Opstartproblemen Windows98

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans99

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2002
Ik kan al meer dan 1 dag niet bij mijn bestanden komen. Na het opstarten, wat ruim 10 minuten duurt, volgt telkens de volgende foutmelding (ook na een poging Windows98 te herinstalleren):

Dit programma heeft een ongeldige bewerking uitgevoerd en wordt afgesloten.
Neem contact op met de leverancier als het probleem zich blijft voordoen.

Details:

Explorer heeft een fout met betrekking tot een ongeldige pagina veroorzaakt in module EXPLORER.EXE op 0197:00402541
Registers:
EAX=00000000 CS=0197 EIP=00402541 KFLGS=00010246
EBX= 00000001 SS=016f ESP=0080feec EBP=0080fef4
ECX=c17f5b10 DS=019f KSI=00000000 FS=2cb7

Kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen?

Het kan een virus zijn of een beschadiging van Windows.
Scan in de veilige modus op virussen met een bijgewerkte virusscanner. Als je niets vindt is het een optie om windows te herstellen.

Nog even ter aanvulling.
Ik heb al verschillende oplossingen geprobeerd. Zoals (net ook weer) de opdracht F (= windows98 CD Rom) : setup.exe
Dan volgt er een scandisk van station C met o.a. de volgende melding:

Het bestand of de map C:\DIR00001\--------,---- is beschadigd en kan nu niet worden gebruikt.
Kies repareren...

Als ik dat dan diverse malen probeer, lukt dat niet en dan kies dus maar voor 'niet repareren'.
Datzelfde geldt voor de map E:\DIR00002\

Met als eindresultaat:

Scandisk heeft de volgende stations gecontroleerd:
Station C bevat nog steeds fouten
Station E bevat nog steeds fouten

Setup heeft fouten op de vaste schijf gevonden.
U dient deze fouten te corrigeren voordat u door kunt gaan met Setup.

Het is mij echter niet duidelijk hoe ik die fouten kan corrigeren.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Noname
Het kan een virus zijn of een beschadiging van Windows.
Scan in de veilige modus op virussen met een bijgewerkte virusscanner. Als je niets vindt is het een optie om windows te herstellen.

Noname, veilige modus kan ik niet inkomen. Las echter op een ander forum bij iemand met hetzelfde probleem dat in de veilige modus dezelfde foutmelding (ongeldige bewerking in EXPLORER.EXE) wordt gegeven.

Ik weet niet hoe lang je dit probleem al hebt, maar je kunt eens proberen een registerkopie terug te zetten van vóór de problemen.
Start op in veilige modus (tijdens opstarten Ctrl ingedrukt houden) en kies in het opstartmenu "Alleen MS-DOS-Prompt in veilige modus"
Typ achter de prompt scanreg /restore (spatie na scanreg!) en druk op Enter.
Je krijgt dan een DOS-scherm met 5 registerkopiën te zien met namen als rb001.cab, rb002.cab. In de eerste kolom zie je de data waarop ze gemaakt zijn - in Amerikaanse notatie, dus eerst de maand.
Zet een registerkopie terug van een datum waarop er nog geen problemen waren.
Start hierna opnieuw op door op Ctrl+Alt+Del te drukken.

Guus.

Hallo Guus abc,

Excuses dat ik niet alles heb vermeld wat ik al had geprobeerd (ben sommige oplossingen al weer vergeten), maar dit was er 1 van (kwam toen nog wel in veilige modus via ghost). Zal het nog een keer proberen.

In DOS kan ik overigens wel bij de bestanden op de 2 harddisks komen, maar het kopieren lukt dan alleen naar de 1.44 Mb schijfjes en niet naar de CD-Rewritables :(

Kom nu wel via CTRL in veilige modus :-)

Windows98 CD-Rom zit bij mij niet in A, maar in een ander station dat in "Alleen MS-DOS-Prompt in veilige modus" onbereikbaar is.
In A zit de windows98 opstartdiskette, echter zonder de opdrachten scanreg en restore...

@guus abc heeft daar een opstartdisk voor staat in zijn hantekening

Geplaatst door Hans99
veilige modus kan ik niet inkomen.
Je kunt scanreg ook uitvoeren vanaf een opstartdiskette.
Dat moet er dan wel een zijn waar Scanreg.exe op staat - deze bijvoorbeeld.
Start hiermee op.
Als de A: prompt verschijnt typ je eerst c: gevolgd door ENTER.
Achter de C: prompt typ je dan scanreg /restore.
Geplaatst door BANDIT123
@guus abc heeft daar een opstartdisk voor staat in zijn hantekening
Maar die moet je niet gebruiken, want daar staat Scanreg.exe (nog) niet op.:)

EDIT: Maar nu wel.:)

Guus.

Laatst bewerkt:
Sorry voor de soms erg late reactie, ook aan Bandit123, maar ik ben helaas geen expert. Daarnaast duurt het opstarten ook erg lang (ruim 10 minuten).
In deze Engelstalige opstartdiskette optie 6 genomen: Safe mode command prompt only
Problemen zijn gisteren begonnen en heb dus gekozen voor 11 maart. Na op restore te hebben gedrukt krijg ik de volgende melding:
System restore operation failed.
Daarna nog een keer geprobeerd met 12 maart, echter dezelfde foutmelding.
Vervolgens opgestart (zonder opstartdiskette), maar het probleem is nog hetzelfde.

Download dan eerst dit bestand.
Pak het uit en kopiëer de bestanden naar een lege floppy.
Start op met deze diskette.
Kies eerst voor Opstarten zonder ondersteuning voor cd-rom.
Typ achter de A: prompt het volgende:

del c:\dir00001\*.* /y (ENTER) (Spatie vóór /y !)

del e:\dir00002\*.* /y (ENTER)

Stop dan de Windows cd-rom in de computer en druk - met de diskette nog in het station - op Ctrl + Alt + Del.
Kies nu voor Windows Setup starten van cd-rom.
Als Windows Setup niet start, start je de computer nog een keer op en kiest voor Opstarten met ondersteuning voor cd-rom.
Typ achter de A: prompt d:\win98\setup en druk op ENTER.
Als je cd-rom-station een andere letter dan D: heeft, moet je die uiteraard gebruiken.

Guus.

Geplaatst door BANDIT123
Maar als je echt mijn mening wilt weten ,is probeer je data die belangrijk is veilig te stellen
Daar kan ik mij helemaal in vinden. Vraag is alleen hoe? Kopieren lukt alleen naar de kleine 1.44 Mb schijfjes. Daar kunnen dus slechts de kleine bestandjes op.

Geplaatst door Guus abc
Download dan eerst dit bestand.
Pak het uit en kopiëer de bestanden naar een lege floppy.
Start op met deze diskette.
Krijg dan de volgende melding bij het opstarten:

Verwijder schijf of medium.
Druk op een toets

Download deze opstartdiskette. Dubbelklik op het bestand en de diskette wordt automatisch gemaakt.
Pak dan het bestand deltree.zip dat je in de bijlage bij dit bericht vindt uit en kopiëer het resultaat (Deltree.exe) naar die diskette.
Start dan op met die diskette en kies voor opstarten zonder cd-rom ondersteuning.
Typ achter de A: prompt het volgende:

deltree c:\dir00001 (ENTER)

deltree e:\dir00002 (ENTER)

Stop de Windows cd-rom in de computer en druk - met de diskette nog in het station - op Ctrl + Alt + Del.
Kies nu voor opstarten MET cd-rom ondersteuning.
LET OP: Deze diskette maakt een virtuele RAM-drive op je harde schijf die de naam D: krijgt.
Als je cd-romstation normaal die letter heeft, schuift die nu een plaats in het alfabet op en wordt dus E:
Typ dus e:\win98\setup achter de A: prompt en druk op ENTER.

Guus.

Laatst bewerkt:
Bij het opstarten werd aan het begin de volgende vraag gesteld: moet er worden opgestart

vanaf de harde schijf of
vanaf de CD-ROM

Heb gekozen voor het laatste

CD-ROM zit nu in F-station
b:\ f:\win98\setup

Vervolgens begint Scandisk

en na reparatie meldt Scandisk dat het nog een keer zal draaien. Dat duurt echter heel lang, mede doordat Scandisk elke keer vastloopt. Daarom nu pas een reactie.
Vanochtend het opnieuw vastgelopen Scandisk onderbroken met ctrl+alt+del en opgestart zonder opstartdiskette (of CD-Rom).

Omdat windows niet correct is afgesloten, volgt er weer schijfcontrole van Station C, met als melding:
"Er is een probleem gevonden. Scandisk heeft ontdekt dat er een probleem is met de map C:\DIR00003, wat een fout kan veroorzaken"
Reparatie lijkt te lukken.
En daarna: "het bestand of de map C:\DIR00004\--------,---- is beschadigd en kan nu niet worden gebruikt"
Reparatie is niet gelukt. Zal ik met deltree DIR00004 (en eventueel DIR00003) verwijderen.
Dus: deltree c:\dir00004 (ENTER)?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan