• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nieuwe database, nieuwe vragen :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lauritaxm

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2013
Bekijk bijlage help.xlsx

Beste allen,

Wie kan me helpen???

Bijgevoegd vinden jullie de file terug waar het om gaat.
Ik heb een inventaris van allerlei stalen, die zich in de vriezer in dozen en op een welbepaalde plaats bevinden (bv. doos 1 / plaats A1). Nu moet ik doorgeven welke stalen ik nodig heb, en waar deze zich bevinden in de vriezer. Aangezien dit een tijdrovend werkje is, dacht ik het op te lossen via excel, yeah right! Tot daar gaat mijn excel kennis helaas niet.

Maar de bedoeling is dus dat in tabblad "DNA na extractie uit wissers" er in kolom C (op rij 5 bijvoorbeed) de plaats van de doos (vb. doos 1, zie kolom A van tabblad "Alle dozen") komt te staan, die overeenstemt met het patiëntnummer in kolom B, rij 5.
Ook bij ("DNA na extractie uit wissers") kolom D (op rij 5 bijvoorbeeld) zou er de plaats IN DE DOOS (vb. A1, zie kolom B van tabblad "Alle dozen") moeten komen te staan.

Ik heb geprobeerd dit op te lossen door een formule in te geven waarbij de code van in kolom B rij 5 (DNA na extractie uit wissers) overeenkomt met diezelfde code van in kolom D (Alle dozen).

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, en me ook verder kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Laura.

Laatst bewerkt:
101017 staat 4 keer in de lijst waarom moet ik welke hebben?

Dag Jean-Paul, ik bekijk het even en zie of het lukt.....

Alvast bedankt!

Willem, eigenlijk heb ik maar 1 van de 4 stalen nodig (als ze al 4x voorkomen, want meestal is het 2x). Maar op zich kan ik natuurlijk ook mijn kolom van de plaats uitbreiden, zodat voor éénzelfde patiëntnummer, er meerdere plaatsen zijn waar er stalen van uit de vriezer genomen kunnen worden. Snap je?

Beiden zijn goed, maar op zich heb ik om te beginnen maar telkens 1 staal (van de 2 of 4) nodig....

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,
Laura.

Bekijk bijlage test.xlsx

Jean-Paul, als ik je formule wil kopiëren in mn grote databank, lukt het niet. Is er iets wat ik verkeerd doe? Ik begrijp ook niet goed hoe je dat gedaan hebt met "DOOS" en "nummer" in de formule. Dit heb ik eerder nog nooit gebruikt.

Zou je me misschien ook kunnen helpen hoe ik kan tellen hoe vaak een patiëntennummer voorkomt in de "Alle dozen", dan kan ik achteraf nog handmatig gaan zoeken waarom er van die patiënt 4 stalen zijn (terwijl er dit normaal slechts 2 zouden zijn).

Zie file in bijlage om te zien wat ik bedoel.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Laura.

laura
Doos, nummer, positie zijn naam bereiken, deze passen in lengte zich aan als je iets bijvoegd.
In bijlage de oplossing zoals ik die begrepen heb.

Bijlagen

Bekijk bijlage test.xlsx

Dag Jean-Paul. Maar die naam bereiken, als ik die kopieer in een andere file werkt dat zo niet meer. Is het simpelweg zo dat je gewoon de naam van je kolom ingeeft? Ook al staat die kolom in een ander tabblad?

Zou je eens kunnen kijken naar mijn nieuw test-document? Hierin zou ik graag ook het aantal stalen dat er voor een bepaald patiëntennummer aanwezig is berekenen. Dan kan ik op die manier checken waar er meer stalen zitten dan normaal, en kan er mogelijk 2 patiënten op hetzelfde nummer gezet zijn.

Ik heb in de nieuwe file ook de datum erbij gezet, zodat ik achteraf dit kan linken bij het uitzoeken van het probleem (4 stalen per patiënt, ipv 2).

Ik hoop dat je ziet wat ik bedoel.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Laura.

Dag Jean-Paul,

Bedankt voor de moeite. Maar helaas is het bij databanking (waar meerdere mensen eraan werken) het niet altijd evident is om EXACT dezelfde data in het systeem te hebben staan. Ikzelf zou dat ook liever allemaal PRECIEZER zien, maar zoals jij de formules hebt ingegeven (het aantal wissers berekenen op basis van de data) werkt niet. Misschien best een formule gebruiken die het aantal swabs per patiëntennummer berekend? Ik ga het zo eens proberen.....
Je mag me natuurlijk ook steeds je ideeën doorgeven.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Laura.

wangsslijmvliesstalen, sorry..... de swabs zijn dat wat in de vriezer zit, waarvan ik de doosnummer en plaatsnummer moet hebben. Snap je?

Dag Jean-Paul,

Opnieuw bedankt voor de moeite, maar ook hier is het weer niet exact wat ik zou moeten hebben.
Het aantal keren dat een staal voorkomt, heb je berekend op basis van de doos en plaats, maar dit zou het aantal moeten zijn dat het patiëntnummer uit tabblad "DNA na extractie uit wissers" = kolom B (vanaf rij 5) voorkomt in kolom D (vanaf rij 2) in het tabblad "Alle dozen". Vervolgens is het ongeveer juist wat je verkrijgt in kolom F van tabblad "DNA na ....". Maar dan zie ik dat wel de plaats klopt, maar de plaatsen ook uit verschillende dozen kunnen komen. Je mag natuurlijk ook altijd een kolom of rij bijzetten, als dat nodig is voor hetgeen ik wil. De bedoeling is gewoon dat ik weet waar mn stalen zijn, zodat ik dit kan doorgeven aan het labo en dat ik ze op die manier kan verkrijgen. Snap je wat ik bedoel?

Good luck, want mijn kennis is zo groot niet om zo'n problemen op te lossen, daarom graag jouw adviezen :-)

Alvast bedankt.

Groetjes,
Laura.

Iemand die me verder zou kunnen helpen? Ik zou het in orde moeten hebben tegen het einde van de week :-s Help!!

Op eerste zicht: THAT'S IT!!!!!!

Ik bekijk het straks even op m'n gemak en probeer het dan ook verder te zetten voor de hele databank, als dat lukt ben ik je eeuwig dankbaar!

Groetjes,
Laura.

Mooie oplossing Jean-Paul :thumb: :thumb: (eentje voor mijn archief)

popipipo

Ik zou wel eens in je archieven willen neuzen, in mijn archief zie ik soms de bomen niet meer in het bos, teveel, zou er een progje bestaan dat in alle VBA codes in de bestanden van een map naar een woord te zoekt.

in mijn archief zie ik soms de bomen niet meer in het bos
Heb ik ook last van.
Ik heb me erbij neergelegd met als motief: Zonder bomen ook geen bos

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan