Opstartproblemen Windows98

Status
Niet open voor verdere reacties.
Net als voor het updaten van AVG heb je daar Internet Explorer niet voor nodig.
Je hoeft die programma's alleen maar te starten en dan op de Update-knoppen te klikken. Uiteraard moet je modemsoftware dan wel geïnstalleerd zijn.
(Ik heb zelf meegemaakt dat ik na het installeren van de modemsoftware met een niet ge-update Internet Explorer op de home-page van de provider terechtkwam; twee seconden later stond er een stukje spyware op mijn computer dat de homepage veranderd had. Vandaar die voorzorg om Internet Explorer zelf nog niet te starten.
Als je naar Windows Update gaat gebruik je natuurlijk ook IE, maar dan is SpywareBlaster al actief en bovendien is de update-site van Microsoft wel te vertrouwen.)

Guus.

Laatst bewerkt:
Hallo Guus, daar ben ik nog een keer.

Bij deze alvast zeer hartelijk dank voor je uitgebreide hulp. :thumb: Het was leerzaam. Vroeg me af of het achteraf ook mogelijk zou zijn geweest met een variant op de opdracht r:\win98\setup /is /im /iq het scannen van de C-schijf te omzeilen. Zodat de C-schijf niet had hoeven te worden geformatteerd.

Ben zo'n beetje de hele dag bezig geweest met de installatie. Moest nog een keer fdisken, partitioneren e.d.
Daarna had ik nog problemen met Internet Explorer die elke keer d.m.v. Internet Wizzard vroeg om deze in te stellen. Bleek na lang bestuderen en zoeken naar eventuele software, drivers etc. dat het alleen nodig was om een hokje aan te vinken, waardoor de Wizzard wegbleef en Internet Explorer gewoon te voorschijn kwam:rolleyes:

Daarna nog een zoektocht naar het vergroten van het aantal pixels, verkleinen van het lettertype en het installeren van het geluid etc. Maar daarna eindelijk aanbeland bij de 2e harddisk. Helaas heeft niet alles de reis van disk C naar E goed overleefd, maar alles is meegenomen. Vooral de emails ben ik blij mee.
De tekstbestanden zijn ook gered. Daar heb ik in het verleden een archief van aangelegd met de nodige artikelen met toepasselijke, vaak lange titels erboven zodat ik ze gemakkelijk terug kon vinden. Echter in DOS zijn alle titels afgekort naar slecht 6 letters.
Er is zeker geen mogelijkheid om de originele titels weer terug te krijgen?

Op de C-schijf is ook sprake van een stationsletter D waarop niets staat. Volgens het configuratie systeem gebruikt station D MS-DOS compatibileit modus. Als ik dit station verwijder, schuiven de andere stationsletters dan gewoon naar voren (dus E wordt D etc). of moet ik daar iets anders voor doen?

Laatst bewerkt:
Die Wizard Internetverbinding is inderdaad wat verwarrend als je al een verbinding hebt, maar dat is een van die dingen waar je uiteindelijk zelf wel uit komt.

Is D: niet gewoon je cd-rom-station?
Die aanduiding R: was namelijk maar tijdelijk.
Je schrijft dat D: op C: staat; dat begrijp ik niet helemaal.:confused:
In de bijlage bij dit bericht zie je hoe je schijfstations er in Verkenner nu uit zouden moeten zien.

Station C: moest wel geformatteerd worden, omdat je anders Windows er niet goed op had kunnen installeren.

Ik raad je aan dat ook met E: te doen.

Kopiëer alles wat daarop staat en wat je wilt bewaren eerst terug naar je C-schijf, floppy's of cd-rom. Bestanden met DOS-namen kun je gewoon weer een andere naam geven.
Start dan op met de opstartdiskette.
FDISK sla je in dit geval over.
Geef alleen de opdracht format e: /u,
Daarna is die schijf ook schoon en kun je hem als opslag voor je belangrijke bestanden gebruiken.

Als je nu voortaan die schijf alleen daarvoor gebruikt, en C: voor Windows en Program Files, kun je bij eventuele problemen met Windows de C-schijf formatteren en Windows en je programma's opnieuw op C: installeren.
Alles op de E-schijf blijft dan gewoon staan.

Guus.

Laatst bewerkt:
In de bijlage is de huidige indeling te zien.
Het lijkt mij geen goed idee om de 2e harddisk (E schijf) als opslag te gebruiken voor belangrijke bestanden, aangezien deze schijf in het verleden al diverse keren is gecrasht. Met de C-schijf daarentegen was dit de eerste keer in 6 jaar dat er een probleem was.

Is na het formatteren station D ook weg? Als dit niet het geval is wacht ik wel tot D onverhoopt weer eens crasht.

Bijlagen

• stations in computer.gif
    stations in computer.gif
    8,6 KB · Weergaven: 20
Ik zou nog graag willen weten wat je ziet bij Eigenschappen als je met je rechter muisknop op D: klikt. En wat je daar voor mogelijkheden hebt in het snelmenu wat betreft de MS-DOS compatibiliteit modus.

Ik zie ook twee cd-rom-stations, terwijl ik dacht dat je er maar één had.

Als daar ook een "spookstation" bij is, zou ik daar de eigenschappen ook wel van willen weten.

Guus.

Eigenschappen van station D staat in de bijlage.
Bedoel je met snelmenu: klikken op rechtermuisknop? Dan verschijnt het volgende:

Openen
Verkennen
Zoeken
Scan with AVG-Free

Formatteren
Snelkoppeling maken
Eigenschappen

Geplaatst door Guus abc
Ik zie ook twee cd-rom-stations, terwijl ik dacht dat je er maar één had.
Guus.
Zie het nu ook. Heb echter maar 1 CD-Rom (F). Die andere (G) is een CD-Writer.

Bijlagen

• station d eigenschappen.gif
    station d eigenschappen.gif
    8,4 KB · Weergaven: 13
Eigenschappen van CD-Rom staat in de bijlage

Bijlagen

• cd- rom eigenschappen.gif
    cd- rom eigenschappen.gif
    8,5 KB · Weergaven: 13
Eigenschappen van CD-Writer staat in de bijlage.
Geen spookstation, maar wel een verkeerde stationsnaam. Niet echt een groot probleem.

Bijlagen

• cd- writer eigenschappen.gif
    cd- writer eigenschappen.gif
    8 KB · Weergaven: 16
Geplaatst door Hans99
Als ik dit station verwijder, schuiven de andere stationsletters dan gewoon naar voren (dus E wordt D etc). of moet ik daar iets anders voor doen?
Het D: station is dus een niet bestaand station.
Via het snelmenu kun je het niet verwijderen, omdat de optie Verwijderen daar niet in staat.
Kijk eens of je het via Apparaatbeheer onder Schijfstations (zie bijlage) kunt verwijderen.
Als je niet zeker weet welk station je daar moet kiezen, moet je me even een screenshot van Apparaatbeheer sturen.

Guus.

Laatst bewerkt:
Zo te zien staat D er niet bij.
Disk Type01 is de C-schijf en disk type02 is de E-schijf.

Ik heb overigens ook geen joy-stick, maar die zal er wel bijstaan doordat ik een paar drivers teveel heb geïnstalleerd.:rolleyes:

Bijlagen

• schijfstations.gif
    schijfstations.gif
    13,1 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Station D: staat daar inderdaad niet bij en ik heb ook geen idee hoe het daar gekomen is of hoe je het weg moet krijgen.:(
Maar als ik het goed begrijp werkt Windows weer, kun je E: ook normaal benaderen, waardoor je je belangrijkste gegevens nog hebt, en werken cd-rom-speler en -writer ook weer goed. Ten opzichte van de beginsituatie is dat toch een behoorlijke verbetering.:)
Wat D: betreft kun je twee dingen doen: dat station gewoon negeren of in het Helpmij-forum in de sectie Hardware vragen of iemand weet hoe je daarvan af komt.

Guus.

Geplaatst door Guus abc
in het Helpmij-forum in de sectie Hardware vragen of iemand weet hoe je daarvan af komt.
Ik denk dat dat via een BIOS-instelling moet.
Je zou eens in het BIOS kunnen kijken (Del of F2 ingedrukt houden tijdens opstarten) of je de D-schijf daar ziet staan.
Misschien kun je op die manier zelf ontdekken hoe je hem verwijdert.
Op elk scherm in het menu van BIOS staan alle commando's uitgelegd, die je via de Esc-, Enter-, Pijltjes- of F-toetsen kunt gebruiken.
Mocht je dat niet aandurven, dan hoor ik het wel weer.

Guus.

Eerder op de avond had ik naar aanleiding van een vraag van iemand anders ook al geprobeerd in de BIOS te komen, maar dat lukt niet. Met DEL krijg ik wel een scherm met de keuze F1 Opstarten en F10 Computer Setup, maar ook een sleutel met de tekst Setup Password. Als ik dan mijn (windows98) wachtwoord intoets of helemaal niets en vervolgens op Enter (3x) druk, begint Windows gewoon op te starten.:confused:

Op onderstaande site staat overigens het een en ander over de MS-DOS compatibiliteitsmodus.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;130179&product=w98

Bij optie 4 wordt melding gemaakt van system.ini, maar met de zoekfunctie komt die op mijn PC niet te voorschijn.

In de bijlage staat de inhoud van de vaste schijfcontrollers.

Bijlagen

• vaste schijfcontrollers.gif
    vaste schijfcontrollers.gif
    13,3 KB · Weergaven: 12
Download en installeer Everest eens.
Start het programma en klik in het menu Rapport op Rapportassistent.
Kies voor Alleen Hardwarerapport en sla het op als tekstbestand.
Dit is waarschijnlijk nog te groot om als bijlage mee te sturen (max. 100 kB), maar ingepakt met WinZip wordt het ruim 6 keer zo klein.
Stuur het dan even als bijlage met een volgend bericht mee.

Guus.

Wat niets met het probleem te maken heeft, maar wat je wel nog kunt doen is naar Windows Update gaan en DirectX 9.0c End-User Runtime downloaden en installeren; je hebt nu nog een verouderde versie (5.2).
Die twee apparaten waar een geel vraagteken bij staat kun je verwijderen als je ze niet gebruikt.
Voor de Joystick klik je rechts op het vraagteken en dan op Verwijderen.
De PCI Serial Controler is voor je telefoonmodem. Als je dat niet meer gebruikt kun je die kaart het best helemaal uit de computer verwijderen. Wanneer je daarna opnieuw opstart is die Controler uit je apparaatbeheer verdwenen. Voordeel is ook meteen dat eventuele dialers niet meer kunnen inbellen op dure betaalnummers.
Wil je de kaart laten zitten, klik dan rechts op het vraagteken en klik op Verwijderen.
Ook staat je kleurinstelling nog op 16-bits. Via rechts klikken op je bureaublad en dan Eigenschappen > Instellingen kun je daar 24-bits (of 32-bits indien beschikbaar) van maken.

Guus.

Laatst bewerkt:
In het hardwarerapport zie ik niets wat naar een schijf D: verwijst.
Het probleem zal via het BIOS opgelost moeten worden.
Om daarin te komen moet eerst het wachtwoord gewist worden.
Ontkoppel de computer en overige apparaten van het lichtnet.
Haal dan het batterijtje van het moederbord en laat dit er minimaal 12 uur af - langer is ook goed.
Hierdoor wordt het wachtwoord uiteindelijk gewist en komen alle instellingen van het BIOS weer op hun defaultwaarden te staan. Het is mogelijk dat alleeen al hierdoor het probleem wordt opgelost.
Plaats de batterij daarna weer terug en sluit alle stroomkabels weer aan.
Staat die D-schijf er nog steeds, dan kun je nu in ieder geval via Del > F10 in het BIOS komen.

Guus.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan