pc uitzetten maar na forceren

• Onderwerp starter Onderwerp starter brbr
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

brbr

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2002
Wanneer ik de pc (xp) wil uitzetten met de startknop - computer uitschakelen - uitschakelen:
Verschijnt er : programma reageert niet, wilt u het nu beeindigen (dus forceren).
Wat kan dat zijn?

p.s. alle programmas zijn dus wel afgesloten voordat ik de pc uitzet.

Start de computer op, klik op computer en dan op eigenschappen van de harde schijf, en zet schijfcontrole aan met alle twee velden aangevinkt. Doe dan een echte restart.

Het lijkt mij niet dat je dan eerst de harde schijf moet gaan controleren.
Druk voor het afsluiten eens op Control-Alt-Del en kijk in het Taakbeheer of er nog een Taak of opvallend Proces actief is dat eigenlijk niet zou moeten. Een tweede optie is om bij Start > Uitvoeren "msconfig" in te geven. Kijk op het tabblad Opstarten of er niet onnodige zaken in staan want door deze afvinken weg te halen zou je verschil kunnen merken en het probleem verholpen kunnen zijn. Updaters staan hier en deze lopen wel eens vast. Ook staan programma's die opstarten in de programmagroep Opstarten. Wanneer dat hier opstart versnellers en indexeerders zijn, sleep deze dan eens naar een nieuwe groep (map) die je Niet Opstarten noemt. Ze zijn meestal niet nodig en leggen beslag op het systeem. Ga bij geen resultaat ook naar de logboeken bij Systeembeheer> Computerbeheer en kijk of er steeds een bepaald proces of service niet afgesloten heeft kunnen worden of dat er een andere fout speelt. De hier vermelde fouten zijn trouwens vaak opmerkingen en geen tekortkomingen. Over de namen die je overal tegenkomt kan je snel informatie vinden via Google en meestal bij het eerste zoekresultaat al of je deze uit mag schakelen. Ik kan je zo al aanraden om in Verkenner bij Eigenschappen van de schijfstations het Indexeren voor snellere zoekacties uit te schakelen. Een ander programma waar haast geen einde aan komt kan een scannende virusscanner zijn. Met de schijf constant te scannen houdt je geen virussen tegen. Succes.

reactie

deze processen draaien wanneer ik niets open heb staan

bijlage

Bijlagen

• processen.jpg
    processen.jpg
    96 KB · Weergaven: 19
De computer heeft op het moment van de schermafdruk duidelijk niets te doen. De taak die afgesloten moet worden kan daarom vastgelopen zijn. Dat komt opvallend vaker voor bij computers die traag zijn en weinig geheugen hebben. Ook daarom is opschonen aan te bevelen. Naast het verwijderen of niet meer starten van onnodige programma's kan ook een spyware en/of malware scan en een register controle noodzakelijk zijn om het onderste boven te halen. De laatste twee zijn trouwens toch onmisbaar.

U kunt proberen om één van deze processen te beëindigen en daarna te kijken of de melding bij het afsluiten nog komt. De svchost processen kunnen gebruikt worden door alle programma's. Er zijn hulpprogramma's die kunnen laten zien welke dat zijn http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx Dat is alleen dubbel werk wanneer u nog eens kritisch kijkt welke programma's niet hoeven op te starten en het probleem daarmee al verholpen is.

5 en 6 maal zelfde naam in processen.

chrome.exe staat er 5 maal in
en svchost.exe 6 maal
moet dat?

en dit wordt er opgestart, zie bijlage

Bijlagen

• naamloos3.jpg
    naamloos3.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Van Chrome weet ik niets maar dit één keer niet gebruiken zou uitsluitsel moeten geven. Svchost komt altijd meerdere malen voor omdat het handles zijn die meerdere programma's gebruiken. Het programma Iemaximizer zou wel eens eentje kunnen zijn welke niet meer compatibel is. Ook deze even een keer uitschakelen dus. Een hulpprogramma om een overzicht te krijgen van wat er op een computer draait is Autoruns http://technet.microsoft.com/en-US/sysinternals

Proefondervindelijk is een goede methode in dit geval maar heeft u in de logboeken gekeken en gezocht naar een tijdstip waarop het venster verscheen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan