nieuwe HD in de computer stoppen

• Onderwerp starter Onderwerp starter ekain
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ekain

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2007
Aangezien mn HD voortdurend zit te ratelen denk ik dat hij binnenkort wel zal gaan overlijden vandaar dat ik wil weten hoe ik mijn nieuwe HD er in moet zetten zonder dat mn gegevens van mn oude HD weggaan. Kweet niet of jullie het nodig hebben maar hier zijn wat specificaties van mn PC

vista business
mobo=P5wd2

er gaat 1 kabeltje naar mn moederboard en 1 naar de voeding

kdenk dat ik wel weet hoe hem moet aansluiten maar kweet dus niet hoe ik mn bestanden kan overzetten van de ene HD naar de andere

khoop dat jullie me enige uitleg kunnen geven

edit: kweet niet precies waar je kan vinden wat voor type het is(everest is verlopen) maar boven op de hd staat een sticker met: barracuda 7200.7, 200GB,model : ST3200822AS, Seagate

de nieuwe die ik er in ga stoppen zal het zelfde merk worden maar zal iets groter worden

Laatst bewerkt:
Ja, je kan als je een nieuwe harde schijf hebt die als MASTER instellen en dan zet je degene die je nu hebt op SLAVE. Dan kan je ook beide gebruiken.

en hoe doe ik dat? en wat gebeurd er dan precies met de ene Hd als ik hem op master zet en met de andere op SLAVE

Eerst maar even dit: is het een IDE schijf of een SATA schijf?

Hoe zit de harddisk met het moederbord verbonden? Smal kabeltje op brede platte kabel?

als je met op of bedoelde dan is het met een smal rood kabeltje daarnaast zit nog een iets breder kabeltje naar de voeding en nog een open ingang

maar hoe zorg ik er nou voor dat al mn gegevens van mn oude HD wordt overgezet naar mn nieuwe HD, kheb er nog geen verstand van dus graag wat meer uitleg :rolleyes:

maar hoe zorg ik er nou voor dat al mn gegevens van mn oude HD wordt overgezet naar mn nieuwe HD, kheb er nog geen verstand van dus graag wat meer uitleg :rolleyes:

Dat hoeft niet perse ;) Je kan gewoon een andere erbij hangen.. Lees maar wat er hier in het topic staat :thumb:

maar waarom zou ik hem erbij hangen als die andere kapot is. of is het zo dat wanneer ik de nieuwe op master zet en de oude op slave dat hij alles op de master zet en de slave als het ware niet meer gebruikt zodat ik ook niet meer dat constante geratel hoor van die oude hd

maar waarom zou ik hem erbij hangen als die andere kapot is. of is het zo dat wanneer ik de nieuwe op master zet en de oude op slave dat hij alles op de master zet en de slave als het ware niet meer gebruikt zodat ik ook niet meer dat constante geratel hoor van die oude hd

Als ie stuk is eruit halen ja ;) Maar als hij het doet kan je hem er gewoon bij hangen en dan op Slave.. Master of Slave wil zeggen waarvan je pc opstart etc ;) Dus je kan gewoon zelf kiezen waar je alles op opslaat..

Als ie stuk is eruit halen ja ;) Maar als hij het doet kan je hem er gewoon bij hangen en dan op Slave.. Master of Slave wil zeggen waarvan je pc opstart etc ;) Dus je kan gewoon zelf kiezen waar je alles op opslaat..

Ik wil dit ook doen heb, ik wil mijn pc laten opstarten met een andere geheugen nl de E
hoe zet ik de ene op master en de andere op slave???????? ik neem aan dat master betekent dat het hiermee opstart en ook hierin alles opslaat of niet???????????

Ik wil dit ook doen heb, ik wil mijn pc laten opstarten met een andere geheugen nl de E
hoe zet ik de ene op master en de andere op slave???????? ik neem aan dat master betekent dat het hiermee opstart en ook hierin alles opslaat of niet???????????

Er zitten aan de achterkant kleine plasticen dingetjes op pinnetjes.. Die moet je de 1 waarvan je wilt starten op MASTER zetten, en de andere schijf op SLAVE.. Nee je moet gewoon zelf alles opslaan;) Maar windows staat dan op de schijf met MASTER..

Er zitten aan de achterkant kleine plasticen dingetjes op pinnetjes.. Die moet je de 1 waarvan je wilt starten op MASTER zetten, en de andere schijf op SLAVE.. Nee je moet gewoon zelf alles opslaan;) Maar windows staat dan op de schijf met MASTER..

Ok even voor de duidelijkheid. Dus ik moet de kast opmaken en de ene op master (= E) en de andere op slave (=C) zetten is het dan opgelost??? alleen nu nog een vraag ik heb door iemand de extra geheugen erin laten zetten en deze geheugen zat eerst op een andere pc dus de E en daar startte het wel hiermee en ik dacht dat diegene het nu ook op deze computer zou doen dus niet. Dus de E is een oude geheugen met nog maar 186 gb van de 200gb omdat hierop alle programma's al stonden besturingsprogrammas en mijn eigen dingen.
Nog een vraag als ik de kast openmaak hoe weet ik welke de originele geheugen en welke die er bij is gestopt misschien een domme vraag maar hoop toch dat je me verder kunt helpen.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

als ik nou die nieuwe op master zet, staan dan all mn dingen die in de c schijf staan dan ook daar gelijk in of niet, en wanneer ik die oude ratelende hd op slave zet blijft hij dan nog steeds ratelen of staat hij dan gwn uit of krijg ik gelijk 200gb van oude + 200gb van nieuwe bij elkaar opgeteld 400gb erbij, waarbij die oude wel continu door blijft ratelen waar ik dus van af wil. en als tie ratelt kan het ook nog meer oorzaken hebben dan dat hij kapot zou zijn, want kheb vorige week vista er op geinstalleerd en hij is pas sinds een paar dagen continu aan het ratelen

Zoals ik al eerder aangaf....er zitten op een SATA schijf GEEN JUMPERS....de aansluiting die je gebruikt op je moederbord bepaalt of de schijf master of slave is (dat staat in 90% van de gevallen bij de betreffende aansluiting op je moederbord)

Zoals ik al eerder aangaf....er zitten op een SATA schijf GEEN JUMPERS....de aansluiting die je gebruikt op je moederbord bepaalt of de schijf master of slave is (dat staat in 90% van de gevallen bij de betreffende aansluiting op je moederbord)

Ok en hoe doe ik dit dan????

Als ik je verhaal nu goed begrijp heb je nu één harddisk in de pc en die heet E: ?
Die zit dan niet aangesloten op de 'masterpoort' van je moederbord, je zou dus de nieuwe harddisk op de masterpoort kunnen aansluiten (laat de 'oude' tijdelijk los), zorgen dat de opstart volgorde in de bios klopt (eerst de CD/DVD, dan de nieuwe harddisk), windows installeren vanaf cd, vervolgens de oude harddisk aankoppelen (weer op de 'E') en dan kun je de oude bestanden terugzetten naar je nieuwe harddisk.

Wat betreft de poorten op je moederbord, welke master (hdd0) is dat zal je op moeten zoeken in de handleiding van je moederbord of kijken op het moederbord zelf of het daar erbij staat.

p.s. Denk eraan dat als je 2 harddisken aan wilt sluiten je dus ook twee SATA kabels nodig hebt.
Het is ook niet verstandig om de oude harddisk er bij te laten hangen, als deze nog verder kapot gaat, ga je daar alleen maar last van ondervinden.

Als ik je verhaal nu goed begrijp heb je nu één harddisk in de pc en die heet E: ?
Die zit dan niet aangesloten op de 'masterpoort' van je moederbord, je zou dus de nieuwe harddisk op de masterpoort kunnen aansluiten (laat de 'oude' tijdelijk los), zorgen dat de opstart volgorde in de bios klopt (eerst de CD/DVD, dan de nieuwe harddisk), windows installeren vanaf cd, vervolgens de oude harddisk aankoppelen (weer op de 'E') en dan kun je de oude bestanden terugzetten naar je nieuwe harddisk.

Wat betreft de poorten op je moederbord, welke master (hdd0) is dat zal je op moeten zoeken in de handleiding van je moederbord of kijken op het moederbord zelf of het daar erbij staat.

p.s. Denk eraan dat als je 2 harddisken aan wilt sluiten je dus ook twee SATA kabels nodig hebt.
Het is ook niet verstandig om de oude harddisk er bij te laten hangen, als deze nog verder kapot gaat, ga je daar alleen maar last van ondervinden.

Ik heb in de pc een interne geheugen van 200gb erbij laten zetten door iemand anders en de originele harddisk zit er ook nog gewoon in.
Ja de geheugen die erbij is gezet heet nu nog E

"heb je nu één harddisk in de pc en die heet E: ? Die zit dan niet aangesloten op de 'masterpoort' van je moederbord, je zou dus de nieuwe harddisk op de masterpoort kunnen aansluiten "
Ik weet niet of het aangesloten is op de masterpoort .Moet ik dit nakijken? en hoe kan ik het zien

In mijn vorige pc (pentium 3 is stukgegaan de moederboard had het opgegeven) had ik dit laten doen. Dus beide eringezet de originele was meer voor de back-up.
Op de extra geheugen nu nog de E hier staat ook nog alles op van de vorige keer of moet ik het nog een keer doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan