probleem met record toevoegen/wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.
maar stap 0 kan toch nooit gelijk zijn aan stap 1?

Of bedoel je dat nu ik eerst de opdracht gemaakt heb en pas daarna ben gaan normaliseren dat de procesgegevens er al uit zijn gehaald tijdens het maken van de verschillende tabellen......

Dus als ik het goed begrijp is stap 0 al overgeslagen doordat ik eerst de database heb gemaakt.

Moeten we dan wat extra gegevens verzinnen voor stap 0? want die hoort er bij te komen. Je moet immers een volledig uitgewerkt normalisatie schema mee sturen. Dus de stappen 0 t/m 3
 
Wat stom, zag niet eens dat wij nu op pagina5 zitten.

Je had toch laatst over "Codd"? Er zijn er in totaal 5 stappen en het heeft met datanormalisatie te maken. Vond je stappen eigenlijk ook wel vreemd. 0 t/m 3, zijn er dus 4 stappen.

Maar goed, stap 0 zal waarschijnlijk met de inventarisatie te maken hebben, maar dat heb je nu al gedaan. Je moet het nu gaan normaliseren, waarvan 1NF ik hierboven al heb beschreven.

Dennis.
 
ik moet aan de eisen voldoen van stap 0, stap 1, stap 2 en stap 3. Er zijn idd officieel nog een stap 4 en 5 maar die vallen buiten de eisen voor mijn opleiding.

Stap 0 is volgens mij idd een inventarisatie lijst van alle gegevens die je wil dat een gebruiker ziet.
Dat heb ik dus gedaan en stap 1, 2 en 3 moeten nog.
Als ik de stap 1 van jouw zo zie, is die toch eigenlijk hetzelfde als mijn stap 0. Klopt dat wel?
 
Stap 0 is volgens mij idd een inventarisatie lijst van alle gegevens die je wil dat een gebruiker ziet.
Dat zegt je zelf nu, dan is het ook zo. Stap 0 moet dan nu al klaar zijn.
Dat heb ik dus gedaan en stap 1, 2 en 3 moeten nog.
Dat geloof ik ook, dan hebben nu nog alleen maar met 1NF, 2NF en 3NF te maken, waarvan 1NF hierboven reeds werd omschreven. En dat de stappen 4 en 5 buiten het bestek van je opleiding valt klopt dus ook.
Als ik de stap 1 van jouw zo zie, is die toch eigenlijk hetzelfde als mijn stap 0. Klopt dat wel?
Nee, lees hierboven en trek daar je conclusie uit.

Dennis.
 
sorry, maar ik begrijp je niet helemaal.

Als ik je vorige uitgebreide post lees, dan lees ik dat je mijn stap 0 (dus alle gegevens die een gebruiker moet zien) ook ziet als stap 1.

Maar dat kan volgens mij nooit.

Maar ik kan je ook helemaal verkeerd begrijpen hoor, want zoals ik al zei begrijp ik je niet helemaal.....
 
Als je al de benodigde gegevens hebt verzameld(geïnventariseerd), dan begin je pas met het normaliseren. Stap 0 heeft dus niet met normalisatie te maken. Als je hierboven over dat 1NF leest, dan heeft het eerder met goed ordenen van je gegevens en tabellen, en dat is geen inventarisatie.

Dennis.
 
ok dat begrijp ik. Maar dan komen we dus aan bij stap 1 en daar zit ik al een tijdje naar te kijken maar kom er nog niet echt uit. Heb jij daar enig idee over?
 
Geplaatst door Juancho
ok dat begrijp ik. Maar dan komen we dus aan bij stap 1 en daar zit ik al een tijdje naar te kijken maar kom er nog niet echt uit. Heb jij daar enig idee over?
Lees de vet gedrukte tekst maar eens even door en ook wat aan die tekst vooraf is gegaan. De vet gedrukte tekst is de defintie van stap 1 van Codd(en vergeet stap 0 maar even)

Dennis.
 
Het komt erop neer, dat voor elke verzameling gerelateerde kolommen een aparte tabel moet worden gemaakt en bij elke tabel een primaire sleutel(Primary-Key) moet worden toegewezen.

Hier heb je 'm.

Je hebt aan deze voorwaarde (stap 1) al voldaan. Je access applicatie werkt toch ook al op deze manier.

Dennis.
 
ik snap wel wat je bedoeld en ook wel hoe je dat in acces toevoegt, immers zo zien mijn tabellen er ook uit. Maar waar ik mee zit is hoe je dat vertaald naar een schriftelijke stap 1.

Ik bedoel, het is toch niet de bedoeling dat ik bijv. stap 1 zo uitwerk:

leerlingnr (sleutel)
naam
adres
postcode
plaats
klasnr

modulenr (sleutel)
modulecode
moduletitel

enz.

In dit geval voer ik dus gewoon al mijn veschillende tabellen in. En dat lijkt mij toch niet de bedoeling?
 
Nee, zo bedoel ik het niet. Dat op papier heb je al, maar buiten dat is de visualistaie van hoe de tabellen aan elkaar gerelateerd zijn ook van belang. Die grafische weergave(visualisatie) kun je binnen access ook te voorschijn halen. Op de knop "Relationship" klikken. Daarmee toon je op een grafische wijze aan dat je voldoet aan de 1e norm. Hiermee staaf je je opdracht hoe je de databse in elkaar hebt gezet.

Ja, ik weet het anders ook niet hoe ik je beter kan uitleggen.

Dennis.
 
het spijt maar nog begrijp ik je niet goed. In princiepe mogen we nu niet naar de acces database kijken aangezien je normaal van te voren normaliseerd. Maargoed, normaalvorm 0 heb ik al en daarmee moet je verder kunnen werken zonder naar de relaties te kijken binnen acces.

Maar misschien word het duidelijk als jij gewoon schriftelijk hier jouw normaalvorm 1 neer zet zoals ik met normaal vorm0 heb gedaan. Wellicht gaat er dan een lampje springen bij mij.....
 
Geplaatst door Juancho
ik snap wel wat je bedoeld en ook wel hoe je dat in acces toevoegt, immers zo zien mijn tabellen er ook uit. Maar waar ik mee zit is hoe je dat vertaald naar een schriftelijke stap 1.

Ik bedoel, het is toch niet de bedoeling dat ik bijv. stap 1 zo uitwerk:

leerlingnr (sleutel)
naam
adres
postcode
plaats
klasnr

modulenr (sleutel)
modulecode
moduletitel

enz.

In dit geval voer ik dus gewoon al mijn veschillende tabellen in. En dat lijkt mij toch niet de bedoeling?
Ik kan hier alleen maar zeggen, dat je hierboven even opnieuw moet lezen. Je had eerst alle gegevens verzameld, maar aan het verzamelen alleen heb je niets. Je ging verder analyseren en het blijkt, dat je al die gegevens over meerdere tabellen afzonderlijk moet gaan verdelen enz......... ten tijde dat je hiermee al in de praktijk bezig was (je was al je applicatie aan het bouwen, je deed het dus 2 dingen tegelijkertid: bouwen en normaliseren) was je eigenlijk al aan het normaliseren. En die fase van de 1e normalisatie is in feite al achter de rug. Of verwacht je een nog veel langere beschrijving voor de 1e normalisatie?

Dennis.
 
ik snap je bedoelingen ook wel, maar het komt er dus wel opneer dat stap 1 volgens jou inhoudt (ik zeg niet dat dat fout is) dat je alle gegevens in tabellen verdeelt, aan elke tabel een sleutel toevoegt en dat was stap 1.

Het enigste verschil met stap 0 is dus dat ik daar geen sleutels heb gegeven en dat alle gegevens allemaal onder elkaar staan zonder enige scheiding van tabellen.

Is dat wat je bedoeld?
 
Geplaatst door Juancho
ik snap je bedoelingen ook wel, maar het komt er dus wel opneer dat stap 1 volgens jou inhoudt (ik zeg niet dat dat fout is) dat je alle gegevens in tabellen verdeelt, aan elke tabel een sleutel toevoegt en dat was stap 1.
Juist! :thumb:
Geplaatst door Juancho

Het enigste verschil met stap 0 is dus dat ik daar geen sleutels heb gegeven en dat alle gegevens allemaal onder elkaar staan zonder enige scheiding van tabellen.

Is dat wat je bedoeld?
Aan stap 0 moet je helemaal nog niet aan sleutels denken, het gaat even om de gegevens die bij een school van toepassing zijn. Het zijn puur losse gegevens En denk daar aub nog niet aan tabellen, sleutels of wat dan ook. Dat komt pas bij de normalisatie aan de orde.
Daarom heb ik (hierboven) het lijstje van jou in het begin de sleutel weggehaald, en ik dacht dat je het al meteen begreep, blijkbaar dus niet.

Dennis.
 
nee sorry, ik zag het idd niet. Zal wel komen door dat mijn hoofd vol gepropt zich met en het hele cisco gebeuren en dit hele normaliserings proces. En dan ontgaat je nogal eens wat.

Maar goed, stap 0 (gegevensverzameling) en stap 1 (scheiden van die gegevens + sleutels toekennen) hebben we gehad.

Dan komt stap 2 aan de orde. Enig idee?

De geldige stappen voor stap 2 zijn:

1. Geef de attributen aan die niet functioneel afhankelijk zijn van de volledige sleutel.
2. Formeer een aparte groep voor ieder deel van de sleutel waarvan de attributen functioneel afhankelijk zijn.
3. Neem in iedere groep de attributen met het bijbehorende sleuteldeel op en wijs de primaire sleutel aan.
4. Verwijder deze attributen uit de oorspronkelijke groep.
 
Geplaatst door Juancho
nee sorry, ik zag het idd niet. Zal wel komen door dat mijn hoofd vol gepropt zich met en het hele cisco gebeuren en dit hele normaliserings proces. En dan ontgaat je nogal eens wat.
Ik bebrijp je situatie wel. Ben zelf zo duf als wat nu, te weinig geslapen namelijk. Daarom typ ik nu zo traag als een slak.
Geplaatst door Juancho

Maar goed, stap 0 (gegevensverzameling) en stap 1 (scheiden van die gegevens + sleutels toekennen) hebben we gehad.
Wederom justement! :thumb:
Geplaatst door Juancho

Dan komt stap 2 aan de orde. Enig idee?

De geldige stappen voor stap 2 zijn:

1. Geef de attributen aan die niet functioneel afhankelijk zijn van de volledige sleutel.
2. Formeer een aparte groep voor ieder deel van de sleutel waarvan de attributen functioneel afhankelijk zijn.
3. Neem in iedere groep de attributen met het bijbehorende sleuteldeel op en wijs de primaire sleutel aan.
4. Verwijder deze attributen uit de oorspronkelijke groep.
Dit zal voor mij ook niet zo makkelijk gaan. Eerst een time-out misschien?

Dennis.
 
tuurlijk, neem je tijd. Met een fris hoofd kan je beter denken!

Maar ik heb wel met de leraar afgesproken dat morgen mijn laatste inlever dag is. Dus ik weet niet of je nog veel tijd hebt, maar ik ga zelf iig vanavond door tot het af is......

(ik hoop stiekem wel op je medewerking aangezien 2 meer weten dan 1....)

Jammer trouwens dat beheer25 niet meer reageert in deze topic. Hij heeft ons wel eerder een stukje geholpen. En 3 mensen weten weer meer dan 2.....

Ik weet niet of jij hem kan bereiken? ik heb hem al gemailt maar nog niks gezien of gehoord van hem.....
 
Laatst bewerkt:
Ik kan wel tot laat blijven, maar ben even teruggekomen omdat ik je bericht niet goed gelezen had. Daarom reageer ik nu daarop even kom ik straks zo weer terug.
Geplaatst door Juancho
Jammer trouwens dat beheer25 niet meer reageert in deze topic. Hij heeft ons wel eerder een stukje geholpen. En 3 mensen weten weer meer dan 2.....
Inderdaad erg jammer. beheer25 weet ook erg veel.
Geplaatst door Juancho

Ik weet niet of jij hem kan bereiken? ik heb hem al gemailt maar nog niks gezien of gehoord van hem.....
Ik heb geen enkel e-mail adres van iemand hier bij Helpmij. Ja, ik had je wel toegevoegd. Maar volgens mij is dat e-mail adres in je excel-sheet niet van jou. Ik had je zelf nog ge-emaild, maar kreeg geen respons.

Dennis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan