pc start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

teetie

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2010
Mijn 4 jaar oude Acer Aspire T650 is ermee gestopt....
Als ik hem aanzet gaat hijnog naar het begin scherm van Windows XP (met dat lopende balkje eronder), hierna sluit hij weer af. Je hoort de fan dan even snel draaien en dan begint het weer van voor af aan.
Ik kan ook niet in de veilige modus komen...
Heb gelukkig nog een laptop staan met internet, maar op de c: staan belangrijke gegevens. Heb wel een recovery cd,maar dan wordt de c: schijf gewist....
Wie o wie weet er nog een oplossing
Ik weet niet veel van dit soort dingen, dus graag een oplossing in "jip en janneke"taal

Ik zou een voedingsprobleem (bijv. de spanningsadapter) óf oververhitting van de processor en/of oververhitting van de grafische chip als oorzaak verwachten. Als ik een 'jip-en-janneke' gebruiker was zou ik de pc wegbrengen naar een pc-reparateur voor een doormeting van de voedingsadapter en het schoonmaken van de laptop intern (incl. het aanbrengen van nieuwe geleidingspasta tussen het koelingselement en de processor en tussen het koelingselement en de grafische chip).

Wat je zowiezo even moet proberen om (hopelijk) een duidelijker beeld te krijgen van je probleem is kijken of je een foutmelding op je scherm kunt toveren. In het menu waar je "Veilige modus" geprobeerd hebt is het mogelijk om de foutmelding op het scherm te laten staan. Hopelijk krijg je die melding dan ook te zien en kunnen we wellicht verder helpen.
Zie hieronder de opties die je hebt in dat 'opstartmenu'. Het gaat er dan om dat je de keuze maakt "Automatisch opstarten bij systeemcrash uitschakelen" via de pijltjestoetsen en dan Enter erop geven. Je krijgt daarna de keuze welk besturingssysteem je kunt starten, en geef daar dan ook Enter. Als Windows een melding voor je heeft verschijnt die dan op het scherm. Type die volledig over naar het forum (of maak een duidelijk foto en upload die).

Succes,

Tijs.bootmenu_xp1.webp

Laatst bewerkt:
Ik krijg inderdaad een blauwscherm, onderaan staat:
STOP 0x00000024 (0x00190203, 0x8395DA48, 0xC0000102, 0x0000000)
Klopt het dat als ik de recovery cd gebruik ik al mijn bestanden kwijtraak. Heb gelukkig veel op mijn externe harde schijf staan, maar er staan nog wel wat dingetjes op die ik wil behouden.
Bedankt voor het meedenken.

Staat er geen .dll of .sys of .exe bestand bij genoemd als mogelijke schuldige? Ik vroeg niet voor niets of je de hele melding wilde overschrijven...

Tijs.

Ik ben blij dat je wilt helpen, maar ik ben niet helemaal blind......er staat verder helemaal niets.

Meestal staat er minstens een hoop tekst vóór en na deze melding, maar als er niet méér staat dan gemeld, dan geloof ik dat. :)

Of je hele C: schijf wordt geformatteerd bij een recovery is helaas per fabrikant en type pc verschillend. Ik zou veronderstellen dat de handleiding van de pc/laptop hier wat over zegt/schrijft. Overigens (zie 2 paragrafen beneden) zou het makkelijk kunnen zijn dat een recovery waarbij de gegevens níet worden overschreven tóch weer problemen geven. Ik zou dus proberen het systeem zoals het nu is weer tot leven te wekken.

Je kunt natuurlijk de harddisk uitbouwen en bij iemand anders inbouwen om relevante data eraf te halen. Andere mogelijkheid is een opstartcd te branden, bijv. een Ubuntu Live CD of een Hiren's Boot CD, en de pc daarvan op te starten (met de externe harde schijf erbij aangesloten). Je kunt dan buiten de Windows op de harde schijf om bestanden veilig gaan stellen. Lees gerust verder, want ik vertel nog wat over Hiren's Boot CD hieronder voor dat doel.

Ok, nu terug naar de foutmelding. Ik had die nog nooit gezien, maar deze link schrijft er wat over: Zou op excessieve fragementatie van het bestandssysteem neerkomen en/of op fouten in het bestandssysteem.

M.b.t. Hirens Boot CD (makkelijker te gebruiken dan Ubuntu voor niet-Linux gebruikers):
Je kunt hier kijken voor tips hoe je de tips van hoe zo'n Hiren's Boot CD vanaf USB-stick op te kunnen starten (in "Mini Windows XP" modus).
Als ik ervan uit kan gaan dat jouw pc wél een werkende CD/DVD speler heeft kun je het .ISO bestand in het .ZIP bestand van Hiren's Boot CD branden naar CD met (bijv.) ImgBurn, dus zit je dan niet vast aan een USB-stick. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een echte CD, dus niet een memory-stick.

Zodra Mini Windows XP opgestart, dubbelklik op My Computer, rechtsklik op de C: schijf, kies Properties. Ga naar tabblad Tools en klik op Check now... Zet (minstens) het bovenste vinkje en klik op Start. [Kies je ook de onderste optie, dan kan het lang gaan duren, want die checkt ook op fysieke problemen op de harddisk.]
Zodra die scan- en reparatieronde voorbij is, sluit alles af zodat je weer op het bureaublad terug bent.
Dubbelklik het HBCD Menu icoontje, en kies in het HBCD menu aldaar: Menu -> Optimizers -> Defraggler
Zorg ervoor dat de C: schijf gemarkeerd staat in het bovenste deelvenster en klik op knop Defrag.

Natuurlijk kun je via My Computer ook (alvast) je gegevens die je nog niet op de externe harde schijf had staan overbrengen.

Zodra dat allemaal gedaan is, herstart de computer via Start -> Shutdown -> Restart
Haal tijdens het herstarten meteen de CD eruit en kijk of Windows vanaf de harde schijf weer normaal wil opstarten.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste Tijs< heb geprobeerd die hirens boot cd te downloaden....Op een 1 of andere manier krijg ik dis geen iso bestand te zien. Alleen een .exe. Misschien heb ik op de laptop een ander uitpak-programma staan dan op de pc, want het kwam mwe allemaal erg onbekend voor.
De cd driver werkt inderdaad< dus ik ging voor de cd optie....helaaas momenteel nog mislukt>

Hieronder (in plaatje en tekst) wat de resultaten moeten zijn zodra het .zip bestand is uitgepakt:

Code:
08-08-2010  01:28              34.204 BootCD.txt
17-03-2006  20:39             147.456 BurnCDCC.exe
08-08-2010  01:27                       61 BurnToCD.cmd
08-08-2010  01:27                19.722 DefaultKeyboardPatch.zip
08-08-2010  01:23                72.192 HBCDCustomizer.exe
08-08-2010  01:33       273.926.144 Hiren's.BootCD.11.0.iso
               6 bestand(en)      274.199.779 bytes

Als 'plaatje': Zie bijlage. Het kan zijn dat bij jou de bestanden aan andere programma's zijn verbonden, let dus alleen op de naamgeving.

Suggestie: Natuurlijk kun je ook op een andere pc dan je huidige proberen het te downloaden, uit te pakken en het resulterende Hiren's.BootCD.11.0.iso op CD te branden.

Tijs.

Bijlagen

• hirens11_uitgepakt.webp
    hirens11_uitgepakt.webp
    50,3 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dathetallemaal nog niet zo lukt. Kan geen ISO bestand vinden.....
Nu stelde iemand voor om er een nieuwe harddisk in te zetten, vervolgens de recovery cd op te starten ende pc weer aan de praat te krijgen. Dan de gegevens op de oude schijf veilig stellen door de oude harddisk ernaast te installeren en als extraschijf te gaan gebruiken....is dit ook een oplossing?

Zou een oplossing kunnen zijn, als je recovery DVD/CD zo volledig is dat die het mogelijk maakt om op een nieuwe harddisk te gaan installeren.
Overigens is het .ISO bestand het laatste/onderste bestand dat in mijn schermafdruk getoond werd, dus Hiren's.BootCD.11.0.iso. Natuurlijk moet je daarvoor het gedownloade .ZIP bestand van Hiren's hebben uitgepakt om het te zien/vinden.

Tijs.

Volgens mij kan ik de hiren's boot cd nu gebruiken. Ik kan in ieder geval in een mini XP opstarten. Begin nu alleen echt tevrezen, want hij lijktde c; niet meer te herkennen. Hebben we deze er van de week wel uitgehad, dus ik hoop dat ie er niet goed in zit....Ik kan onder de tools geen controle item vinden, waarschijnlijk heb ik een andereversie gedownload.

Makkelijker kan ik het je toch echt niet maken: Klik op deze link, en klik op die pagina bij "+ Direct HTTP Mirror + Torrent + Torrent Magnet" op Direct HTTP Mirror
Zodra gedownload, uitpakken in een aparte (nieuwe) map. Je moet dan in die nieuwe map Hiren's.BootCD.11.0.iso aantreffen die je kunt gaan branden met (bijv.) ImgBurn of op USB stick zetten

In Hiren's zitten veel SATA etc. drivers geïntegreerd, maar misschien niet die van jouw moederbord. Check eerst of je nog steeds dat XP scherm krijgt als je van de harde schijf opstart. Indien ja, dan zal de harde schijf nog goed zijn aangesloten nu. Daarna pas kijken of je in Hiren's (Mini Windows XP) je harde schijf ook kunt zien.

Succes,

Tijs.

Heb inderdaad de 10.6 versie. Ben nu de 11.0 aan het downloaden...
Als ik "gewoon" opstart krijg ik inderdaad eerst het windows XP scherm en hierna schakelt hij zelf uit en start hij weer opnieuw op.
Bedankt voor je snelle reacties. Woon je schter je pc? hahahaha

nou, daarben ik weer. De 11.0 gebrand en opgestart.....hij herkent nog steeds geen c: Alleen een B: ,H:, X:, de X. is met mini XP, B: RAMDRIVE, C: staat niets achter en H: Acerdata
Weet het dus niet meer.....

Ik meen me te kunnen herinneren dat bij Acers (normaal gesproken) de C: partitie iets van SYSTEM of SYSTEEM heet en de D: partitie data bevat en ACERDATA.

Als dat allemaal klopt, dan betekent het dat je harde schijf wél wordt gezien, maar dat de C: partitie helemaal verdwenen is. Wat je dan kunt proberen is gebruik maken van Testdisk, dat ook in Mini Windows XP van Hiren's beschikbaar is om te zien of je daarmee de partitietabel kunt repareren zodat de C: schijf wél weer beschikbaar is. TestDisk opstarten via het dubbelklikken op de HBCD Menu snelkoppeling op het bureaublad, en dan Menu -> Recovery -> TestDisk

Wellicht is het verstandig om voor het gebruik van TestDisk even iemand te raadplegen die (veel) computerkennis heeft, want het is niet makkelijk. hier een tutorial over TestDisk.

Alternatief kun je Menu -> Recovery -> Smart Partition Recovery proberen. Start de Wizard. Op de vraag "Do you have lost partition boot image", probeer eerst antwoord No. Kijk of het programma de partition boot image kan terugzetten.
PS: Dit programma heb ik zelf nooit getest. Ik raad je dus aan om eerst met TestDisk aan de slag te gaan en pas uit te wijken naar Smart Partition Recovery als je met TestDisk helemaal nergens uitkomt.

Wat me wél verbaast is dat je nu blijkbaar nog wel het standaard XP scherm zag bij opstarten, terwijl (mogelijk) je hele C: partitie niet goed in de partitietabel staat...

Tijs.

Via testdisk een deeper search uitgevoerd. Ik kan nu via "p" alle bestanden zien op 3 partities. In de lijst van bestanden zijn sommige rood gekleurd, wat betekend dit.
Nu staan er voor de partities verschillende letters en ik weet niet goed wat ik wel en niet moet veranderen om dit goed te doen.
* FAT 32 0 1 1 636 254 63 10233342 (PQSERVICE)
P HPFS-NTFS 637 0 1 15486 254 63 238565250 (ACER)
P FAT 32 LBA 15487 0 1 30400 254 63 239593410 (ACARDATA)

In de eerste staan 2 rode bestanden en in de laatste een heleboel rode bestanden.

Dat zijn nu juist de partities waar het niet om gaat. De partitie ACER is (blijkbaar) wat je C: schijf zou moeten voorstellen. Zie je daar wél bestanden/mappen in TestDisk?

Tijs.

Hier zie ik via "p" inderdaad al mijn bestanden die ik veilig wil stellen.

Dan moet je de gevonden partitie-informatie laten wegschrijven door TestDisk.

Als ik de handleiding mag geloven moet je op de plek waar je met p de juiste bestanden zou zien (oftewel in het partitie-overzicht waar je de 3 partities gezien had) even op Enter drukken. In het volgende venster kun je dan met Write de partitietabel opslaan.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan