• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Prijsplafond stroon en gas

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lampie173

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2012
Besturingssysteem
Windows 11 Pro
Office versie
Office 365
Beste Iedereen,

Allereerst wil ik iedereen het allerbeste en alle goeds wensen voor 2023!

Ik wil graag het prijsplafond middels een overzicht gaan bijhouden, maar het lukt mij niet om de juiste formule(s) te schrijven.
Vandaar deze roep om hulp!
Het volgende is er aan de hand:

Situatie:
Mijn energieleverancier telt eerst mijn (maand)verbruik op en vervolgens wordt mijn (maand)teruglevering eraf gehaald:
(Dal + Normaal) min (Terug Dal +Terug Normaal) = (maand)verbruik

In de blauwe lijn van het overzicht staan de maandelijkse verbruiken 340 kWh voor jan, 280 voor Feb enz;
Door mijn teruglevering (die nu eigenlijk NUL is) zal in de zomer de uitkomst van bovenstaande rekensom in de MIN komen.
En daar stokt mijn formule, zolang de uitkomst niet in de min komt werkt, daarna gaat het fout.
Het gaat voor de duidelijkheid om de formules in D10 en D12.
De bedragen staan rechts in de cellen R4 t/m R6.

Mijn bedoeling is ook dat na de laatste dag van de maand, automatisch de volgende maand geselecteerd wordt vandaar dat de datums in het werkblad staan, alleen ik heb nog geen idee hoe dat aan te pakken.
Misschien een van jullie een idee?

Alvast bedankt,

Groet,
Toon

Bijlagen

Het prijsplafond is niet per maand, maar per jaar.
Voor gas is dat 1200 m3 per jaar (en niet per maand zoals in jouw bestand staat).

TS heeft gelijk, onze regering heeft weer iets leuks bedacht i.v.m. het prijsplafond.:evil:

Of tot aan je jaar afrekening.
Dan heb je dus 2 perioden.

Tja, daar moet je dus ook nog rekening mee houden.
Een eventueel overschot tot aan de jaarafrekening kun je niet verrekenen met het verbruik na de jaarafrekening.
Hoe moeilijk kunnen we het maken.

Het prijsplafond is per dag!
Dat is dus het gemene van dit bedachte trucje!

Maar....
Blijf je onder het plafond, dan mag je het restant van de vorige maand meenemen naar de volgende maand.

Die vlieger gaat op tot aan de datum van jouw jaarafrekening.
Tenminste zo heb ik het begrepen.

Dat was weer nodig als je wilt overstappen naar een ander energie maatschappij in de loop van het jaar.

Prijsplafond stroom en gas

Hallo Lampie,

Volgens mij mag je het restant (je blijft dus een maand onder de maand/dag grens) NIET meenemen naar de volgende maand.

Je rekent nu een gemiddelde uit per dag door het maandverbruik te delen door het aantal dagen van de maand. Maar volgens mij is dat niet correct, het gaat om het verbruik per dag zelfs achter de komma volgesn onze overheid.

Ik begrijp dat je per maand wil rekenen maar de waarde in cel D31, D35 is niet relevant

Overigens denk ik dat het energie bedrijf eerst het echte verbruik gaat afrekenen tegen de prijs in het energiecontract en daarna een korting gaat berekenen.
Blijft het verbruik onder de plafondgrens dan krijg je de korting als het verbruik tegen contractprijs minus de plafondprijs. Zit het verbruik boven de plafondgrens dan is de korting maximaal de plafondgrens x contractprijs minus plafondprijs.

Groet

Dirk

Correctie: Je mag het WEL meenemen maar niet naar een volgende afrekenperiode/jaarafrekening

Laatst bewerkt:
Je mag het wel meenemen tot aan de maand van de jaarafrekening.
Daarna begint de telling op nieuw
Er bestaat zelfs een lijst wat het verbruik per dag van het jaar mag zijn.
Dus als je bv 12-4-23 over stapt dan heb je 2 periodes
de 1e van 1 jan tm 11 april
de 2e periode is dan van 12 april tm 31 dec.
Binnen die 2 periodes mag je mag je gewoon het verbruik meenemen.

Beste allemaal,

Geloof me, ik weet wat zeg.
Ik heb mij hiervan het begin af aan ingelezen.

Diegenen die in het begin van het jaar hun afrekening krijgen die kunnen het minst profiteren van dit plafond.
Ook de mensen die een warmtepomp hebben.

Het ligt ook aan de energieboer hoe die alles met de klant afrekent.
ik moet het verbruik (wat over blijft) betalen NA saldering (zonnepanelen).
Dan pas gaat voor het plafond tellen.

Laatst bewerkt:
Ik heb dit nu als formule in D13; en verder
=ALS(EN(D10>0;D10<D11);D10*$R$4;ALS(EN(D10>D11;D11<D10);D11*$R$4;ALS(D10<0;D10*-$R$6;0)))

Volgens mij werkt dit.

In cel E11; en verder
=ALS(EN($C$3=$D$26;D10<D11);E$27+(D11-D10);E$27)

Laatst bewerkt:
kan iemand mij bevestigen of deze formules kloppen?

Hier de tabel.( zie bijgevoegd bestand)
En voor de berekening.

Voorbeeld

Stel, je ontvangt de jaarlijkse energienota op 1 april 2023.

Dat betekent dat je in januari, februari en maart maximaal (221,2 + 188,0 + 158,6) = 568 m3 gas mag verbruiken. Hiervoor betaal je dan maximaal 1,45 euro per m3.

Goed om te weten:

Iedere m3 die boven 568 m3 uitkomt, betaal je gastarief in je energiecontract
Iedere m3 die onder de 568 m3 uitkomt, mag je niet als opgespaarde/ongebruikte energie meenemen naar de nieuwe periode (april tot en met december)

In de periode na het ontvangen van je energierekening (april tot en met december) mag je nog (1.200 – 568) = 632 m3 gas verbruiken om binnen het prijsplafond te blijven.

Met andere woorden: je profiteert dus alleen volledig van het prijsplafond als jouw gasverbruik lager is dan de waarden per maand hierover (of exact overeenkomt).
https://www.energievergelijk.nl/nieuws/zo-werkt-het-energie-prijsplafond-per-maand-in-2023

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Prijsplafond

Hallo Albert,

"Met andere woorden: je profiteert dus alleen volledig van het prijsplafond als jouw gasverbruik lager is dan de waarden per maand hierover (of exact overeenkomt)."

Is dat wel zo? Je mag immers niet gebruikte m3 verbruik = verbruik lager dan de norm niet mee nemen naar de volgende afrekenperiode. In de volgende periode ga je dus niet de 1200 m3 compensatie/korting vol maken. Je bent dan de klos. Zie voorbeeld berekeningen op de zelfde site.

Het is volgens mij zo. Je mag binnen de afrekenperiode de maanden met elkaar verrekenen. Maar de maximale vergoeding is dus de norm van de overheid. Dus is het totaal verbruik per periode HOGER dan het gecumuleerde verbruik van de overheid, dan ontvang je de maximale korting.

Indien je verbruik lager is, dan vis je achter het net.

Of ben ik nu gek aan het worden.

Groet

Dirk

Dirk,

De tekst is een kopie van de tekst op de site van energievergelijk.nl.
Echter, als je door flink te bezuinigen op je energieverbruik onder de norm zit vis je volgens mij niet achter het net.
Je bespaart per Kwh € 0,40 en per m3 € 1,45
Waarschijnlijk heeft onze regering dit zo bedacht om mensen extra te prikkelen om te bezuinigen.

Ja, als je geen gas of elektriciteit verbruikt blijk je in jouw redenering spekkoper.
Waar zit de denkfout ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan