PC start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mantra123

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 sep 2015
Dag,

Mijn PC Acer met Windows 8.1 start niet meer op. Heb een paar keer op reset gedrukt zonder effect. De harde schijf loopt blijkbaar niet goed door en blijft volgens mij ergens hangen tijdens het opstarten. De vraag is dan of ik wel in het BIOS kan komen op de een of andere manier. Heb geen externe USB back up helaas om in Windows te kunnen komen.

Vraag wat moet ik nu doen, heel vervelend en heel knullig dat ik geen back up heb gemaakt. Kan ik middels een hulpprogramma nog bij Windows komen of niet.

Welkom bij de Helpmij!

Bios -> met een F toets, de DEL toets of de Escape toets. Kijk even bij Acer op de website.

De handigste methode is om de schijf eruit te halen en deze in een bevriende computer te hangen (NIET als 1e -boot- schijf, maar als 2e of 3e.
De bevriende machine zal dan vanaf zijn eigen Windows opstarten en als je mazzel hebt, dan kun je in de verkenner mogelijk je bestanden redden en / of met een tooltje de gezondheid van je harddisk testen.

Wat doet je machine nog wel : geeft deze nog wel iets beeld, reageert deze op de veilige modus (F7) ...... of gebeurt er na het indrukken van de powerknop helemaal niets (meer)?

Laatst bewerkt:
Nee, waarschijnlijk F2.
En nog waarschijnlijker is het feit dat je hdd defect is.

@macguy : lees jij behalve de startvraag / het probleem, ook de daarna gegeven antwoorden voordat je iets plaatst?
Waarom ik dit vraag? Lees de 6e regel van het bericht van 10.00 uur eens (de regel die begint met het woord "Wat").

Dank voor de info. Opstarten doet hij dus niet en ik kom ook niet in het Bios middels een van de genoemde opties. Beeldscherm verkondigt dat "no signal", controleer de kabel maar de kabel zit verder goed aangesloten.
Ik verdenk HDD, ik kan hem aan een andere computer hangen. Maar vrees dat dat vandaag niet gaat lukken. En moet die bevriende computer dan ook draaien op Windows 8.1 op of niet.

Ik zie dus verder niets in het scherm.

Laatst bewerkt:
Nee, die bevriende computer hoeft niet op 8.1 te draaien. Jouw hdd is een gewone dataschijf voor dat systeem.
Dat 'no signal' probleem zou ook een RAM probleem kunnen zijn. Andere kabel en monitor uitproberen is ook wel even handig. Je kunt dan beginnen dingen uit te sluiten.
Een defecte hdd heeft niets te maken met de bios opstart, dus het feit dat er geen (mogelijkheid tot) biosscherm zichtbaar wordt, heeft niets met de hdd te maken.

Probleem ogelost. De RAM heb ik vervangen en de PC werkt weer naar behoren. Thanks voor het meedenken.

Mooi, goed om te lezen dat het achteraf toch iets relatiefs onschuldigs was.
Van jouw probleem heb ik nu toch ook een bevestiging gekregen voor wat ik zelf heb meegemaakt en wat ik hier op de Helpmij relatief ook vaak voorbij zie komen : "Jouw probleem" en dan met name het "no signal' verschijnsel (toevallig gisteren of eergisteren nog in een ander topic).

Ik ga nu voortaan (eerst) wat nadrukkelijker bij probleemhouders in de richting van RAM verwijzen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan