• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

( ) om negatieve getallen na opslaan.

dabber09

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2011
Hallo
Ik heb een Excel file met getallen in valute van de bank.
Als ik deze opsla dan zijn de getallen negatief ( - ) en in Rood.
Ik hen een macro gemaakt en nu krijg ik steeds bij het openen een aangepaste celopmaak bv (€337.94) maar ik wil geen ( ) wat doe ik verkeerd en hoe kan ik zorgen dat bij het openen niet steeds die haakjes voorkomen.
Beneden is de macro van de knop opslaan

1778689177555.webp
Sub Opslaan_Project()

Dim savePath As String, saveFile As String
savePath = "C:\Users\Gebruiker\Desktop\Banken"
tijd = Now()
saveFile = Sheets(6).Range("b1") & "_" & Sheets(6).Range("c1") & "_" & Sheets(6).Range("d1") & "_" & Date & " " & Format(tijd, "hh") & "." & Format(tijd, "nn") & " Banken.xlsm"

ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=savePath & saveFile, _
FileFormat:=xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled, CreateBackup:=False

MsgBox "Bestand opgeslagen op locatie: " & savePath & saveFile

End Sub

Dat heeft niks met je code te maken.
Zit er wellicht voorwaardelijke opmaak in je werkblad?

Gebruik je een "aangepaste getalnotatie"?

1778693782737.webp
Deze gebruik ik normaal en dan sla ik op.
als ik de file weer open krijg ik deze opmaak. Ik pas dus deze niet aan maar wordt waarschijnlijk door het opslaan aangepast.
1778693865598.webp
Bericht automatisch samengevoegd:

Dat doet het trouwens op alle tabbladen waar ik de eerste opmaak heb en na opslaan en opnieuw openenen de aangepaste opmaak heb.

Als de opmaak elke keer terugkomt bij het openen van het bestand, kan het zijn dat er een Auto-Open macro of een Workbook_Open event in je bestand staat. [1]
  1. Open de VBA-editor (ALT + F11).
  2. Dubbelklik aan de linkerkant op ThisWorkbook.
  3. Kijk of daar code staat die begint met Private Sub Workbook_Open().
  4. Als deze code de celopmaak telkens opnieuw instelt, verwijder deze code dan of pas de .NumberFormat regel aan. [1]
Bron: AI 2026

Dan is dat bij de bank al toegevoegd.

Poging > meer voor een expert zoals Peter en Edmoor.

PHP:
Sub FormatEuroNegatiefRood()
    ' Past de notatie toe op de geselecteerde cellen
    Selection.NumberFormat = "_-€* #.##0,00_ ;[Red]-€* #.##0,00 "
End Sub

Specifiek bereik:

PHP:
Sub FormatBereikEuro()
    ' Past de notatie toe op een specifiek bereik
    Range("A1:A10").NumberFormat = "_-€* #.##0,00_ ;[Red]-€* #.##0,00 "
End Sub

Uitleg van de Code
  • _ €* #.##0,00_: Dit deel zorgt voor de positieve weergave (€ 500,00), waarbij het Euro-teken links en het getal rechts wordt uitgelijnd.
  • ;: Het puntkomma-teken scheidt de opmaak voor positieve en negatieve getallen.
  • [Red]-€* #.##0,00: Dit deel zorgt ervoor dat negatieve getallen rood worden gekleurd ([Red]), een min-teken tonen, en het euroteken bevatten.
  • NumberFormatLocal: U kunt ook NumberFormatLocal gebruiken om er zeker van te zijn dat Excel de Nederlandse punt/komma instellingen gebruikt.
Bron: AI 2026

Terug
Bovenaan Onderaan