probleem met record toevoegen/wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hmm, ik heb wel een mail gekregen van dit adres:haarends@tiscali.nl

Ik weet niet of die van jouw is.......

Maare daar stond nog een tip in over het problemen wat we eerder in acces hadden. Vervolgens heb ik hem terug gemailt meer niks weer van gehoord.....

Maare aan wie heb jij gemailt dan? want in dat excelsheet stond geen mail adres.

Mijn mail adres is overigens jan_westerman@hotmail.com
 
Nee, dat e-mail adres is niet van mij.

O, tussen je voornaam en achternaam bevindt zich een underscore(het "_"-teken)?

Ik heb dat "_"-teken namelijk niet gebruikt.

Dennis.
 
ok, ik ben ondertussen al een beetje aan het kijken via het boek hoe het met stap 2 gaat......

Alleen stuit ik direct al tegen iets op wat niet klopt.

Namelijk via stap 1 hebben we de gegevens geordend op tabellen en daaraan sleutelwaarden gegeven.

Nu komt het probleem: in stap 2 moet je onderzoeken in stap 1 of er attributen (gegevens) zijn die NIET tot de sleutel behoren en die niet van de GEHELE sleutel afhangen maar slechts van een GEDEELTE van de sleutel.

Wat mij dus direct opvalt was dat we in stap 1 alle gegevens hebben geordend op JUIST de sleutel. Kortom stap 2 is niet meer van toepassing.

Wat denk jij?
 
Laatst bewerkt:
Ok, even een update.

Ik lees ondertussen in het boek het volgende:

tenslotte willen we nog even opmerken dat het niet altijd zo is dat er bij de stap van de ene naar de andere normaalvorm altijd iets gedaan kan worden. Regelmatig blijken 2 normaalvormen gelijk aan elkaar te zijn. In dat geval zullen we gebruikmaken van een verkort notatiewijze. Als de 2de normaal vorm gelijk blijkt te zijn aan de eerste normaalvorm, noteren we bij de 2de normaalvorm: 2NV=1NV


Hierop afgaande ben ik doorgegaan met de 3de normaal vorm maar ook daar kan je vrij weinig mee:

1. Geef de niet-sleutel attributen aan die functioneel afhankelijk zijn van andere niet-sleutel attributen.
2. Formeer een aparte groep voor ieder attribuut of combinatie van attributen, waar andere attributen functioneel van afhankelijk zijn.
3. Neem in iedere groep de attributen met bijbehorende sleutel op en wijs de primaire sleutel aan.
4. Verwijder de attributen van de nieuwe groep(en) uit de oorspronkelijke groep.


Kortom, ik heb tot nu toe een schema gemaakt die ik als bijlage toe voeg. Zou je hier eens naar willen kijken en vertellen wat jij er nu verder van denkt? Grote kans dat ik het verkeerd heb, maargoed, proberen kan geen kwaad......
 

Bijlagen

  • normalisatie.zip
    2,2 KB · Weergaven: 27
Stap2:

Elimineer overbodige data. Sla dezelfde data niet op 2 verschillende plaatsen op.Dit kan leiden tot fouten bij bewerken en verwijderen.Als equivalente data-elementen in 2 velden worden ingevoerd, verwijder je het 2e element, en maak je een nieuwe tabel met het element en zijn partner als sleutelveld en plaats je het sleutelveld als relatie op de locaties die voorheen beide data-elementen bevatten.

Als ik naar jou tabellen kijk, voldoet deze ook aan 2NF. Met name de tabel Leerling die naar de tabel Resultaten verwijst voor een cijfer.

Je mag je eigen mening hierop ook zeggen hoor.

Dennis.
 
Vreemd, één bericht van jou is opeens verdwenen?
Graag eerst hierop een antwoord geven, voordat we verder gaan.

Het bericht was nogal belangrijk, want op die vraag in je bericht wil ik daarop een bevestigend antwoord willen geven.

Dennis.
 
ja klopt, die heb ik weggehaald omdat jij daarvoor net zei dat je mijn vorige verhaal wou lezen.

Die post was dus onnodig.....
 
Geplaatst door Juancho
ja klopt, die heb ik weggehaald omdat jij daarvoor net zei dat je mijn vorige verhaal wou lezen.

Die post was dus onnodig.....
Die vergelijking 2NV=1NV, moet zo te zien wel juist zijn.

Dennis.
 
Je was trouwens al flink aan het bestuderen. Lijkt mij, dat je verder ook zelfstandig kan afmaken. Je hebt het al door zo te zien.

Dennis.
 
nou voor mijn gevoel had ik het normaliserings proces al af (zie bijlage). Het enigste wat ik dan nog van jouw wil horen is of je het goed vind.

Dan kom ik gelijk bij mijn volgende vraag, ben je een redelijk bekende op het gebied van normaliseren of is dit in principe ook nieuw voor je?
 
Geplaatst door Juancho
nou voor mijn gevoel had ik het normaliserings proces al af (zie bijlage). Het enigste wat ik dan nog van jouw wil horen is of je het goed vind.
Ik bemerkte, dat je na het bestuderen toch meer aan de weet ben gekomen. Dus, het lezen helpt. Verder kan ik daar niet zoveel oordeel aan geven. Je zou het toch verder zelf moeten Juancho. Het klinkt heel hard van mij, maar zo gemeen heb ik het heus niet bedoeld hoor.
Geplaatst door Juancho

Dan kom ik gelijk bij mijn volgende vraag, ben je een redelijk bekende op het gebied van normaliseren of is dit in principe ook nieuw voor je?
Misschien wil ik dit alleen maar kwijt. Heb ooit een grote databaseprogramma geschreven, maar mijn kennis op dat gebied is niet meer paraat. In die zin zeg ik nu tegen jou, dat ik mij nu jegens jou niet de pretentie heb deskundig te zijn op dat gebeid.

Dennis.
 
Laatst bewerkt:
en toch wil ik nog een keer vragen wat jij van die excel sheet vind. Ik heb heb de theorie al een aantal keren doorgenomen, ik blijf het overigens een moeilijk iets vinden dat normaliseren, maar meer kon ik er niet van maken.

Dat komt vooral omdat de tabellen waar wij mee aan het normaliseren zijn gegaan al goed in elkaar staken en weinig tot geen onrelevante gegevens bevat. Hierdoor kan je in mijn ogen bijv. geen 2de normaalvorm maken. En ook bij de 3de is het een kwestie van simpel de tabellen met sleutels in een rijtje zetten.

Kortom, laatste vraag, ben je het er ongeveer mee eens?

En aub, wil je hier nog een reactie opgeven waar ik wat mee kan? In mijn ogen kan er verder weinig meer gebeuren aan die excel sheet maar wat vind jij?
Alvast bedank....

Ps. je bezorgt er mij een prettige nachtrust mee, want eerlijk gezegt snak ik daar nu wel naar......
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn database boek ook maar even erbij gehaald. Het staat er ongelooflijk veel in. Ik moet het maar kort en simpel houden: "Velden elimineren die niet van sleutels afhankelijk zijn"
Volgens mij voldoet jouw sheet aan de 3NV, zoals hierboven staat omschreven.

Dennis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan