Nieuwe computer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er goed uit,

Maar wat is een raptor?
Een heel snelle harde schijf. Wint het van alle andere harde schijven (SSD niet meegerekend). Op deze schijf zet je windows en de spellen: zal best prestatiewinst opleveren!

Waarom hebben 3 videokaarten weinig zin en 4 dan wel weer veel zin?
4 is niet helemaal waar. Het zijn inderdaad wel 4 kernen. (2x hd4870X2).
Maar ik zou ook niet weten waarom 3 videokaarten niet zou werken. Integendeel: ik kan heus wel laten zien dat het werkt.
Ik zou het alleen niet adviseren. 1x een HD4870X2 is zat. (eventueel aangevuld met een videokaart voor de physics)

Wat is een phisix kaart?
Ik heb het pas geleden opgezocht en ik begrijp er nog niets van :cool:. Hoe dan ook zijn het berekeningen welke nu nog door de processor gedaan worden.
Door dit te laten doen door een videokaart, wordt de processor ontlast.

Spellen moeten het met name bij Nvidia wel ondersteunen. (dat is maar een handje vol)

Zit er veel verschil tussen de i7-920 en de i1-965?
Is waterkoeling handig?
Er is wel verschil, maar niet zoveel dat je maar voor dergelijke processors moet kiezen. Veel te overpriced.
Waterkoeling is handig als je een heel stil systeem wilt, of flink wilt overclocken.

Mijn vorige systeem was echt niet extreem. Zeker niet als je gewoon voor 1x een HD4870x2 gaat.

Dit is extreem:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...ct[7517]=1&product[194111]=1&product[51898]=1
(ja: een SSD in raid0 kan ook nog..)

Extreme.....
meer nutteloos, alleen leuk voor de bench mark freaks

G51 kun je vervangen door de Z5500

3 * een 4870x2 op een 850W. Dat trekt ie nooit.
En trouwens sli en crossfire heeft alleen zin als je speel op een hoge resolutie
1920*1200 is niet erg hoog.

2 raptors en een baracude. veel geld.. Kun je beter een SSD voor primair pakken en een normale sata voor opslag.

Maar @ topic
Met een enkele GTX295 / 4870x2 kun je nog dik mee vooruit.
Kaarten erbij steken kan altijd. Ze worden alleen maar goedkoper, dus waarom hier dikke knaken neerlegen.

Extreme.....
meer nutteloos, alleen leuk voor de bench mark freaks
het ging me er meer om om te laten zien dat het 1e systeem dat ik postte helemaal zo gek niet is.
Dat gekke systeem klopt inderdaad niet helemaal bij elkaar. Ik zou ook meer een 1 KV-voeding daarvoor adviseren. Naast dat er nog meer dingen anders zouden moeten.
Maar als iemand zoveel geld teveel heeft, dan geeft ie t maar weg...

bij meer als 2 videokaarten wordt waterkoeling een serieuze optie, omdat in een behuizing de videokaarten hun warmte slechter kwijt kunnen.
SSD is inderdaad een snellere en veiligere optie dan een raptor

Laatst bewerkt:
Wil dan toch graag is dat extreme systeem van marsmannetje beter uitgewerkt hebben, kan dat? en wat is een SSD?

Phisix werkt alleen bij nvidia kaarten, dus niet bij ati's. Het ontlast vooral de processor die vroeger veel bereken moest doen om bijvoorbeeld rook er mooi uit te laten zien. Vaak scheelt dit in de games die dit ondersteunen (o.a. unreal3 engine) een paar fps. Er zijn op dit moment ongeveer 150 games die phisix ondersteunen en er baadt bij hebben. Als je geld, ruimte (op je mobo en in kast) en stroom (aantal watts) over hebt, dan zou ik het zeker doen. Oja dit is ook wel een mooie samenstelling. klik

Laatst bewerkt:
bij meer als 2 videokaarten wordt waterkoeling een serieuze optie, omdat in een behuizing de videokaarten hun warmte slechter kwijt kunnen.
SSD is inderdaad een snellere en veiligere optie dan een raptor
De goedkoopste SSD is 600 euro (althans: degene die nog een beetje capaciteit hebben).
De raptor is veel goedkoper (en dan heb je 300GB)

Nick: Ik vind je een slechte vriend als je een vriend een systeem van 6000 euro gaat aanraden. Das echt super onzinnig.
Ik ga dat dus ook niet uitwerken. Slaat gewoon nergens op.

Phisix werkt alleen bij nvidia kaarten, dus niet bij ati's. Het ontlast vooral de processor die vroeger veel bereken moest doen om bijvoorbeeld rook er mooi uit te laten zien. Vaak scheelt dit in de games die dit ondersteunen (o.a. unreal3 engine) een paar fps. Er zijn op dit moment ongeveer 150 games die phisix ondersteunen en er baadt bij hebben. Als je geld, ruimte (op je mobo en in kast) en stroom (aantal watts) over hebt, dan zou ik het zeker doen. Oja dit is ook wel een mooie samenstelling. klik
Niet waar:
http://tweakers.net/nieuws/59149/amd-plant-demonstratie-gpu-versnelde-physics.html

Laatst bewerkt:
@TS
Jammer dat deze twee nieuwe kastjes van Antec er nog niet zijn:
http://tweakers.net/nieuws/59364/antec-brengt-nieuwe-performance-one-behuizingen-uit.html

Die P193 zou wel een mooie zijn voor dit systeempje.
Voor nu zou ik dan een Cooler Master Cosmos S nemen.
Top kast!

Met een onbeperkt budget zou ik toch wel aardig wat neer leggen, sowieso een degelijke basis.

Maar wat is een raptor?
Waarom hebben 3 videokaarten weinig zin en 4 dan wel weer veel zin?
Wat is een phisix kaart?
Zit er veel verschil tussen de i7-920 en de i1-965?
Is waterkoeling handig?
Raptor is een SATA harde schijf die op 10000tpm loopt. Deze haal ik eruit, gewoon voor SSD gaan.
Drie videokaarten schaalt niet zo goed, nauwelijks beter als 4.
4 videokaarten moet je zien als 2x GTX 295, want 4 losse kaarten past niet op een mobo.
Tussen de 920 en 965 zit wel een verschil, dat is vooral de clocksnelheid.
In mijn ogen is de 965 te duur, dus zou ik voor de middenmaat gaan, de 940 dus.
Waterkoeling is zeker handig, maar dit moet je wel zelf aan kunnen leggen, en er ook verstand van hebben, als je dit kan, kan er wel wat moois gemaakt worden @ Highflow.nl.

Beetje uitgeleefd @ Sallandautomatisering.
1zn92mh.png

Geen zin om te onderbouwen, het meeste spreekt toch voor zich.

@Marsmannetje,
Over dat extreme:
Als de mogelijkheid er is moet je zeker een Z5500 pakken, geen G51.
3 monitoren, heeft ie dan niet zo'n triplehead2go nodig.
3x HD4870x2 kan niet he.. 6 GPU's.

Lezen, Raoul: dat systeem sloeg nergens op.
En jouw systeem vind ik ook onzinnig. Gewoonweg geldverspilling.

Maar goed.... Nick: ik stop met dit draadje, ik adviseer liever mensen die gewoon een leuk systeem willen. Niet mensen die geld in de sloot willen gooien.

Een 940?????? Kijk het verschil tussen de 920 en de 965 is dat de 965 een unlocked multiplyer heeft. Hiermee kan je dus veel makkelijker en verder overklokken. Een 940 heeft alleen zin als je gaat overklokken. DIt komt omdat de multiplyer iets anders staat. In praktijk heeft die 0.26 ghz meer totaal geen nut. Daarnaast is een ssd niet echt nuttig. Je hebt inderdaad snellere opstart snelheid en maps laden iets sneller maar op het moment dat je wd caviar blue (blue zijn beter dan black want hebben grotere platters nm 320 gb per stuk) in raid 1 of 0 hebt staan is dat snel zat, zelfs met de onboard controller van dat moederboard wat daaar opzit. Een ssd is leuk voor benchmarks en opstarten maar voor rest dient het niet echt ergens voor. Oh ja een ding. Waarom in $%^&^*naam 2 gtx 295. Het verschil is marginaal tussen 2 en 4 kernen. Werkelijk waar. 1 gtx 295 is genoeg. Ik zou zelf voor 2 gtx 285 gaan. Die zijn een stukkie sneller dan 1 gtx 295 en een stuk koeler want die 295 is nogal een heethoofd

Laatst bewerkt:
Lezen, Raoul: dat systeem sloeg nergens op.
En jouw systeem vind ik ook onzinnig. Gewoonweg geldverspilling.

Maar goed.... Nick: ik stop met dit draadje, ik adviseer liever mensen die gewoon een leuk systeem willen. Niet mensen die geld in de sloot willen gooien.

Ja ik had al die nieuwe reacties nog niet gezien, was eten, zat een uur tussen het punt dat ik een nieuwe reply maakt en op versturen drukte. :)

Ach het geld is er, waarom dan niet? De meeste dingen kunnen ook mee naar upgrades.

Een 940?????? Kijk het verschil tussen de 920 en de 965 is dat de 965 een unlocked multiplyer heeft. Hiermee kan je dus veel makkelijker en verder overklokken. Een 940 heeft alleen zin als je gaat overklokken. DIt komt omdat de multiplyer iets anders staat. In praktijk heeft die 0.26 ghz meer totaal geen nut. Daarnaast is een ssd niet echt nuttig. Je hebt inderdaad snellere opstart snelheid en maps laden iets sneller maar op het moment dat je wd caviar blue (blue zijn beter dan black want hebben grotere platters nm 320 gb per stuk) in raid 1 of 0 hebt staan is dat snel zat, zelfs met de onboard controller van dat moederboard wat daaar opzit. Een ssd is leuk voor benchmarks en opstarten maar voor rest dient het niet echt ergens voor.

Processor moet de TS zelf maar beslissen.
De Black is de snellere serie hoor vriend, kijk de benchmarks maar na.
SSD is zeker wel nuttig.

offtopic, druk is wat vaker op Enter.. Lees echt niet fijn dit.

Processor moet de TS zelf maar beslissen.
De Black is de snellere serie hoor vriend, kijk de benchmarks maar na.
SSD is zeker wel nuttig.

offtopic, druk is wat vaker op Enter.. Lees echt niet fijn dit.

Even nagekeken. Black is idd sneller maar 2 in raid 1 is echt wel snel genoeg. Het beste kan je nog altijd 2 raptors in raid 0. Dan ben je sneller en goedkoper uit dan met zo'n intel ssdtje.

Ik denk dat ik toch meega met het verhaal van marsmannetje. Maar marsnmannetje wat voor spullen die overbodige zijn of geldverspilling raad je dan af? En wat is het verschil tussen een SSD en een raptor.

Maar de ene zegt dus: nu gewoon veel geld uitgeven als je het geld hebt en de ander zegt dus van niet te veel geld aan uit geven, en later upgraden.

Wat te doen?

En Nvidia heeft het ook steeds over CUDA wat houd dat precies in?

CUDA is het kunnen aanspreken van de videokaart in plaats van de processor in C als ik me niet vergis. Het maakt het in ieder geval mogelijk bepaalde applicaties te laten draaien op de videokaart. Hier merk je in principe niets van. Het is niet echt nuttig als je gaat gamen.
Ik zou nu ongeveer 1500 euro uitgeven een pc kopen met een i7 en een enkele videokaart en later gaan upgraden. Dit is nogal wat goedkoper. Oh ja een ssd is een solid state disk, een soort hele snelle memory stig. Ze maken geen geluid, worden niet echt warm en zijn heel betrouwbaar en vaak ook snel in het lezen. Qua schrijven lopen de meeste ssd toch nog achter een normale hardeschijf aan (muv die intel die hier geselecteerd staat). Een raptor is een hele snelle schijf die 10.000 tpm draait (een normale schijf doet 7200 tpm en een notebook vaak 5400 tpm). Het zijn schijven, ze draaien, zijn betrouwbaar maar minder dan een ssd, worden iets warmer en maken geluid. Over de betrouwbaarheid zou ik me geen zorgen maken. Dat zit wel goed en het geluid en de warmte eigenlijk ook niet. Ze zijn echter wel minder snel dan een ssd. Maar zet je er 2 in raid 0 dan zijn ze sneller dan een enkele ssd. Dan zijn ze sneller, goedkoper en past er meer op

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik toch meega met het verhaal van marsmannetje. Maar marsnmannetje wat voor spullen die overbodige zijn of geldverspilling raad je dan af? En wat is het verschil tussen een SSD en een raptor.

Maar de ene zegt dus: nu gewoon veel geld uitgeven als je het geld hebt en de ander zegt dus van niet te veel geld aan uit geven, en later upgraden.

Wat te doen?

En Nvidia heeft het ook steeds over CUDA wat houd dat precies in?

Ja je kan wel elke keer wat uitgeven, maar dan blijf je wachten, ik zou nu meteen gewoon wat diks kopen, waar je de komende twee jaar zeker mee vooruit kunt, upgraden kan altijd nog.

maar een raid controller is ook niet gratis. een goede controller gaat ook over de 100 euro heen.

Maar jij geeft mij een pc van 4500, en marsmannetje van 2500.
Jij zegt na 2 jaar upgraden, marsmannetje 1,5 jaar. Dan vind ik dat die 2000 euro niet echt waar;)

Jij zegt na 2 jaar upgraden, marsmannetje 1,5 jaar. Dan vind ik dat die 2000 euro niet echt waar;)

precies, dat is het hele punt.

10% extra prestatie door 2000 euro extra uit te geven is gewoon onnuttig.

Niemand kan zeggen wanneer je moet upgraden... Dit hangt totaal ven de persoon zelf af.
Als je nou even naar de verschillen kijkt..
Ik heb o.a. veel duurdere randapparatuur.
Sommige dingen kun je namelijk ook gewoon meenemen naar future upgrades..
Randapparatuur sowieso.
Ook de kast en voeding zijn futureproof.
De SSD's kan je eventueel veranderen in de 2x WD Raptor 300GB.

Voor een waterkoelingssetup moet je btw ook nog zeker 800 euro neerleggen (als je degelijk spul wilt).
Dan is CPU+VGA+NB+SB+MOSFET watergekoeld en heb je een goede pomp/radiator etc.

En dan even over het geld.
JIJ bent hier degene die met een onbeperkt budget komt, dus daar doe ik dan wat mee, alleen high end spul dus.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan