opzet database

Status
Niet open voor verdere reacties.

groovers

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2006
Ik heb een database gemaakt om woorden op te slaan. De werkwijze is aldus: ik pak een lesboek en noteer alle moeilijke woorden gesorteerd volgens hoofdtuk in een tabel. Deze tabel heet in de database "Lemma". Die tabel bevat nog meer velden zoals omschrijving, voorbeeldzin, woordsoort etc. Gezien deze werkwijze is de database aldus opgezet:
tabel Domein (vakgebied, bijvoorbeeld douane, ritplanning), tabel Hoofdstuk (bevat naam en nummer van het hoofdstuk), tabel Lemma (het woord en verdere gegevens).
Relaties: Domein een op veel met Hoofdstuk, Hoofdstuk een op veel met Lemma.

Je snapt het wel: binnen de kortste keren enorm veel dubbele waarden in Lemma.
Hoe kan ik de database slimmer opzetten, onder deze voorwaarden:
ik kan de boven geschetste invoerwijze blijven hanteren, het is eenvoudig om overzichten per hoofdstuk (of domein) te verkrijgen, de dubbele waarden in lemma verdwijnen. Echter, het kan voorkomen dat de omschrijving van hetzelfde lemma per hoofdstuk verschilt (dit laatste is geen harde voorwaarde).

Gert Roovers

Hoe krijg je al die dubbele waarden er in? Als je een unieke index op [Woord] maakt, mag elk woord maar één keer ingevoerd worden. En dan heb je dus ook geen dubbele waarden. Ik vermoed, dat je ook wilt bijhouden in welk hoofdstuk een woord voorkomt; dat kan alleen met een extra tabel, [Lemma_Hoofdstuk] (bijvoorbeeld). Hierin maak je elke keer als een woord in een hoofdstuk voorkomt een nieuw record aan waarin je het LemmaID en het HoofdstukID vastlegt. Op die manier hou je dus bij in welk hoofdstuk een woord voorkomt.

Octofish,
Bedankt voor uw antwoord. Ja, dat is inderdaad het probleem. Een woord kan in verschillende hoofdstukken vookomen en moet ook in zo'n hoofdstuk aangeboden worden. Daarom was die eerste opzet fout. Elke keer als een een nieuw hoofdstuk ging invoeren moest ik a.h.w. opnieuw beginnen met het invoeren van de woorden.
Uw advies is om een tabel te maken Lemma_Hoofdstuk.
Mijn vraag:
1. deze tabel aanmaken naast de reeds bestaande tabels, of ipv een tabel?
2. Welke relaties leg ik aan?

Gert.

Naast. De tabel krijgt een koppeling met Hoofdstukken op basis van HoofdstukID, en een koppeling met Lemma op LemmaID. Dat zijn, als je het goed doet één-op-veel relaties.

Octafish,

Ik ben na je laatste antwoord aan de slag gegaan, maar kom er nog niet uit.
Welke velden heeft de tabel nog meer?

Post een voorbeeldje, dat werkt voor ons een stuk sneller en makkelijker.

Ik heb je voorbeeldje aangepast; je was er overigens al wel zo ongeveer: je hoefde het laatste zetje alleen maar te zetten en je was er!

Bijlagen

Hoi Octafish,

Bedankt voor je hulp. Ik zie echter geen verschil tussen het bestandje dat je teruggestuurd hebt en mijn voorbeeldbestandje. OOk de aanmaaktijd is hetzelfde.

Gert Roovers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan