PC crasht (semi)willekeurig.

Status
Niet open voor verdere reacties.

iBass

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2011
Berichten
34
Hallo,

Ten eerste, mijn excuses als ik in de verkeerde sectie heb gepost. Deze leek mij het meest logisch gezien de aard van het probleem.

Nu het probleem:

Sinds kort heb ik last van mijn pc die af en toe even vast loopt voor een halve seconde of iets dergelijks, en daarna weer verder gaat. De frequentie verschilt heel erg, het ene uur geen enkele keer, het andere uur wel 6 keer. Echter, zo nu en dan loopt mij pc totaal vast op dit probleem. Eerst valt het beeld weg (zie foto) daarna valt het geluid weg en de pc reageert op niets meer behalve de reset knop (overigens, als het beeld even wegvalt zie ik een soort gelijk beeld als in de foto, alleen duurt dit maar heel even). De fans lijken wel gewoon door te draaien. Ik heb tijdens zo een crash de DVI-D kabel opnieuw er in gestoken, maar dat maakte niets uit. Ik heb daarna in een andere poort een hdmi naar mijn tv geleid, echter hier was ook geen beeld op mogelijk toen (ik dacht, wellicht ligt het toch aan die kabel).

Bijgevoegd is een plaatje van mijn specs en het probleem: http://imgur.com/6obEXZV,y42y7Cv#1

Ik meen dat dit probleem alleen optreed wanneer ik aan het surfen ben op internet, en met name wanneer ik gebruik maak van de Adobe flash player. Hetzij op twitch.tv of YouTube, hier lijkt het vooral mis te gaan. Voor zo ver ik weet heb ik dit probleem nog niet gehad terwijl ik bijv. met word bezig ben, of BF4 aan het spelen ben.
Het probleem treedt op bij zo wel Chrome als Firefox.

Een ander vermoeden dat ik heb is dat het veroorzaakt wordt door mijn ssd, simeplweg omdat deze mijn OS bevat. Eerder deze week werd deze niet meer herkend door mijn moederbord. Dit was kenbaar omdat tijdens het garbage collecten iets fout is gegaan waardoor de cells niet zijn verwijdert, of iets dergelijks. Ik heb contact gehad met Crucial, daar hebben ze me aangeraden om mijn ssd 8 uur van stroom te voorzien zodat dit garbage collect process kan doorlopen worden en daarna nog eens proberen te booten. Daarna deed hij het inderdaad weer.

Mochten jullie meer informatie nodig hebben, laat gerust een bericht achter.
Gek genoeg bij het typen van de laatste zin merk ik dat het scherm weer raar doet. Dit keer heb ik echter geen Flash player openstaan.

Mvg,
Bas

Dan hoop ik niet dat het ons moederbord blijkt te zijn...
Dat zou een lastig grapje worden.
Heb jij het ook alleen op de momenten die ik aangaf of daarnaast ook nog op andere momenten?

EDIT: Ik merk net overigens dat er staat dat mijn ram op 787 MHz draait terwijl dit 1600 zou moeten zijn meen ik. Ik ga eens uitzoeken waarom dit er staat ipv. de juiste waarde.
EDIT2: Dit blijkt juist te zijn: http://www.tomshardware.co.uk/forum/305026-30-lower-1600mhz-824mhz-gskill
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou laten we jullie dan maar nog verdrietiger maken dan je misschien al bent..........
De oorzaak kan gelegen zijn in veel dingen.
- defect moederbord
- defecte voeding
- defecte videokaart
- defecte harddisk
- defecte geheugenchip
- warmteprobleem door stofophoping (valt natuurlijk uit te sluiten bij een nieuwe machine en koele waardes van de hardware door monitoring middels sensoren)
- softwarematige ellende binnen Windows
- softwarematige ellende veroorzaak door andere programma's
- driverprobleem van het een of andere apparaat
- een virus / malware
- geklungel in het bios .........................

Allemaal kúnnen ze, al is de ene waarschijnlijker dan de andere.
Een paar zou je theoretisch zelf uit kunnen sluiten (Windowsproblemen en / of problemen met andere programma's) als je min of meer zéker weet dat je geen rare fratsen met je instellingen hebt uitgehaald (óók niet in het bios..........) en / of vage sites hebt bezocht en rare software hebt binnengehaald, dan wel een drivertje voor hardware hebt gedownload zonder te weten of het wel de juiste was voor een bepaald stukje hardware.

Als je nog garantie hebt en je weet heel zeker dat je geen fratsen met Windows hebt uitgehaald en ook niet in het bios hebt zitten rommelen én je hebt geen twijfelachtige sites bezocht, dan zou ik een beroep doen op de garantie.

Je zou ook eens kunnen scannen met een goede virusscanner (als je die al niet zelft hebt -draaien-) en Mbam.
Is dit allemaal oké, dan adviseer ik je om je bestanden ; foto's, films, brieven, muziek etc. etc. naar een extern medium te kopiëren en Windows opnieuw te installeren. Daaraan voorafgaande zou je éérst nog even systeemherstel uit kunnen voeren naar een datum waarvan je zeker weet dat het probleem zich niet voordeed.

Een aantal bovengenoemde oorzaken is zelf ook uit te sluiten (of juist bevestigd te krijgen) Voor de harddisk en het geheugen zijn op het internet programma's te vinden waarmee je de processor en het geheugen kunt testen.

Mijn bericht geldt voor het probleem van topicstarter..........................
 
Laatst bewerkt:
Poeh, dat is een hele waslijst aan mogelijkheden.
Is er een log dat ik kan raadplegen of iets dergelijks om te zien waar het fout gaat?
Ik weet vrij zeker dat het niet aan instellingen ligt, ben erg voorzichtig geweest met deze pc, en de virusscanner + bmam zijn al vaker gedraaid de afgelopen dagen, al ga ik het zeker nog eens doen.
De pc is pak hem beet 8 maanden oud met alle onderdelen nieuw, maar het is een beetje omslachtig om ofwel alles op te sturen, of stuk voor stuk een onderdeel.

Aangezien ik al contact heb gehad met Crucial ga ik toch binnenkort de SSD maar eens terugsturen, kan ik die al gelijk afstrepen.

Daarnaast, en dit is waarschijnlijk redelijk naïef, heb ik dit probleem nooit tijdens games. Vooral in bf4 draait mijn GPU op ~98% workload. Kan ik deze dan als werkend verklaren of is dat te kort door de bocht?
 
Ik heb een XFX PRO 550 W.
Is er een definitieve manier om mijn GFX kaart uit te sluiten? Ik heb nl. een tweede kaart besteld (r9 280x) maar die is voorlopig niet leverbaar, maar als blijkt dat de eerste het niet fatsoenlijk doet stel ik de tweede liever eventjes uit. Een andere voeding heb ik nog niet besteld anders had ik deze gelijk kunnen testen.
 
Welke bios versie wordt er gebruikt?

En waarom zou dit probleem door het moederbord zelf komen?

Al in veilige modus gewerkt en heb je dan ook die problemen?
 
Ik ben op dit moment niet bij de pc, ik zal mijn bios versie straks posten. Het is in ieder geval de originele. Daarnaast is het misschien noemenswaardig dat ik dit probleem sinds een maand een paar maanden heb en daarvoor niet.

Veilige modes ga ik zo dadelijk proberen!
 
@Ibass : opsturen van een los onderdeel is ook niet aan de orde als er iets teruggestuurd moet gaan worden in het kader van garantie. Als we hier de oplossing niet vinden dan moet de machine terug en niet stuk voor stuk onderdelen terugsturen.
De hiervoor genoemde optie van de veilige modus is uitvoerbaar, maar voor jouw random probleem lastiger te doen. Omdat je in de veilige modus vrij weinig met je machine kunt doen, behalve er naar kijken en wat onderhoud verrichten, is de kans dat het verschijnsel zich toevallig voordoet als je naar de machine zit te staren klein, tenzij je dingen verzint om uit te voeren tijdens het wachten en bezig bent met eigenlijk niets te doen.
Het bios resetten is geen handige oplossing. Ten eerste zullen de biosinstellingen niet veranderd zijn als jij dat zelf niet hebt gedaan en ten tweede wordt het bios veelal door systeembouwers licht of in wat sterkere mate getweakt en bij een reset naar standaard waarden, wordt de machine er in principe niet 'beter' van.

En idd. de updatedrivers voor de videokaart zouden wel eens de oorzaak van het probleem kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik had erbij moeten vermelden dat ik de pc zelf in elkaar heb gezet en losse onderdelen heb gekocht, of verandert dat verder niets?

En, ook al ben ik een leek, zou ik nogmaals willen benadrukken dat het probleem alleen optreedt tijdens het browsen op internet. En ik heb het probleem niet altijd gehad. Dan moet het haast toch wel een software matig probleem zijn of denk ik te simpel?
 
Laatst bewerkt:
Begin dan eens met het resetten van IE (werk je met IE?) Tandwieltje, internetopties, geavanceerd en dan beide opties rechtsonderin uitvoeren.

edit : ik las dat je Chrome en Firefox gebruikt. Die gebruik ik niet, maar die zal je vast ook kunnen resetten naar standaardwaardes.
 
Laatst bewerkt:
@lange pier
Ik zal zo dadelijk mijn bios versie plaatsen.

@gast0225
Ik heb Chrome geherinstalleerd en het probleem trad ook op bij een schone installatie van Firefox.

@wessel
Daar verschilt mijn probleem, geen last bij games.

Ik ga zo dadelijk de amd drivers eens volledig proberen verwijderen en dan de nieuwste eens proberen. Zou ik dan voor de beta release of gewone gaan?
 
Wat dacht je van de oorspronkelijke die je indertijd met de kaart meegeleverd hebt gekregen en waarmee je (kennelijk) geen problemen hebt gehad én waarvan je dus nog de originele DVD van hebt liggen?
 
Ik zal die proberen, kijken wat daar de uitkomst van is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb kenbaar bios 1.50 en de nieuwste is 1.80, dus ik ga die eens updaten.

Daarnaast heb ik de flash player plugin uitgezet in Chrome en maak ik nu gebruik van flash die op mijn pc staat geïnstalleerd, denk ik. So far, so good, maar zo als ik al aangaf is het random.

EDIT: "We don’t recommend users to update the BIOS if their system is already running normally. ASRock® assumes no responsibility for any damages caused by improper operations of downloading or updating the BIOS. Before you download or update the BIOS, please read " (How to Update)" below carefully."
Dit staat er bovenaan de update lijst. Ik begin nu te twijfelen of ik dit wel moet doen. Alhoewel een van de fixes bij een van de patches: Change Internet Flash server.
Het is te toevallig om te geloven, vandaar de vraag, wordt daarmee de flash player bedoelt of totaal iets ander? Want in dat geval zou het, naar mijns inziens, toepassing op mij kunnen hebben.

Overigens allemaal super veel bedankt voor de hulp dusver! Stel het zeer op prijs!
 
Laatst bewerkt:
Update,

Het probleem lijkt verholpen te zijn, of in ieder geval in grote maten terug gedrongen. Wat ik heb gedaan is Chrome teruggezet naar de standaard instellingen en de ingebouwde shockwave + flash player plug-ins uitgezet, en ipv. het zo voor elkaar gekregen dat de stand-alone versie wordt gebruikt, denk ik.

Toch nog even een vraag over die bios update. Ik heb nog wat rond gesurft en de meningen zijn nogal al verdeeld, de een zegt te nooit of te nimmer updaten tenzij je problemen hebt, de ander update bios-en alsof het zijn/haar hobby is.
Is het verstandig om mijn bios te updaten? Ik heb, er van uitgaande dat het probleem inderdaad is opgelost, geen problemen nu.
Mijn asrock maakt gebruik van instant-flash, geen idee of dat verder toevoegt aan de veiligheid o.i.d.
 
Indien je geen problemen hebt hoef je de bios ook niet te updaten, nieuwe versies zijn er om compatibiliteit problemen met sommige hard en os'en op te lossen maar als je die niet hebt.......
Lag daar dus niet aan.
 
Spijtig genoeg heb ik mezelf gejinxed lijkt het wel, luttele seconden na het posten kreeg ik weer zo'n stotter. Echter heb ik ze een stuk minder frequent. Zolang het hierbij blijft kan ik er wel mee leven. Mocht het een stuk erger worden kan ik die stappen nog altijd overwegen.
Ga binnenkort toch eens mijn ssd en hdd volledig leeg maken en weer vers opnieuw beginnen.

Allen nogmaals bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan