"Nieuwe" laptop komt niet in netwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hakar

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2004
Berichten
494
Nieuwe 2de hands laptop bijgekocht, welke bij vorige eigenaar volop in het netwerk draaide.
Dell Precision M4800 met Win 10 Pro 1909.
Hier aangekomen en bij eigen netwerk geplaatst.
Echter, laptop herkent netwerk wel, ziet slechts 1 of 2 van de vier andere computers waarvan 1 desktop en drie laptops.


Al deze stappen maar eens doorlopen, tot aan Help ons bij het verbeteren van netwerken in windows 10.
https://support.microsoft.com/nl-nl/...nection-issues
Jammer genoeg zonder resultaat.

Hier een plaatje met alle vijf de aangesloten stations, gemaakt vanaf het oudste beestje in de cirkel Computer2.
Netwerk-aangesloten-stations.jpg
Klik op afbeelding voor grotere versie Naam: Netwerk-aangesloten-stations.jpg Bekeken: 4 Grootte: 88,8 KB

Eigenlijk waren we al niet anders gewend dan dat er een willekeur aan beschikbaarheid en benaderbaarheid mogelijk is sinds we windows 10 gebruiken vanaf april afgelopen jaar.
De ene keer de andere stations zichtbaar en bereikbaar, de andere keer niet.
Dan weer wel door ingeven van bijvoorbeeld \\haka1 in de opdrachtregel van verkenner en dan weer niet.
De hoop was door het plug en play van de eerst aangeschafte Dell, dit eens verleden tijd zou worden, maar nee.

Alle computers hebben dezelfde werkgroep
Ze zitten allen op hetzelfde Ziggo netwerk waarvan de laatste Dell zowel draadloos als bedraad is aangesloten geweest, met dezelfde resultaten als gevolg.
Alle instellingen voor delen in geavanceerde instellingen staan gelijk.
We maken op geen enkel station gebruik van netwerkidentificatie.

Netwerk op?
Nog iets anders proberen?

Inmiddels de FDP en FDR op automatisch gezet in alle stations en,
voor zover het kon, want niet bij allen is die SMB aanwezig.

Zo staat het nu in volgorde van computernummer.

1 Win 10 Home 1909 Geen SMB 1.0/cifs, en geen SMB Direct in programmas onderdelen

2 Win 10 Home 1909 Alleen SMB Direct in programmas onderdelen, niet aangevinkt

3 Win 10 Home 1909 Geen SMB 1.0/cifs, en geen SMB Direct in programmas onderdelen

4 Win 10 Pro Alleen SMB Direct en aangevinkt in programmas onderdelen

5 Win 10 Pro SMB SMB 1.0/cifs aangevinkt en SMB Direct aangevinkt

Resultaat is nu dat alleen computer 2 de gedeelde mappen kan zien op computer 1, en er verder tussen geen van de computers ook maar iets van de computers en of de onderliggende mappen bereikbaar is.
Paatje van het resultaat na de acties van vandaag.

Netwerk-04012020.jpg

Wat kan ik verder proberen?

Ik weet het echt niet meer.
Alle voornoemde stappen nog eens doorlopen, maar zonder resultaat.
Ergens gelezen dat het mogelijk een overijverige firewall zou kunnen zijn.
Dus vanuit windows eens aan de struin bij de instellingen, en ik zie in de rubriek firewall de optie om problemen met netwerk en internet te checken.
Ik vul op elke computer de \\naam computer in, op elke computer een andere gekozen, en er schijnt nergens een verbinding mogelijk te zijn.
Bij twee computers krijg ik de melding
Gevonden problemen.
Uw computer lijkt correct geconfigureerd te zijn, maar het apparaat of de bron reageert niet.
Bij de andere drie komt er vlot na de start van de scan al een bericht
Het probleem kan niet met probleemoplossing worden vastgesteld.

Ga nu eens kijken of er met uitgeschakelde firewalls op alle computers wel een netwerkverbinding mogelijk is.

Dat maakte geen enkel verschil te opzichte van alle vorige pogingen.
Het blijft een drama om de andere computers allemaal op elke computer zichtbaar te krijgen, laat staan te bereiken.
De enige die nog wat doet is het oude beestje uit 2007, die tovert de mappen van station 1 tevoorschijn, en dan ook nog de onderliggende gedeelde mappen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hakar, dat is een heel verhaal zeg.

Rechtsklik Start -- Uitvoeren -- typ services.msc OK -- ga naar de service Function Discovery Resource Publication , dubbelklik erop en geeft hem het opstarttype 'Automatisch' -- en Start de service.

Probeer maar eens.

Doe hetzelfde voor de service Function Discovery Provider Host.

Gewoon proberen.
 
Laatst bewerkt:
Net nog maar eens gedaan op alle computers, resultaat is dat alles op automatisch staat na het voor de 21ste of 27ste keer checken.
Het enige verschil is dat vanaf laptop nummer 5 nu handmatig contact kan worden gemaakt met de andere computers door \\ naam in de regel in te tikken.
Het oude beestje ziet enkel computer 1, en de rest ziet niks, ok niet na handmatig intikken in de regel in verkenner.
SMB ook nog maar eens gecheckt, en dat staat nog precies zoals in bericht 1 aangegeven.
 
Interessant artikel, maar tot en met tip 3 allemaal al geprobeerd.
Tip 4 is niet nodig want dat werkt vanaf alle 5 stations zonder problemen.
Media spelen we af met VLC of Films en foto, dus media speler is totaal niet interessant.
Dukto klinkt leuk, maar moet in principe niet nodig zijn.

Ben nog weer wezen pingen, en de resultaten zagen er zo uit.
Vanaf comp 1 (Home) kan ik4 en 5 zien, 2 en 3 zijn unreachable
Vanaf comp 2 (Pro) kan ik 1, 4 en 5 zien, 3 is unreachable
Vanaf comp 3 (Home) kan ik 4 en 5 zien, echter 1 en 2 zijn unreachable.
Vanaf comp 4 (Pro) kan ik allen zien
Vanaf comp 5 (Pro) kan ik allen zien
 
Home heeft echt beperkingen op dit thema??

Zet Web Folder Access een aan? Kan ook invloed hebben op toegankelijkheid.
https://docs.microsoft.com/en-us/wi...rosoft-defender-atp/enable-controlled-folders
Via powershell als admin:
Set-MpPreference -EnableControlledFolderAccess Enabled

Hoe zien de
Code:
 ipconfig /all
eruit van bijv 1 en 2 en 4 of 5?
Zie je daar nog verschillen.

Voer eens een DNS flush uit op 1,2 en 3.
Code:
ipconfig /flushdns

En is nr 2 ineens Pro geworden?
Ben nog weer wezen pingen, en de resultaten zagen er zo uit.
Vanaf comp 2 (Pro) kan ik 1, 4 en 5 zien, 3 is unreachable

En kun je al die settings niet even gelijk maken of heb ik wat gemist?
1 Win 10 Home 1909 Geen SMB 1.0/cifs, en geen SMB Direct in programmas onderdelen

2 Win 10 Home 1909 Alleen SMB Direct in programmas onderdelen, niet aangevinkt

3 Win 10 Home 1909 Geen SMB 1.0/cifs, en geen SMB Direct in programmas onderdelen

4 Win 10 Pro Alleen SMB Direct en aangevinkt in programmas onderdelen

5 Win 10 Pro SMB SMB 1.0/cifs aangevinkt en SMB Direct aangevinkt
 
Laatst bewerkt:
Excuus van mijn kant, ik ging er tot vandaag altijd vanuit dat 2 een Home was, maar die blijkt dus al zijn hele leven een Pro te zijn.

De rest ga ik later bestuderen, heb vlees en vis in rookkasten staan te garen, dus moet mijn hoofd daar ook nog bij houden.
 
Ik kom nog even terug op de SMB settings.
Op comp 1 en 3 stonden bij mijn weten in het verleden deze settings direct zichtbaar in de programmalijst.
Nu heb ik ze dan gevonden onder Ondersteuning voor SMB
Bij beide staan Client en server aangevinkt.
Beide hebben echter in de boom geen SMB Direct, ook niet als ik de boom volledig openklap.

Comp 2 de Pro waarvan ik dacht dat het een Home was.
Heeft Ondersteuning voor SMB waarbij client en server zijn aangevinkt.
Iets verder in de boom staat SMB Direct aangevinkt.

Comp 4 Heeft ondersteuning voor SMB waarbij automatisch verwijderen en Server zijn aangevinkt.
Iets verderop staat SMB Direct aangevinkt

Comp 5 heeft ondersteuning waarbij client en server staan aangevinkt
Iets verderop staat SMB Direct aangevinkt.

Comp 4 krijgt met intikken \\naam toegang tot 1, 2 en 3, maar niet tot 5
Comp 5 krijgt helemaal nergens toegang.
Comp 3 krijgt helemaal nergens toegang.
Comp 2 krijgt alleen toegang tot 1
Comp 1 krijgt helemaal nergens toegang.

Eerste stap hoe moet de SMB 1.0 nu eigenlijk staan?
Tweede stap, zou het moeten kunnen werken zonder SMB Direct, en zo ja kan ik dat op de één of andere manier aan de Home computers toevoegen?
 
???
Wat heeft zoveel invloed dat de zaak nu zo op zijn kop staat, dat je amper ergens toegang krijgt?
Die instelling die dat veroorzaakt speelt dus een grote rol en die zou beter teruggezet kunnen worden. Lijkt me.

Dit is voor mij een reden om Zonealarm Free te gebruiken.
Ik zet alle systemen in een trusted zone (ip range) en vervolgen kan ik met \\ip adres overal bij.
Dat ik ze niet zie n de netwerk omgeving is dan geen ramp... het werkt toch...
Ik vermoed... dat het komt omdat ik bij de installatie bijna geen rechten uitdeel aan wat er mag naar buiten toe.
Maar Zonealarm heeft daar geen problemen mee behalve het gebrek aan icoontjes in de netwerk omgeving wat verder geen verbindingsproblemen oplevert via de \\ip-adres methode.
 
Laatst bewerkt:
Het is een duister verhaal, want als ik ga pingen op ip komt dit er uit.

Vanaf comp 1 (Home) kan ik4 en 5 zien, 2 en 3 zijn unreachable

Vanaf comp 2 (Pro) kan ik 1, 4 en 5 zien, 3 is unreachable

Vanaf comp 3 (Home) kan ik 4 en 5 zien, echter 1 en 2 zijn unreachable.

Vanaf comp 4 (Pro) kan ik allen zien

Vanaf comp 5 (Pro) kan ik allen zien

Met de LAN scanner krijg ik dit.

LAN.jpg
 
@manamana , dat het SMB een oud verhaal is, dat is me bekend, maar de vraag is waarom het niet mogelijk is om de comps onderling met elkaar te laten communiceren via de verkenner.
Ik zou me nog kunnen redden met het benaderen van de andere computers d.m.v. ip adressen, driveletters of tussenkomst van een extern programma, maar er zijn twee personen in dit gezin die het al geweldig vinden dat ze de muis kunnen bedienen en daarmee Freddy Fish kunnen zien en spelen.
En nee, die personen zijn niet beneden de 25.
Ik ben dus nog steeds op zoek naar een simpele en voor hun begrijpbare manier om dat te kunnen delen.
 
@route99
Ook met de microsoft defender firewalls op alle comps volledig uitgeschakeld krijg ik dezelfde wel en geen toegangen.
 
Je kunt wel Defender uitzetten maar is meer dan alleen de firewall die geregeld wordt.
Ben het eens met manamana : SMB is sterk verouderd.
Ik denk nog even na.

Edit
Soms kun je met Tweak programma's wel eea.
Ik vond deze tweaker op https://winaero.com/download.php?view.1796 en inderdaad met 1 vinkje.... werd mijn onzichtbare maar via \\ip-adres wel bereikbare desktop ineens zichtbaar op mijn laptoppie...
Proberen maar..?
 
Laatst bewerkt:
@route99
Gisteren rond de tijd van jouw laatste bericht was ik klaar met het rookproces in de rookkasten.
Daarna lekker zitten smikkelen, smullen en genieten.
Rond 1.00 uur vanochtend dit bericht nog gelezen, maar geen puf meer er in te duiken.
Net gedaan, en vindt het een interessant iets.
Ben eens op mijn gemak die boom doorgegaan, en als ik het goed begrijp,
moet er in de categorie Network onder andere Administrative Shares en Make Network Computers Visible aangevinkt staan om resultaat te behalen?
Al het andere wat eventueel aangevinkt staat (ook in andere categorieën) kan worden uitgeschakeld?
Is het voldoende om dit op 1 comp te installeren of moet het op alle 5?

Voor ik wat ga doen wacht ik eerst even je reactie af.
 
Aha, zelf klaar gemaakt & heel lekker gegeten. :cool:
Wij hadden eergisteren een familie etentje, iedereen maakt wat en dan lekker smullen.
Gisteren gewoon weer boerenkoolstamp gemaakt, dat waarderen we ook.....

Op alle 5 net zoals je zelf ook al geprobeerd hebt.
Iedere pc werkt autonoom, dus als ze met elkaar communiceren "moeten", dan zijn er afspraken voor nodig die in protocollen zijn verwerkt. Dat leidt dan tot een uitvoeringsvorm via SMB, Webdav FTP , Bluetooth, etc..
Dus moet je dat elke pc apart laten weten wat er mag.

Bij deze Tweaker software kon ik met het vinkje heel simpel mijn PC's ook zichtbaar maken, zie print screen stukje, daar moest het vinkje. Meer heb ik nog niet getest, maar was bij mij niet nodig.
wineaero-tweaker.JPG
 
Laatst bewerkt:
Op alle 5 geïnstalleerd met hulp alle instellingen nagelopen, shares en visible overal aangevinkt, en alles gelijktijdig gestart.
Comps in volgorde van nummer van boven 5, naar beneden 1 opgestart.

5 zag alle comps, maar kon en kan nergens bij.
4 heeft zoals voorheen met intikken \\ naam toegang behalve op 5
3 heeft nergens toegang
2 heeft alleen toegang tot 1
1 heeft nergens toegang.

Wat opviel in het doorlopen van de boom in de tweak;
In Tools staat bij Change Registered Owner bij 1, 2, 3 en 5 als owner de naam van de gebruiker, en bij Organization niets ingevuld.
Bij 4 staat naam gebruiker, en bij Organization WORKGROUP ingevuld.
Dit in eerste instantie zo gelaten.

Daarna de comps in oplopende volgorde van nummer 1 naar 5 één voor één opgestart

1 ziet alles maar kan nergens bij
2 ziet 1 en heeft toegang, verder niet
3 heeft nergens toegang
4 heeft zoals voorheen met intikken \\ naam toegang behalve op 5
5 ziet 1 maar kan er niet bij, en ook niet bij de andere.

Toen op 2 in de Tools van tweak eens om te proberen of het verschil maakte bij Organization WORKGROUP ingevuld en opnieuw opgestart.
Maakt geen verschil , en maar weer teruggezet.

De eigen ingestelde werkgroep heet overigens WERKGROEP.

Handjes Haar.
 
Prima idee.
Een kleine toevoeging in mijn situatie. Ik heb ook een oude laptop wel Win 10 pro, die is niet zichtbaar, ook niet na de Tweak, maar via Zonealarm was die al in het 192.168.1.x subnet als trusted gezet, en via \\ip-adres kom ik er toch in.
Voorlopig kom ik overal in, wel of niet zichtbaar, al dan niet Tweakbaar tav zichtbaarheid of niet maakt niet uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan