Dan kun je beter via DOS de bestanden die je wilt bewaren van C: naar E: kopiëren.
Gebruik hiervoor de opstartdiskette die je via mijn handleiding kunt downloaden; die bevat het bestand xcopy.exe dat daarvoor nodig is.
Start op met die diskette, typ achter de A: prompt dir c:\ en druk op ENTER.
Je krijgt dan de mappen en bestanden te zien die op C: staan.
Schrijf de DOS-namen van de mappen die je naar je E-schijf wilt kopiëren even op; zo worden Program Files en Mijn documenten in DOS bijvoorbeeld PROGRA~1 en MIJNDO~1.
(Het heeft overigens geen zin om Program Files te kopiëren; dan kloppen de registerverwijzingen niet meer. Het is alleen zinvol om op zichzelf staande bestanden als documenten, mp3's, films, installatieprogramma's e.d. te kopiëren.)
Typ nu voor elke map het volgende commando (ik gebruik hier de map Mijn documenten als voorbeeld):
xcopy c:\mijndo~1 e:\backup /s /e (spaties vóór /s en /e !)
Je krijgt dan de vraag of backup op de doelschijf een map of bestand is.
Typ D (directory) en druk op ENTER.
De inhoud van de map C:\Mijn documenten wordt nu in zijn geheel naar de map E:\backup gekopiëerd.
Herhaal dit voor alle mappen die je wilt bewaren.
Als je te weinig ruimte op E: hebt, kun je overbodige mappen van die schijf verwijderen met het commando DELTREE. Geef eerst het commando dir e:\ om te zien hoe de mappen op die schijf in DOS heten. Heb je daar bijvoorbeeld een map die Spelletjes heet, dan verwijder je die met deltree e:\spelle~1.
Partitioneer en formatteer daarna je C-schijf en zet Windows er weer op.
Guus.