Opstartproblemen Windows98

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geplaatst door Hans99
Zal ik met deltree DIR00004 (en eventueel DIR00003) verwijderen.
Dus: deltree c:\dir00004 (ENTER)?
Als het repareren van DIR00003 gelukt lijkt te zijn, zou ik alleen DIR00004 verwijderen.
Daarna weer opstarten en kijken wat er gebeurt.
De aanhouder wint.:)
(Tenzij de schijf van die aanhouder echt kapot is, natuurlijk.)

Guus.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Guus abc

(Tenzij de schijf van die aanhouder echt kapot is, natuurlijk.)

Guus.

Denk niet dat de harde schijf kapot is (kan er wel bij via DOS). Het zou wel eens een virus kunnen zijn. Heb namelijk vlak voor de problemen begonnen een spelletje gedownload en geprobeerd te installeren. Toen ik enige tijd later de PC opstartte, kwam de foutmelding dat SHLWAPI.DLL ontbrak. Die heb ik vervolgens van een andere PC gekopieerd, waarmee dat probleem verholpen leek te zijn. Toen verscheen echter de EXPLORER.EXE foutmelding, die er nu nog steeds is.

Heb de opdracht deltree c:\dir00004\ gegeven
en daarna

del c:\dir00005\

del e:\dir00002\

daarna del c:\dir00006\

en opnieuw del e:\dir00002\ die blijkbaar niet kan worden verwijderd?

en nu begint ie weer over dir00007 :(
Ben bang dat er op deze manier weinig van de bestanden overblijft.

Is het niet mogelijk dat ik de 2e harddisk formatteer en daarop het besturingssysteem installeer, zodat op die manier de bestanden op de 1e harddisk kunnen worden gered? Het is maar een idee, zou eerlijk gezegd niet weten hoe het zou moeten worden uitgevoerd.

Heb je twee harde schijven (C: en E:) of zijn dat partities op één schijf?
En wat staat op welke schijf/partitie?

Guus.

2 verschillende harde schijven: C en E (was eerst D, maar is uit zich zelf veranderd in E)

Op C staat het besturingssysteem Windows98 en de belangrijkste bestanden.

en op E (voorheen dus D) staan alleen bestanden (de minst belangrijke)

Laatst bewerkt:
Guus abc,

ik zie dat je jouw vorige bericht hebt verwijderd. Ik heb nog niets gedaan, behalve de genoemde files in het Word document gedownload.
Wel zag ik dat je het had over format C: en wilde vragen of dat niet format E: moest zijn.

Windows op de E: schijf zetten zal erg lastig worden - dat zou dan na formatteren een tweede C: schijf worden met een besturingssysteem. Dat is vragen om moeilijkheden, natuurlijk.:(
Ik denk dat je het best de huidige C: schijf opnieuw kunt partitioneren en formatteren en dat je de bestanden op C: als verloren moet beschouwen.
Voor het partitioneren en formatteren kun je de handleiding in mijn handtekening gebruiken - die handleiding is inmiddels aangepast en de opstartdiskette die nu genoemd wordt levert geen problemen meer op.
In de bijlage vind je de Word-versie die ook aangepast is.
Heb je eenmaal Windows weer op C: staan en helemaal ge-update, dan kun je de E: schijf op virussen en spyware controleren.
Als die schijf weer schoon is, zou ik DIE in het vervolg als opslag voor je belangrijke bestanden gebruiken; als Windows dan nog eens crasht, kun je C: formatteren en Windows opnieuw installeren zonder dat je die bestanden kwijt bent.

Guus.

Laatst bewerkt:
Het zijn juist de bestanden op C die ik het liefste wil redden. Die op E mogen weg.
Formatteren van E en daar Windows98 op installeren en dan met deltree Windows verwijderen van de C schijf. Is dat niet mogelijk?

Dan kun je beter via DOS de bestanden die je wilt bewaren van C: naar E: kopiëren.
Gebruik hiervoor de opstartdiskette die je via mijn handleiding kunt downloaden; die bevat het bestand xcopy.exe dat daarvoor nodig is.
Start op met die diskette, typ achter de A: prompt dir c:\ en druk op ENTER.
Je krijgt dan de mappen en bestanden te zien die op C: staan.
Schrijf de DOS-namen van de mappen die je naar je E-schijf wilt kopiëren even op; zo worden Program Files en Mijn documenten in DOS bijvoorbeeld PROGRA~1 en MIJNDO~1.
(Het heeft overigens geen zin om Program Files te kopiëren; dan kloppen de registerverwijzingen niet meer. Het is alleen zinvol om op zichzelf staande bestanden als documenten, mp3's, films, installatieprogramma's e.d. te kopiëren.)
Typ nu voor elke map het volgende commando (ik gebruik hier de map Mijn documenten als voorbeeld):

xcopy c:\mijndo~1 e:\backup /s /e (spaties vóór /s en /e !)

Je krijgt dan de vraag of backup op de doelschijf een map of bestand is.
Typ D (directory) en druk op ENTER.
De inhoud van de map C:\Mijn documenten wordt nu in zijn geheel naar de map E:\backup gekopiëerd.

Herhaal dit voor alle mappen die je wilt bewaren.

Als je te weinig ruimte op E: hebt, kun je overbodige mappen van die schijf verwijderen met het commando DELTREE. Geef eerst het commando dir e:\ om te zien hoe de mappen op die schijf in DOS heten. Heb je daar bijvoorbeeld een map die Spelletjes heet, dan verwijder je die met deltree e:\spelle~1.

Partitioneer en formatteer daarna je C-schijf en zet Windows er weer op.

Guus.

Laatst bewerkt:
Guus,

dat lijkt mij een goed idee.
Ben nu nog "even" de kleine tekst bestandjes aan het copieren naar de 1.44 Mb diskettes en dan ga ik aan de slag.

Geplaatst door Hans99
dat lijkt mij een goed idee.
Vond ik ook wel, al zeg ik het zelf.:D
Ik heb alleen geen idee hoe lang dat kopiëren gaat duren. Zal wel niet zo snel gaan onder DOS.
Enfin, dat merk je vanzelf wel.
Ik hoor wel weer wat het resultaat is.

Als je Windows ge-update en wel weer op je C-schijf hebt staan, scan de E-schijf dan eerst grondig op virussen en spyware voordat je bestanden gaat gebruiken of naar C: gaat kopiëren - dit omdat je hierboven ergens melding maakt van een gedownload spelletje dat waarschijnlijk niet helemaal koosjer was.

Guus.

Laatst bewerkt:
Ben inmiddels aanbeland bij r:\win98\setup

Dan begint automatisch Scandisk en volgt de melding:
Er is een probleem gevonden:
Het bestand of de map E:\DIR00002\+j6=6^>>u.*aT is beschadigd en kan nu niet worden gebruikt.

Station C bevat geen fouten.
Station E bevat nog steeds fouten.

Repareren van dir00002 lukt niet en de volgende mededeling verschijnt:

Setup heeft fouten op de vaste schijf gevonden.
U dient deze fouten te corrigeren voordat u door kunt gaan met Setup.
Zie SETUP.TXT op installatiediskette 1 of de Windows-CD voor meer informatie.
Druk op een toets om Setup af te sluiten.

Vervolgens probeer ik dir00002 te verwijderen met deltree, maar dat lukt niet.
Is er nog een andere mogelijkheid om dir00002 te verwijderen of is er misschien een mogelijkheid Scandisk van E te omzeilen en toch over te gaan tot installeren van Windows98 op de C schijf?

Geplaatst door Hans99
Ben inmiddels aanbeland bij r:\win98\setup
Toch weer een stukje verder.:)
Geplaatst door Hans99
Is er nog een andere mogelijkheid om dir00002 te verwijderen of is er misschien een mogelijkheid Scandisk van E te omzeilen en toch over te gaan tot installeren van Windows98 op de C schijf?
Ik zie geen andere mogelijkheid om dat bestand te verwijderen, behalve met format e: /u, maar dat is zonde van al die bestanden die je net gekopiëerd hebt.:)
Om Scandisk van E: te omzeilen kun je de schijf uit de computer verwijderen. Je hoeft hem er niet helemaal uit te slopen; gewoon de kabels losmaken.
Als je Windows op C geïnstalleerd hebt, sluit je hem weer aan.
Je kunt hem dan scannen op virussen en spyware. Als dat het probleem met het beschadigde bestand niet oplost, denk ik toch echt dat die schijf defect is.
Vanuit Verkenner kun je hem dan misschien nog wel benaderen om de bestanden die je wilt bewaren naar C terug te kopiëren - ik neem tenminste aan dat het kopiëren van C: naar E: gelukt is.

Guus.

PS. Als het ontkoppelen van de schijf problemen oplevert, stel daar dan even een nieuwe vraag over in de sectie Hardware; van dingen als Slave- en Matersettings en jumpers heb ik geen verstand.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Guus abc

ik neem tenminste aan dat het kopiëren van C: naar E: gelukt is.
Is na een halve dag werk inderdaad gelukt . Schijf E met daarop de bestanden zijn ook nog gewoon bereikbaar via DOS.
Helaas doet de CD-Writer het nog niet.
Ik ga de 2e harddisk (E) loskoppelen. Eens kijken of dat werkt.

Geplaatst door Hans99
Schijf E met daarop de bestanden zijn ook nog gewoon bereikbaar via DOS.
Da's mooi. Mocht die schijf na opnieuw aansluiten nog steeds niet via Windows te bereiken zijn, dan kun je via DOS de geredde bestanden altijd nog terug kopiëren naar C.
Ik hoor het wel weer.

Guus.

Kom een klein probleempje tegen. Bij installatie AVG Free Edition verschijnt de melding:

IE 5.01 or Office 2000 required!
AVG Anti-Virus Free Edition requires system components which are not present in your operating system. Please install either
Microsoft Internet Explorer 5.01 or Microsoft Office 2000 or newer prior to the installation of AVG Anti-Virus Free Edition.

Een veel groter probleem is dat de 2e harddisk na aansluiting niet is te vinden, niet onder Windows en niet onder DOS.
Na aansluiting kwam er ook geen enkele melding dat er nieuwe hardware was ontdekt.

Geplaatst door Hans99
IE 5.01 or Office 2000 required!
AVG Anti-Virus Free Edition requires system components which are not present in your operating system. Please install either
Microsoft Internet Explorer 5.01 or Microsoft Office 2000 or newer prior to the installation of AVG Anti-Virus Free Edition.
Dat probleem met die harddisk moet maar even wachten.
Ga eerst maar even naar Windows Update en haal Microsoft Internet Explorer 6 Service Pack 1 op.
Daarna kun je AVG installeren en verder gaan met installeren en updaten.

Guus.

Laatst bewerkt:
Microsoft Internet Explorer 6 Service Pack 1 succesvol geinstalleerd, maar nu weer een probleemje met zone-alarm ZLSSETUP_55_062_011

"Could not initialize installation. Could not extract Wise0132.dll to
'C :\WINDOWS\TEMP\GLC81F2.TMP', CRC does not match.

Geplaatst door BANDIT123
Denk dat@Guus abc zal zeggen over nieuw installeren!
Dat was dan een goed idee van Guus abc ;)
Vanaf een andere site deed ie het wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan