met mijn apparaten die een kaart gebruiken (telefoon, PSP, camera's) toch belangrijk vind.
- Kast is oké, dit is precies wat ik wil: een nette kast maar niet overdreven duur.
- Prijs is erg netjes, zeker dat het budget nauwelijks overschreden wordt ook al zitten montage en Windows erbij.

Trouwens bedankt voor je snelle antwoord! Voor de andere leden: we gaan nu van subplayers configuratie uit en ik nodig de andere leden ook uit tot hun visie hierop om eventuele aanpassingen te bespreken en zo nodig door te voeren.

western digital is en prima hdd merk, caviar blue is echter wel een tragere serie harde schijf die zij verkopen... maar is prima voor een data schijf
maar als je bijvoorbeeld snelle laad tijden wilt hebben voor programmas die je vaak gebruikt dan is een SSD (solid state disk) erbij erg handig

voor games zoals Racedriver Grid heb je geen HD7870 nodig dat spel kun je met een ATI HD4830 al prima op high spelen (spel komt trouwens ook uit 2008 en is al aardig verouderd)
een HD7850 of GTX660 zou dit spel met gemak op ultra aan kunnen dus een HD7870 is overbodig, ik denk dat je met een HD7770 of GTX650TI het ook al red!

Laatst bewerkt:
@firestorm, precies, ik zat al aan een HD7850 te denken of een HD7770. Hoe zit het met de prijs-kwaliteitverhouding van die twee kaarten? De HD7770 vind ik een beetje een goedkope kaart... of zijn de benchmarks hiervan wel goed? NVidia lijkt me ook een goede optie en dan inderdaad een kaart uit de GTX serie.

Over de hardeschijf: kunnen we er niet een wat snellere harddisk in zetten en in plaats van dat geen SSD gebruiken?

een HDD zal niet op kunnen boxen tegen een SSD wat betreft snelheid maar er zijn wel HDD's die een beetje van beide aanbieden
denk met name aan de Velociraptor HDD van western digital klikerdeklik
we zullen dan wat moeten in korten op de kosten van de behuizing etc

maar persoonlijk zou ik het gewoon op een Data HDD + Programma/OS SSD combi houden

HD7770 zou nog krap kunnen worden wil je echt zeker zijn dan is een stapje er boven ook goed en is de HD7850 zeker geen slechte keuzen
wat betreft de benchmarks die zijn prima voor de prijs categorie waarin zij zitten

Laatst bewerkt:
@firestorm,
Oké, ik ben het met je eens, we gaan het volgende doen:
- We houden de huidige HDD en voegen daar een SSD aan toe, er is daar erg veel keuze, graag een SSD die in ieder geval in de kast past en die niet al te duur is, budget tot €80. GB van de SSD: het liefst 64 GB, als het kan meer.
- We nemen de HD7850 of een gelijkwaardige NVidia kaart.
- Ik zou graag ook een CardReader in de computer willen zetten, is dit mogelijk en hoe duur kost een goede CardReader?

Normaalgezien zou je oude HDD ook moeten volstaan, en je kan er natuurlijk altijd nog een HDD insteken wanneer je het nodig hebt. Maar 64 GB voor een SSD is echt wel weinig, ik vind 128 GB het absolute minimum. Kijk eens naar de samsung 830 series, 92 euro voor 128 GB. Je kan wat geld besparen bij je moederbord. Denk aan een Asrock b75 pro 3.

@subplayer, zou jij met het winkelmandje dat in mijn vorige post vermeldt staat iets kunnen doen? Ik heb wel interesse in die Samsung SSD maar een goedkoper moederbord? Dit moederbord is volgens mij al niet zo duur, kan die b75 pro 3 wel hetzelfde als dit moederbord kan en past alles er wel in? Anders is het te overwegen...
Verder kunnen we ook een iets goedkopere videokaart nemen waar wél een VGA adapter bijgeleverd wordt, die heb ik nodig voor mijn scherm (een kennis van mij die veel over pc's weet zei in tegenstelling tot iemand anders dat een VGA adapter weinig kwaad kan):
http://azerty.nl/8-4360-559724/msi-n650ti-pe-1gd5-oc.html

Misschien toch zoiets?
Je zal veel meer plezier aan een SSD beleven. En waarom heb je een VGA adapter nodig? HDMI of DVI is gemakkelijker.
Heeft jouw scherm een HDMI of DVI aansluiting, de HD 7850 krijgt zo'n kabels er wel niet bij. Dus die zal je apart moeten kopen.

@subplayer, er zal nog een VGA adapter bij moeten aangezien mijn scherm (heb ik nagekeken) geen DVI aansluiting heeft. Ik zie in de GPU benchmarks opeens dat de HD7850 veel beter is dan de GTX650 TI.
Wat vind je hier van? Is de gebruikte adapter de juiste of heb ik een andere nodig? Ik wil mijn DVI videokaart op mijn VGA beeldscherm aansluiten.
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...483003]=1&product[501011]=1&product[395365]=1

EDIT: ik zie dat er een andere kast gebruikt is. Is dit een kast die voldoende koeling heeft? Ik vond de vorige kast toch veel leuker... dan wordt het natuurlijk wel weer wat duurder maar dat is maar een heel klein bedrag wat er bovenop komt. Ik ga nog even over de kast nadenken.

Laatst bewerkt:
Hoe noemt je monitor? En voor de rest is het goed. Maar je krijgt geen DVI kabel erbij, dus je zal die er nog moeten bij kopen. Met wat speel je trouwens je geluid af?

@subplayer, de aansluitingen doe ik toch op de bestaande VGA kabel tussen de videokaart en de monitor? Als er een geheel nieuwe kabel nodig is, kan jij hem dan aan het winkelmandje toevoegen?
Ik speel het geluid af met mijn Logitech Z2300 set.

een witte card reader bij een zwarte kast...
weet niet of je dat wel wilt hebben zou het persoonlijk bij de zelfde kleur houden (de card reader zal niet verborgen zijn)
ik denk trouwens ook dat je die DVI to VGA kabel niet nodig zal hebben er worden adaptertjes bij geleverd die je tussen de vga kabel en de videokaart kunt plaatsen die dat oplossen

Ahja, nu je het zegt :), je krijgt er dus dvi naar vga bij dus het zou in orde moeten zijn.

Ik heb gekeken op afuture, en moest het er niet bij zitten dan kan je dat ook altijd bij een naburige winkel gaan kopen.

Ik heb gekeken op afuture, en moest het er niet bij zitten dan kan je dat ook altijd bij een naburige winkel gaan kopen.
Maar dan ga ik de geassambleerde computer ophalen en ben ik thuis en dan moet ik het alsnog kopen. De kabels zitten er i.i.g wel bij? Anders zou ik ook een extra setje adapters kunnen bestellen bij de computer, die adapters zelf zijn toch €4. Als je het risico neemt en het zit er niet bij dan moet je én terugrijden (dat kost brandstof) én het alsnog kopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan