opstarten windows 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

sandervh

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2007
als ik de computer opstart komt er op dat ik de naam van MS-DOS-prompt ( bijv. C:/ windows/command.com) moet opgeven.
het probleem is dat ik de computer al jaren niet meer gebruikt heb dus ik weet niet wat ik daar moet intikken.

probeer eens 'win' te typen (zonder aanhalingstekens natuurlijk)
als je een versie van windows op de pc hebt staan, zou hij dat nu moeten starten.

indien niet, post dan even zij reactie (foutmelding)

Hallo,
ik hoop dat iemand me kan helpen, ook ik heb hetzelfde probleem als Sandervh. Bij het opstarten krijg ik ook de vraag " Geef de naam van de MS-Dos-Prompt op. Wat moet ik dan intikken. Ik heb geprobeerd "win"in te tikken zoals Romic schreef maar het lukt niet. Kan iemand me aub hierbij helpen.

Ik heb even voor je gegoogled... google is je beste vriend:

Stappen:
1. Een goede normale Win98SE opstart-CD in je CD-Rom station stoppen
2. Bij het opstartmenu kiezen voor: Opstarten vanaf CD-Rom, Computer opstarten met ondersteuning voor CD-Rom
3. Wachten totdat je bij de A:\> bent
4. Typ het CD-Rompad in (D: of E:, let op welke letter de CD-Rom gegeven wordt)
4. Typ het commando: cd win98 <enter>
5. Typ het commando: scandisk c: /autofix /nosummary /nosave /surface <enter> Hiermee controleer je je C:-schijf op fouten. Afhankelijk van de grootte van je harde schijf kan dit lang duren (houd rekening met minimaal een half uur)

6. Als je daarmee klaar bent, voer je de Win98 Setup opnieuw uit. Je kunt de installatie gewoon uitvoeren. Windows installeert zichzelf over de huidige versie, waardoor je niets kwijtraakt (alle drivers zijn nog aanwezig, net als alle programma's en opgeslagen data). De setup voer je als volgt uit:
vanaf de E:\win98> (je CD-Romstationsletter) typ je: setup -ie -is <enter> (de "-ie" en "-is" voorkomen dat er om een bootdiskette gevraagd wordt en de scandisk voor de installatie slaat hij over (dat had je immers al gedaan).

7. Doorloop de setup, waarbij je windows gewoon in de map "C:\WINDOWS" installeert.
Succes, als het niet lukt horen we het wel weer.

Als eerst wil ik je hartstikke bedanken voor je hulp.
Ik heb al een lange tijd de computer met windows 98 niet meer gebruikt, en om eerlijk te zijn heb ik de cd's, diskettes voor windows 98 niet meer. Aangezien ik die allemaal niet meer heb, gaat het me zeker niet lukken

Krijg je in eerste instantie nog errors te zien met welke bestanden hij mist?

nee, ik krijg na het opstarten alleen een zwart scherm te zien met de vraag " geef de naam van de ms-dos prompt op"

Probeer het volgende is... het is maar een gokje hoor

1. maak een bootdisk via www.bootdisk.com (kies voor een win98 se bootdisk)
2. Start de PC op via de bootdisk
3. doe chkdsk /r en/of chkdsk /f

Kijk de resultaten dan nog eens

succes

[edit]

Doe ook nog even scandisk /autofix

veel jongens zeggen dat meiden niks van computers afweten. Ik ben zo eentje:o
Ik ben nu op die bootdisk site, moet ik dan hier op klikken " DOS/Windows9X/Me/NT/2K/XP Excellent Bootdisks"
Zo, ja dan krijg ik dit lijst te zien

DOS 5.0 a b c
DOS 6.0
DOS 6.21
DOS 6.22
DOS 6.22 5 1/4 1.2 meg disk
Windows 95 Original | Mirror1
Windows 95 Version B | Mirror1
Windows 98 OEM | Mirror | Mirror 2
Windows 98 Custom, No Ramdrive | Mirror1 | 2
Windows 98 SE OEM | Mirror
Windows 98 SE Custom, No Ramdrive | Mirror
Windows Me OEM | Mirror
Windows Me Custom, No Ramdrive | Mirror

welke moet ik kiezen van die lijst

veel jongens zeggen dat meiden niks van computers afweten. Ik ben zo eentje:o
Ik ben nu op die bootdisk site, moet ik dan hier op klikken " DOS/Windows9X/Me/NT/2K/XP Excellent Bootdisks"
Zo, ja dan krijg ik dit lijst te zien

DOS 5.0 a b c
DOS 6.0
DOS 6.21
DOS 6.22
DOS 6.22 5 1/4 1.2 meg disk
Windows 95 Original | Mirror1
Windows 95 Version B | Mirror1
Windows 98 OEM | Mirror | Mirror 2
Windows 98 Custom, No Ramdrive | Mirror1 | 2
Windows 98 SE OEM | Mirror
Windows 98 SE Custom, No Ramdrive | Mirror
Windows Me OEM | Mirror
Windows Me Custom, No Ramdrive | Mirror

welke moet ik kiezen van die lijst

Geen zorgen, ik ben niet bevooroordeeld en bereid te helpen.
Kies voor windows 98 SE OEM, lukt de gewone niet, probeer dan de mirror

ik ben nu bezig op de computer met windows 98 met de bootdisk
nu krijg ik dit te lezen
"windows 98 has detected that drive C does not contain a valid FAT or FAT32 partition"

"device driver not found MSCD001"

" no valid cd rom device drivers selected"

a:\>

Ik heb eerlijk gezegd helemaal geen verstand van computers. Bios en fdisk zegt mij niks

Hm ok ik probeer het uit te leggen, maar het gaat niet makkelijk worden

1. als je A:\ ziet, type je FDISK
2. kies de 1e vraag Y, dus druk op enter en als je een 2e vraag krijgt wederom enter voor Y.
3. Kies voor display partitions of iets in die trant, in ieder geval de gene waar display in staat, bij mij optie 4.

Type even hier wat je dan allemaal precies te zien krijgt.

bij a:\> heb ik zoals je schreef fdisk ingetypt
na het intypen van fdisk krijg ik dit te lezen "no fixed disk present"

Ok dan moet je toch even in de bios klungelen
bij het opstarten van je PC kan je kiezen voor F2 of DEL (hij geeft dit weer als Setup, of iets in die richting, dit zie je gelijk bij het aanzetten van de machine.

Vertel even globaal wat je in die setup ziet.

moet ik dan nu die bootdisk uithalen en dan de pc weer opstarten, of kan ik de bootdisk erin laten

het kan met en zonder bootdisk, het is namelijk het scherm voordat hij uberhaupt gaat nadenken over de bootdisk. succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan