Ontvangen duurt lang

• Onderwerp starter Onderwerp starter mcl
  • Startdatum Startdatum
Hallo,
Pas een nieuwe laptop, maar het ontvangen van nieuwe e-mails in Outlook duurt vrij lang. Verzenden gaat direct als ik op de knop druk.
Hoe kan ik verzenden sneller maken?
Even terug naar de basis (#1). Daar gaat het al fout.
Hierna wordt er over en weer gewoon verder geborduurd op synchroniseren.

Dit moest ik ff kwijt.
Ik heb het gevoel dat TS door alle goedbedoelde adviezen de weg in het bos niet meer ziet.

In Outlook wordt out-of-the-box
een email direct verstuurd,
elke 30 min automatisch gesynchroniseerd.

Ik denk dat TS hier niets in heeft gewijzigd.
Het synchroniseren duurt in Outlook gewoon wat langer denk ik....

Iemand anders ervaring met een ander emailprogramma, hoe lang synchroniseren duurt bij een wat grotere mailbox met 10+ submappen?
Ik neem aan ook van niet, vandaar dat ik er ook niet verder op in ga. Maar er vanuit gaan dat het zo is, nee, daar heb ik teveel ervaring mee om daar blind op te gaan.

Maar het is wel handing om te laten zien dat "verzenden en ontvangen" helemaal niet nodig is, omdat dat al automatisch gebeurt.

Mailbox van meer dan een gigabyte? Zelfs met een lokale mailserver duurt dat lang.
Er is geen oplossing in Outlook, ik heb er al vaker naar gezocht.

@mcl , ik denk dat het niet anders is.
Waarschijnlijk is de oplossing gewoon niet meer op verzenden en ontvangen klikken, omdat dat niet nodig zou moeten zijn. Dan komt dat venster niet meer naar voren.
Bericht automatisch samengevoegd:

Even terug naar de basis (#1). Daar gaat het al fout.
Hierna wordt er over en weer gewoon verder geborduurd op synchroniseren.

Dit moest ik ff kwijt.
De vraag is hier of MCL wel de juiste vraag stelt.

In zijn bijlage lijkt het dat het verzenden wel snel gebeurt, maar dat hij moet wachten op het synchroniseren.

Is het niet logischer dat de vertraging ontstaat omdat hij op verzenden en ontvangen klikt, waarna óók een synchronisatie plaats vind die veel tijd in beslag neemt, in plaats van dat het verzenden zelf problematisch is? Dat terwijl verzenden van een mailtje niet meer dan een paar seconden in beslag mag nemen. (En normaliter op de achtergrond gebeurt.)

Dan kan je wel blijven hameren op het oorspronkelijke probleem, maar wat heeft MCL eraan als we eerst niet uitzoeken waar de vertraging optreed? Want als het probleem niet het verzenden maar de overbodige synchronisatie is, verspillen we alleen maar tijd om het verzend proces te versnellen, terwijl dat niet nodig is naast het feit dat er zeer waarschijnlijk geen verbetering mogelijk is?

Laatst bewerkt:
Keer op keer een herhaling van teksten en de zaak is 100 % duidelijk. Het begint met een slordige/verwarrende formulering van een vraag/probleem.

MCL is al met vakantie vertrokken en in deze Topic worstelt men met Outlook wat een zeer simpel programma is, zou moeten zijn! Pure tijdverspilling dus.

Misschien heeft meneer te veel e-mailadressen in gebruik.
Ik heb nog nooit van dit probleem gehoord, als ik op verzenden klik is die mail meteen vertrokken alles gaat snel ,en Niks duurt lang,dus waar heb je het over
;)

Mensen, bedankt voor alle tips en meedenken. Ik accepteer gewoon, dat ontvangen iets langer duurt.
Groet,
Martin

• Leuk
Waarderingen: bron
Ik heb dit draadje met behoorlijke verbazing gevolgd, en volgens mij heeft nog geen enkele helper een antwoord gegeven waar je wat aan hebt. En volgens mij is het vrij simpel, omdat het probleem niet zozeer ligt bij het verzenden, maar bij het ontvangen. En dan grijp ik even terug naar mijn eigen antwoord in bericht #3, waarin ik beschreef waarom synchroniseren lang kan duren op een nieuwe laptop. Want daar ging het toch om? Outlook geïnstalleerd op een nieuwe machine?
In Outlook kun je aangeven in de Opties hoe dat synchroniseren moet plaatsvinden. Zo kun je alles synchroniseren, of een beperkt aantal dagen. Ik zit nu even op de iPad, waarin je dat op deze manier kunt instellen:

IMG_3540.webp

Kies ik 7 dagen, dan is de iPad langer bezig dan met 90 dagen. En als ik 1 dag kies, dan is hij uiteraard het snelst klaar. Volgens mij kun je op de pc/laptop aangeven dat de complete mailbox wordt gesynchroniseerd, en als die lekker groot is, dan is de pc stevig aan het ratelen voordat hij klaar is.

Ik zou sowieso kijken of je verschil ziet met het instellen van, pakweg, 7 dagen. Als het Verzenden/Ontvangen dan snel gaat, weet je waar het 'probleem' ligt.

Mocht je er niet uitkomen (met het vinden van de instelling), dan kijk ik nog wel even op de computer naar de Windows instelling.

Bij Microsoft 365 of Outlook.com kan dit maar helaas niet in Outlook Classic (bij mij 2024)

Maar het 'probleem' ligt ook niet bij jouw, maar bij TS. Ik wil liever weten welke versie TS gebruikt. Jij niet? Overigens kon het bij de 'oude' Outlook ook.

En ik gebruik MS Outlook 2024.
Hoop dat dit toch op te lossen is!

Zijn screenshot is verwijderd (vanwege zijn zichtbare emailadres) maar hij gebruikt ook Outlook Classic

Maar de vraag is vooral: welk type account? De instelling die ik bedoel werkt vermoedelijk alleen voor een Microsoft mail account, zoals Outlook.com waar tegenwoordig alles onder valt. Gebruik je een GMail account in Outlook, dan kan het waarschijnlijk niet, omdat een IMAP account altijd de hele mailbox synchroniseert. En hoe groter die is, hoe langer dat duurt. Mijn advies zouden toch zijn: laat de laptop een paar uur aan staan, en laat Outlook minstens één keer alles synchroniseren. Dan zou je van het probleem af moeten zijn.

Je kunt het accounttype eenvoudig zien via:
  1. Bestand → Accountinstellingen → Accountinstellingen.
  2. Op het tabblad E-mail staat in de kolom Type bijvoorbeeld:
    • Microsoft Exchange
    • Microsoft 365
    • IMAP
    • POP3
Je kunt het natuurlijk ook zien aan de naam van de provider (hotmail.com, live.nl, Outlook.com)

Nogmaals: het gaat niet om jou. Maar het probleem ligt dus bij KPN. Ik zou, als ik TS was, dus inloggen op de webmail van KPN en kijken of daar de synchronisatie anders kan worden ingesteld.

Maar ikmvermoed dat dat niet kan, en dat je dus andere oplossingen moet verzinnen. Eén oplossing is dus om een iPad te gebruiken 😊.

Bij Microsoft 365 of Outlook.com kan dit maar helaas niet in Outlook Classic (bij mij 2024)
Kan wel.

Ga naar het oude configuratiescherm (in verkenner). Klik op grote pictogrammen. Ga daar naar mail (Microsoft outlook) . Open daar emailaccounts en klik dan op het emailaccount dat je wil aanpassen.
Rechtsonder staat dan een slider waar je kan instellen hoe lang de mail offline beschikbaar is.

Je moet via het oude configuratiescherm, want in outlook zelf krijg je niet de juiste schermen te zien.

@enigma: Ik heb al uitgelegd dat dit alleen kan bij Microsoft accounts. Ik dacht ook dat het kon, maar ik heb ook alleen maar een Outlook account, dus dan werkt het inderdaad zo. Tenzij jij kunt aantonen dat het ook met een Gmail account (of een andere) werkt, geloof ik het dus niet 😊

Mijn advies zouden toch zijn: laat de laptop een paar uur aan staan, en laat Outlook minstens één keer alles synchroniseren. Dan zou je van het probleem af moeten zijn.
Op mijn vorige pc (Outlook 2019) én bij mijn huidige laptop (Outlook 2024) duurt het synchroniseren altijd 20-30 seconden. Alles werkt snel behalve synchroniseren, dat is irritant.

Bij TS is het een IMAP account bij KPN. Bij mij is het een Gmail account waarvan het .ost bestand 238MB is, en het zijn 245 emails, verdeeld over totaal 20 mappen. Valt dus best mee.

Terug
Bovenaan Onderaan