PDF-document wijzigen met Scribus?

Status
Niet open voor verdere reacties.

everhart

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2005
Berichten
362
Hallo, Ik heb het gratis Scribus geïnstalleerd.
Ik wil er tekst van een -niet door mij gemaakt- bestaand PDF-document mee wijzigen.
Handleidingen met lappen pagina's genoeg, maar helaas kan ik niets vinden over:

1. of dat kan.
2. hoe dat moet.

Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt.
 
De wiki pagina over Editing zegt duidelijk:
Q: Can I edit PDF files with Scribus?
A: No.
PDF as file format was never ever meant to editable in the conventional sense. Internally it is non-linear in layout and is optimised for compactness. It is better to think of PDF as electronic paper which is printed. You cannot 'unprint' paper easily can you ?
There are o*nly two applications which can "edit" PDF. Enfocus Pit Stop Pro and Quite.com's Box of Tricks are special pre-press plugins for Acrobat Pro. Using these is best if you have a fair amount of knowledge about pre-press and PDF.

Ik heb het zelf ook even geprobeerd, en inderdaad is er geen fatsoenlijk resultaat mee te behalen. Ik heb ook wel eens met Inkscape gestoeid als PDF editor, maar ook daar waren de resultaten verre van optimaal.

Tijs.
 
Tijs/dnties, bedankt voor dit antwoord. Ik had dit feit niet opgemerkt.
De maker van een ontwerp in PDF voor mijn affiche tipte mij eerder Scribus.
Die weet hier dus niks van, zo blijkt nu. belachelijk eigenlijk, want een semi-professioneel ontwerper!
Zouden er ook gratis (of betaalbare) vervangingen zijn van Adobe?
Voor Enfocus Pit Stop Pro and Quite.com's Box of Tricks moet je voor een werkend programma helaas betalen, heb ik al geconstateerd.
 
Even een zijnotitie: Wat de affichemaker wellicht bedoelde is het maken van PDF's. Dat zal Scribus wel goed kunnen, want het is een DTP (DeskTop Publishing) programma (dus tekst/affiche/brochure etc. opmaken in Scribus, opslaan in Scribus formaat voor latere aanpassing etc. en daarna exporteren naar PDF).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Maar als het ontwerp gemaakt is duur iemand, dan kun je die persoon toch vragen voor het origineel en dit verder bewerken.

Verder zijn de mogelijkheden nogal afhankelijk van wat je precies wilt veranderen in de pdf. Om een paar eenvoudige zaken toe te voegen kun je heel goed pdftk gebruiken. Moet het uitgebreid worden bewerkt in een ander pakket dan zit je al heel snel aan de betaalde oplossingen, bijv. Acrobat Pro.
 
Hoi,
Mischien kan je hier iets mee?
https://www.pdfescape.com/
Greetz
Verhip, het werkt!
Ik heb er zwarte tekst in een wit vlak mee kunnen wissen en opnieuw typen! Bedankt!
Hopelijk blijft het wel een voor de drukker juist PDF-document...
Bedankt maar 169,- is veel te veel geld voor mij...
Even een zijnotitie: Wat de affichemaker wellicht bedoelde is het maken van PDF's. Dat zal Scribus wel goed kunnen, want het is een DTP (DeskTop Publishing) programma (dus tekst/affiche/brochure etc. opmaken in Scribus, opslaan in Scribus formaat voor latere aanpassing etc. en daarna exporteren naar PDF).

Tijs.
Nee, hij bedoelde echt bewerken.
Maar als het ontwerp gemaakt is duur iemand, dan kun je die persoon toch vragen voor het origineel en dit verder bewerken.
Ja, dat dacht ik ook. Helaas, de persoon haakte in tweede instantie af.

Verder zijn de mogelijkheden nogal afhankelijk van wat je precies wilt veranderen in de pdf. Om een paar eenvoudige zaken toe te voegen kun je heel goed pdftk gebruiken. Moet het uitgebreid worden bewerkt in een ander pakket dan zit je al heel snel aan de betaalde oplossingen, bijv. Acrobat Pro.
Ik zou er alleen tekst mee willen wijzigen, ook wat gekleurde achtergrond heeft.
 
Laatst bewerkt:
Hoi everhart

Gaat hier om PDF-document te kunnen bewerken ofzo ? :(

Als je geen professionele software voor kan of wil gebruiken heb je in dit geval ook uitstekende en gratis programma voor, en volgens mij voor jouw wensen is zoiets als het beste
-->> KLIK ,<--Scrol maar naar beneden tot PDF-bestanden bewerken :D
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Zelf gebruik ik foxit/phantom pdf edit.
Heb een klein handleidinkje geschreven.
Is echt eenvoudig.
Het handleidinkje is 300kb groot,dus te groot om hier als bijlage bij te voegen.
Ik zou een WE-transfer link kunnen plaatsen, dan heb je enig idee, maar weet niet of dat hier mag.
Ach het is eigen werk, dus zal het wel mogen: https://www.wetransfer.com/downloads/711ff060af673374d79d6b1def1db45e20151101205528/1de55e5e4876b5acf9a9e7bacb288c8f20151101205528/43c909
Hoi Kostenzer, vriendelijk dank voor de link. Vandaag zag ik 't pas, maar de link werkt niet meer. Is het misschien mogelijk een verse neer te zetten? Excuses voor mijn late reactie!
En verder bedankt allemaal voor de reacties, ik heb weer moed geput uit het voortaan zelf bewerken (en zelfs maken?) van PDF-documenten! :)
 
@kostenzer als je het bestandje naar mij stuurt kan ik het hier plaatsen voor gebruik.
puppie@helpmij.nl is het mail adres.
 
Prima, is verstuurd.
 
Hier is het gevraagde bestand.
 

Bijlagen

  • Handleiding uitleg PDF bewerken.pdf
    361,8 KB · Weergaven: 80
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan