probleem met record toevoegen/wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou ik heb de database een beetje doorgenomen en zoals je al zegt hij is zeker voor 95% af. Er blijven altijd wel betere mogelijkheden voor bijv. de gebruikersinterface maargoed, zo is er altijd wel wat en zijn we volgend jaar nog bezig.....

Het enigste wat ik nog wil veranderen is dat als je een nieuwe module/certificaat toevoegt en een leerling volgt die module, dat het wel onder aan zijn lijst komt met cijfers bij cijferinvoer.

Als ik nu een nieuwe module voor een leerling invul, en hem via het schakelbord-cijferinvoer 1e gelegenheid dan komt hij helemaal als laatste record terwijl alle andere modules van die leerling wel vooraan staan.

Ik zelf kom er nog niet helemaal uit, dus ik hoop dat jullie me vanavond weer kunnen helpen. Dan zal ik proberen de tabbelen te normaliseren.

Let op: ik bedoel dit alles zeker niet omdat ik er makkelijk over denk. Het is dus niet zo dat als jullie mij helpen ik zelf een biertje drink op het terras. Maar ik heb naast dit acces verhaal nog het gehele cisco verhaal voor de kiezen wat ik binnen 2 maand af moet hebben. Ik weet niet of jullie dat kennen, maar dat is een enorme hoop leerstof. Daar ga ik nu mee bezig en vanavond hoop ik, met jullie, de opdracht technisch klaar te hebben!
 
Geplaatst door Juancho
Het enigste wat ik nog wil veranderen is dat als je een nieuwe module/certificaat toevoegt en een leerling volgt die module, dat het wel onder aan zijn lijst komt met cijfers bij cijferinvoer.

Als ik nu een nieuwe module voor een leerling invul, en hem via het schakelbord-cijferinvoer 1e gelegenheid dan komt hij helemaal als laatste record terwijl alle andere modules van die leerling wel vooraan staan.
Sorry, dit volg ik niet helemaal. Het zal wel aan mij liggen.
Het veld met het type "AutoNumber" bepaalt toch de volgorde v.d records in je database? Tenzij je de records daarna volgens een bepaalde vogorde gaat sorteren.

En het "cisco verhaal" zegt me totaal niets, wat is het dan?

Wederom moet ik zeggen, dat ik vanavond omstreeks 22:30 uur ga afsluiten.

Dennis.
 
wat ik wil is het volgende:

Ik voeg een nieuwe module toe in de tabellen en die koppel ik dus ook aan een leerling die die module volgt.

Vervolgens zou je bij invoer 1e gelegenheid bij die leerling ook het nieuwe vak moeten zijn onder zijn andere vakken. Immers op die nieuwe manier van invoeren die ik van jouw heb overgenomen staan alle vakken per leerling onder elkaar.

Dus leerling jan westerman (ik zelf) heb record 1 t/m 34 als ik me niet vergis. Vervolgens komt een andere leerling etc.

Maar het nieuwe vak staat pas helemaal bij de laatste record, als ik die bij mijn naam toevoeg. En dat terwijl ik hem onder mijn andere tentamens wil.

Is het zo iets duidelijker?
 
Geplaatst door Juancho
Immers op die nieuwe manier van invoeren die ik van jouw heb overgenomen staan alle vakken per leerling onder elkaar.

Nee Juancho, die nieuwe manier van invoeren heeft nog steeds betrekking op het invoeren v.e cijfer alleen, daar ging het toch ook om? Je kwam namelijk met het invoeren v.e. cijfer volgens de oude manier een probleem tegen, en met de nieuwe manier niet meer.

Gebruik dat nieuwe formulier dus alleen voor het toevoegen/wijzigen v.e. cijfer voor een bepaalde llerling. De andere velden kun je op "Lock" zetten. Ik had het over op "Read-Only" zetten, maar in Access heet dit "Lock".

Dennis.
 
klopt dat het ging om cijferinvoeren en dat werkt ook prima nu. Alleen mocht het zo zijn dat er een tentamen bij komt en die word ook in de tabellen netjes ingevoerd, dan moet je daar toch ook een cijfer inkunnen voeren bij dat nieuwe formulier?

Nou, dat kan wel, alleen staat het niet netjes geordend per leerling. Eerst stond alles prima, ik voeg een tentamen toe, en opeens staat helemaal achteraan nog een record met mijn naam terwijl ik die juist tussen mijn andere tentamens wil, snap je? Is dat mogelijk denk je of moet ik het risico maar nemen dat school dat over het hoofd ziet?
 
ok laat maar, ik heb de oplossing al gevonden!!

Het is heel simpel: je moet namelijk na het invoeren van een nieuw tentamen/module even het formulier opnieuw oplopend sorteren en dan komt hij gewoon bij je eigen naam te staan.

Kortom, wat denk je ervan? is de opdracht zo goed?

Als je het mij vraag wel en ga ik de boel nog even normaliseren en een handleiding schrijven en kan hij morgen naar school toe. Goed plan?
 
Geplaatst door Juancho
ok laat maar, ik heb de oplossing al gevonden!!
Je riep Eureka dus! Nou, goed van jou.
Geplaatst door Juancho

Kortom, wat denk je ervan? is de opdracht zo goed?
Persoonlijk vind ik wel goed, maar ben zelf niet die leraar van jou. Hij weet daar beter een oordeel te geven dan ik.
Geplaatst door Juancho

Als je het mij vraag wel en ga ik de boel nog even normaliseren en een handleiding schrijven en kan hij morgen naar school toe. Goed plan?
Lijkt mij ook, misschien nog even goed nalopen.

Jammer dat ik voor je opdracht niet zoveel tijd heb om daaraan te kunnen besteden. Morgen is die al weg.

Succes dan verder.

Dennis.
 
of had je er nog andere ideeen en plannen mee dan?

Ik bedoel, de bedoelingen die ik had zitten erin en werken.

Het enigste wat ik misschien anders wil doen is als je kiest voor cijferinvoer per klas dat je dan een scherm krijgt met alle leerlingen uit die klas en bij behorende tentamens.

Nu moet je eerst een naam en klas opgeven en krijg je alleen de tentamens van die leerling te zien. Opzich ook wel goed, maar volgens mij niet helemaal de juiste oplossing.....
 
Geplaatst door Juancho
of had je er nog andere ideeen en plannen mee dan?
Nee, dat niet. Ik bedoel eigenlijk het normalisatieproces, maar daar ben je nu al volop mee bezig. Even de theorie goed doornemen dus.
Geplaatst door Juancho

Het enigste wat ik misschien anders wil doen is als je kiest voor cijferinvoer per klas dat je dan een scherm krijgt met alle leerlingen uit die klas en bij behorende tentamens.

Nu moet je eerst een naam en klas opgeven en krijg je alleen de tentamens van die leerling te zien. Opzich ook wel goed, maar volgens mij niet helemaal de juiste oplossing.....
Daar kunt de wizard je toch behulpzaam zijn?

Dennis.

ps. vrees dat ik zo ga stoppen.
 
hmm, ik ben wel een beetje bezig met normaliseren maar echt makkelijk gaat het nog niet. Ik weet niet of je morgenavond of anders in het weekend tijd hebt of hier tijd voor wil vrij maken, maar ik heb tot maandag de tijd om hem in te leveren.

Ik zou het misschien ook wel fijn vinden om het "samen" te normaliseren want dat is toch niet zomaar iets wat je 1,2,3 afmaakt.

Ik hoor van je of je me nog wil helpen, anders hoop ik dat het mezelf lukt met de boeken erbij.

Jan
 
Ja, met de boeken erbij zal het zeker gaan lukken. Je handleiding zou ook een weerspiegeling moeten zijn van wat in die boeken over normalisatie staat vermeld.

Ja, in het weekend heb ik wel tijd. Doei.

Dennis.
 
ok, ik heb er toch gekozen om het over het weekend heen te tillen zodat we het normaliseren met meerdere mensen kunnen doen. 2 weten immers altijd meer dan 1.

Tot vanavond zal ik bezig zijn met cisco. Dat houdt in dat je je concentreerd op alles wat met netwerken te maken heeft: routers, switch, gateways, bridges, subnetten, iprouting en ga zo maar door. Ik moet zeggen dat dat een enorme pil aan leerstof is dus daar ga ik eerst mee bezig.

Dan zullen we vanavond met acces verder gaan.

Tot dan!
 
Juancho, Sorry dat ik gisteravond niet present was. Had barstende hoofdpijn namelijk, nu nog een beetje. Doe mijn best vanavond er wel te zijn. Ben hier maar voor eventjes om naar de diverse vragen op Helpmij te gaan lezen.

Dennis.

ps. tot vanavond.
 
sorry, maar gister was ik helaas te weinig thuis om te werken aan het normaliseren. Maar ik ga er vanaf nu mee bezig dus als je zelf ook nog tijd over hebt, wil ik graag je hulp gebruiken........

Ik hoor het wel!

Jan
 
Hallo Juancho, is niet erg hoor.
Ik was zojuist bezig met een ander topic, en zag je reactie staan. Vandaar, dat ik nu even reageer. Bij dat ander topic maakte ik melding dat ik even weg ga. Misschien over ruim 2 uren ben ik weer terug.
Ik hoop echt dat ik je kan helpen. Maar, zoals ik al eerder zei moet die normalisatie wel te doen zijn. Het staat er allemaal beschreven in je studieboeken. De handleiding die je nog moet maken zou een weerspiegeling moeten zijn op datgene wat in die boeken staan vermeld. Natuurlijk zou je daar een praktisch voorbeeld moeten kunnen geven ten overstane van de opdrachtgever. Gezien, de indeling der tabellen en de relaties aan elkaar heb je toch van die normalisatie al in de praktijk kunnen brengen.

(Allemaal in de haast ingetypt, mogelijkerwijs heb ik wel wat typfouten gemaakt)

Dennis.
 
ok, dan zie ik je straks wel weer. Gelukkig maar, want ik kom er zelf eerlijk gezegt nog totaal niet uit.

Tuurlijk, het eind normaliseren is niet moeilijk. Dat zijn gewoon alle tabbelen die in de relaties staan.

Maar het gaat om het bepalen van stap 0, stap 1, stap 2 en stap 3. Dat blijk ik toch nog bijzonder lastig te vullen. Dus hulp is zeker wenselijk.......
 
stap 0 lijkt mij:

leerlingnr (sleutel)
naam
postcode
plaats
klasnr
klas
modulenr
modulecode
moduletitel
certificaatnr
certificaatcode
certificaattitel
cijfer1
cijfer2
cijfer3

Maar hoe normaliseer je dit nu verder aangezien het een veel uitgebreider onderdeel is dan de voorbeelden die in het boek staan......

de beschrijving naar stap 1 luid alsvolgt:
Na het inventariseren is het de bedoeling dat we naar de Eerste Normaalvorm moeten gaan. Dit doen we altijd met de volgende stappen:
1. Verwijder alle procesgegevens.
2. Geef de sleutel van de groep aan.
3. Geef de deelverzameling aan die een herhaald aantal keren voorkomt t.o.v. de primaire sleutel.
4. Herhaal de sleutelgegevens van de oorspronkelijke groep samen met de gegevens van de zich herhalende deelverzameling als een nieuwe groep.
5. Verwijder de zich herhalende deelverzameling uit de oorspronkelijke groep.
 
Laatst bewerkt:
Juancho, hier ben ik weer. Ik zal straks even verder bekijken. Ik kan desnoods tot heel laat in de avond/nacht opblijven.

Dennis.
 
leerlingnr
naam
postcode
plaats
klasnr
klas
modulenr
modulecode
moduletitel
certificaatnr
certificaatcode
certificaattitel
cijfer1
cijfer2
cijfer3

Laten we er vanuit gaan, dat bovenstaande gegevens het resultaat is van je inventarisatie om een database te maken die voldoet aan de te maken opdracht.

Men zou op het eerste gezicht kunnen zeggen, dat al die gegevens ook in één tabel geplaatst kunnen worden, dat kan feitelijk ook, maar dat is natuurlijk niet erg verstandig.

Dat heb je ook niet gedaan en dat is goed. Je hebt al die verscheidene elementen in aparte tabellen gedaan en ze middels sleutels aan elkaar gekoppeld.

Voorbeeld voor de tabel Leerling:
Men zou in de tabel Leerling ook een veld voor de toegekende cijfer v.e. bepaald leerling van een bepaald vak kunnen definieren, maar op deze wijze is dat natuurlijk niet goed.
Wederom heb je het goed gedaan door een toegekende cijfer in een aparte tabel te herbergen, namelijk in de tabel Resultaten. Deze 2 tabellen heb je door de Primary-key Leerlingnr laten koppelen.

In feite heb je nu aan de 1NF(First Normal Form) al voldaan.
(bij jou opdracht heet dit: "1. Verwijder alle procesgegevens")

Het komt erop neer, dat voor elke verzameling gerelateerde kolommen een aparte tabel moet worden gemaakt en bij elke tabel een primaire sleutel(Primary-Key) moet worden toegewezen.

Nu nog 2NF(Second Normal Form)
(bij jouw opdracht:2. Geef de sleutel van de groep aan)

Dennis.

ps. tot zo.
 
Laatst bewerkt:
Heb het bericht per abuis 2x geplaatst. Heb het inmiddels verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan