Ik heb een database gemaakt om woorden op te slaan. De werkwijze is aldus: ik pak een lesboek en noteer alle moeilijke woorden gesorteerd volgens hoofdtuk in een tabel. Deze tabel heet in de database "Lemma". Die tabel bevat nog meer velden zoals omschrijving, voorbeeldzin, woordsoort etc. Gezien deze werkwijze is de database aldus opgezet:
tabel Domein (vakgebied, bijvoorbeeld douane, ritplanning), tabel Hoofdstuk (bevat naam en nummer van het hoofdstuk), tabel Lemma (het woord en verdere gegevens).
Relaties: Domein een op veel met Hoofdstuk, Hoofdstuk een op veel met Lemma.
Je snapt het wel: binnen de kortste keren enorm veel dubbele waarden in Lemma.
Hoe kan ik de database slimmer opzetten, onder deze voorwaarden:
ik kan de boven geschetste invoerwijze blijven hanteren, het is eenvoudig om overzichten per hoofdstuk (of domein) te verkrijgen, de dubbele waarden in lemma verdwijnen. Echter, het kan voorkomen dat de omschrijving van hetzelfde lemma per hoofdstuk verschilt (dit laatste is geen harde voorwaarde).
Gert Roovers
tabel Domein (vakgebied, bijvoorbeeld douane, ritplanning), tabel Hoofdstuk (bevat naam en nummer van het hoofdstuk), tabel Lemma (het woord en verdere gegevens).
Relaties: Domein een op veel met Hoofdstuk, Hoofdstuk een op veel met Lemma.
Je snapt het wel: binnen de kortste keren enorm veel dubbele waarden in Lemma.
Hoe kan ik de database slimmer opzetten, onder deze voorwaarden:
ik kan de boven geschetste invoerwijze blijven hanteren, het is eenvoudig om overzichten per hoofdstuk (of domein) te verkrijgen, de dubbele waarden in lemma verdwijnen. Echter, het kan voorkomen dat de omschrijving van hetzelfde lemma per hoofdstuk verschilt (dit laatste is geen harde voorwaarde).
Gert Roovers