Rafelige tekst op website

Status
Niet open voor verdere reacties.

wzshop

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2004
Beste,

Ik heb op websites vaak een rafelige tekst, terwijl een vriend van mij daar geen last van heeft en alle tekst "smooth" te zien krijgt.

Hoe kan dat? Het gebeurt vooral bij de letters "W" en "V"
Ik heb mn beeld niet gezoomd ofzo. Zie onderstaand het verschil:

Zo zie ik het:
rafelig.bmp

Zo zou het moeten?
goed.bmp

Zal in de voorkeuren van je browser staan, denk ik (standaardlettertype).
Kijk in het tabblad Inhoud van de instellingen van Firefox of in de instellingen van Internet Explorer op het tabblad Algemeen -> Lettertypen wat het standaard lettertype is en vergelijk dat met wat die vriend van je heeft staan daar.

Succes,

Tijs.

Anti-aliasing, waarschijnlijk. Ligt aan je browser en OS.

Heeft je vriend toevallig een Mac, of een andere browser dan jij?

Dank voor beide reacties, zie hieronder mijn reactie:

Zal in de voorkeuren van je browser staan, denk ik (standaardlettertype).
Kijk in het tabblad Inhoud van de instellingen van Firefox of in de instellingen van Internet Explorer op het tabblad Algemeen -> Lettertypen wat het standaard lettertype is en vergelijk dat met wat die vriend van je heeft staan daar.

Succes,

Tijs.

Heb het vergeleken, maar we hebben beide dezelfde instellingen.

Frats zei:
Anti-aliasing, waarschijnlijk. Ligt aan je browser en OS.

Heeft je vriend toevallig een Mac, of een andere browser dan jij?
Even nagevraagd maar hij gebruikt net als ik FF en XP..

Mogelijk heb je hier iets aan. Bij mij was dit ooit om wat voor reden dan ook ineens uitgeschakeld, en dat gaf toen beroerde letters.
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/ClearType-frequently-asked-questions

O, dit is voor Vista. Het kan zijn dat ik dat toen gewoon gebruikt heb, omdat het hetzelfde werkt als voor XP. Anders moet je even zoeken op "clear type windows xp", dan zie je heel veel handleidingen.

Mogelijk heb je hier iets aan. Bij mij was dit ooit om wat voor reden dan ook ineens uitgeschakeld, en dat gaf toen beroerde letters.
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/ClearType-frequently-asked-questions

O, dit is voor Vista. Het kan zijn dat ik dat toen gewoon gebruikt heb, omdat het hetzelfde werkt als voor XP. Anders moet je even zoeken op "clear type windows xp", dan zie je heel veel handleidingen.
Dat is het inderdaad, bedankt! Maargoed ik weet niet of iedereen dat standaard wel aan heeft staan? Hier op 3 computers iig niet... Dus weet ik niet of het wel wenselijk is om dergelijke teksten op een website te zetten? Misschien beter om met plaatjes te werken voor op een website? of is het ook op een bepaalde manier te overrulen in de CSS ofzo?

Enorm bedankt!

Dat staat standaard aan. Ik vermoed dat ik het bij mijzelf ooit 'n keer per ongeluk heb uitgezet. Of XP had even de hik (mijn technische verklaring voor als ik 't niet weet).
Dus dit zal niet vaak 'n probleem zijn. Anders zou het trouwens regenen van de klachten over onleesbare teksten en zo.
Hoe dat dan bij drie computers van jullie kan... Mogelijk heeft een of ander helder licht gedacht 'n goede daad te verrichten?

Plaatjes in plaats van tekst is 'n heel slecht idee. Je pagina's worden ongelooflijk groot en laden dus heel traag. Zoekmachines (en spraakbrowsers e.d.) kunnen helemaal niets met 'n plaatje, hooguit met de alt-tekst. Lettergrootte veranderen werkt niet en bij zoomen gaat 't ook veel eerder mis dan wanneer je gewoon tekst hebt. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
In de css kun je hier niets over aangeven, want dit hoort tot de instellingen die de gebruiker zelf kan opgeven en waar je eigenlijk af moet blijven als sitebouwer.

Dat staat standaard aan. Ik vermoed dat ik het bij mijzelf ooit 'n keer per ongeluk heb uitgezet. Of XP had even de hik (mijn technische verklaring voor als ik 't niet weet).
Dus dit zal niet vaak 'n probleem zijn. Anders zou het trouwens regenen van de klachten over onleesbare teksten en zo.
Hoe dat dan bij drie computers van jullie kan... Mogelijk heeft een of ander helder licht gedacht 'n goede daad te verrichten?

Plaatjes in plaats van tekst is 'n heel slecht idee. Je pagina's worden ongelooflijk groot en laden dus heel traag. Zoekmachines (en spraakbrowsers e.d.) kunnen helemaal niets met 'n plaatje, hooguit met de alt-tekst. Lettergrootte veranderen werkt niet en bij zoomen gaat 't ook veel eerder mis dan wanneer je gewoon tekst hebt. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
In de css kun je hier niets over aangeven, want dit hoort tot de instellingen die de gebruiker zelf kan opgeven en waar je eigenlijk af moet blijven als sitebouwer.

Bedankt voor je bericht, ik las ook zoiets dat cleartype te activeren was in CSS 3 middels
HTML:
font-smooth: always;

Toch krijg ik dit niet voor elkaar momenteel om de font te smoothen.. wat zegt dat css 3 eigenlijk?

mvg,
wz

Anders dan eerdere versies van css is css 3 opgedeeld in modules. Makers van browsers kunnen dan zelf beslissen wanneer ze welke onderdelen willen ondersteunen. css 3 is nog geen standaard, maar sommige delen zijn al zover dat ze (kunnen) worden ondersteund, omdat ze niet meer zullen veranderen.
Op dit moment kun je maar op één manier uitvinden wat in welke browser werkt: opzoeken voor de betreffende eigenschap. Hier 'n link naar 'n aantal links naar sites waar je dat kunt doen:
http://www.css-voorbeelden.nl/links.html#a-css-br-sup

font-smooth wordt nog in geen enkele browser ondersteund, zelfs nog niet experimenteel.

Clear Type is iets van het OS, van Windows. Linux heeft net zoiets en, als ik me goed herinner, OS X ook. Dat kun je nooit uitzetten via de browser. Gelukkig maar, anders zou je nog veel meer systeem-instellingen kunnen benaderen vanuit de browser (Kleurenmonitor? Wat 'n overbodige luxe, maak ik zwart-wit van.)

font-smooth zou bedoeld zijn om anti-aliasing aan/uit te zetten. Dat zijn de kleine grijze spikkeltjes in de hoek van zwarte letters, zeg maar, of gelig bij gele letters, enz. Daardoor lijken de letters minder rafelig. (Misschien overbodig voor jou, maar er lezen meer mensen mee.)
font-smooth zou gebruikt moeten worden om dat per element aan/uit te zetten. Maar ik kan het in de laatste ontwerp-standaard niet meer vinden. Er was ook nogal wat discussie over omdat veel mensen vonden dat 'n site zich niet hoorde te bemoeien met dat soort instellingen, dus het zou kunnen dat het eruit is verdwenen.
In ieder geval werkt het op het moment in geen enkele browser.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan