pc boot op verkeerde schijf (zoek tool om bcd te wijzigen in windows 7)

Status
Niet open voor verdere reacties.

boeiendhe

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2015
Gisteren heb ik een splinternieuwe pc geïnstalleerd.
Er was een backup op een partitie op een oude schijf, die heb ik er als 2de schijf bijgehangen, toen ik de pc helemaal klaar had.
Ik was op deze schijf aan het kijken toen de stroom uitviel.
Ik startte pc opnieuw op en hij meende vanaf de "oude" schijf te moeten opstarten, wat niet kan, want dat was een hele andere configuratie.
Ik krijg de pc nu niet bijgebracht dat hij op de nieuwe 1 Tb schijf op moet starten.
Niet in de bios, niet via de herstelmodus van windows 7 cd.
Bij xp kon je de boot.ini aanpassen, heb gezien dat dit in windows 7 de Boot Configuation Data is, de BCD.
Ik weet nu echter niet hoe ik hierin kom om iets aan te passen want windows start dus NIET op.
Moet ik de pc opnieuw installeren? Of kan ik hem nog ergens bijbrengen dat ie vanaf gewoon de c schijf moet opstarten?
Ik dacht zoiets als een bootable tooltje, maar kan dit niet vinden.

WIE HELPT? :confused:

Herinstalleer de boel opnieuw zonder die oude schijf.

Vraag mij af hoe die windows op de nieuwe schijf is gekomen, met de oude erin als primaire?

Ik heb gewoon het nieuwe systeem geinstalleerd...zonder oude schijf. Toen alles klaar was wilde ik de oude schijf benaderen voor de backup, mail en foto's enzo. Heb deze toen aangesloten en alles ging prima. Het ging fout toen de stroom uitviel en de pc opnieuw opstarten en hij ineens de OUDE schijf als bootschijf zag, of tenminste meende dat daar de BCD opstaat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Of de bootvolgorde is veranderd in de bios, hang de nieuwe aan de eerste sata poort en start op, wil dat dan uitzetten en de oude aan de 2e sata poort hangen.

Opnieuw installeren dan maar zonder de tweede/oude schijf.

Weet niet wat je wilt met die bcd maar die kun je in de console/commandline interpreter van de installatie DVD oproepen.

Zou ook best kunnen zijn dat de bios nu op default staat na een stroomonderbreking en de SATA controller op IDE modus staat of andersom.

Na in DOS te hebben geklooid met bcdedit en easybcd ben ik er toch NIET uitgekomen. Enige remedie was een nieuwe installatie, wat ik dus maar gedaan heb. Kost even tijd, maar dan heb je ook wat. Topic kan dus gesloten, ondanks officieel het probleem niet opgelost kon worden.
Thanks guys voor jullie hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan