• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

RAL naar RGB en HEX formules?

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.662
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Kan dat?
 

Bijlagen

  • Converteren, Converteer RAL to RGB.xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 10
Ja, dat kan:
 

Bijlagen

  • Converteer RAL to RGB.xlsm
    21,4 KB · Weergaven: 11
Ik zou eerder RGB(200,200,200) voor zilvergrijs gebruiken.
En Rgb(255,200,55) voor okergeel.

 
Beste snb,

Zeker jij snapt dat ik zomaar wat getallen heb ingevuld, daarom vind ik jouw commentaar een beetje kinderachtig. Senso mag zelf de juiste getallen invullen.
 
Waar kun je dat opmaken uit jouw bestand ????
En wat is er dan mis met mijn suggesties ?
 
Ja, bedankt. Dat heb ik gedaan via internet. Van RAL naar RGB.
Weet niet of dat dan de juiste codes van ISO-kleurcode 1 opleveren.
Men heeft het over RAL classic chart.
Is er nog een formule die RGB omzet naar Hex?
 
CSS:
Sub Kleuren()
    For r = 2 To ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
        If Cells(r, 6) <> vbNullString Then
            Cells(r, 10).Interior.Color = RGB(Cells(r, 6), Cells(r, 7), Cells(r, 8))
            Cells(r, 9) = RGB(Cells(r, 6), Cells(r, 7), Cells(r, 8))
        End If
    Next
End Sub
 
Ik krijg nu foutmelding typen komen niet overeen. En hoe pas ik de code van snb toe?
 

Bijlagen

  • Converteren, van RAL to RGB Kleurcodering leidingen met vba.xlsm
    21,2 KB · Weergaven: 5
Je hebt een rij bovenaan toegevoegd, verwijder die of begin de For loop met r=3. En vervang de macro in Blad1 door de macro in Module1.
 
Ik krijg dan bij Hex alleen maar getallen.
 
Ik gebruik deze lijst
 

Bijlagen

  • RAL_RGB_HEX_T8.xlsx
    46,3 KB · Weergaven: 7
Zo was het ook bedoeld.
CSS:
Sub Kleuren()
    For r = 2 To ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
        If Cells(r, 6) <> vbNullString Then
            Cells(r, 10).Interior.Color = RGB(Cells(r, 6), Cells(r, 7), Cells(r, 8))
            Cells(r, 9) = Hex(Cells(r, 6)) & Hex(Cells(r, 7)) & Hex(Cells(r, 8))
        End If
    Next
End Sub
 
Bedankt Tech8.👍 Is een mooie lijst.
 
Ja, dat is dan heel triest om te moeten vaststellen dat de waarden RGB en Hex afwijken van mijn eerder vastgestelde waarden op internet. Totaal niet te begrijpen. Maar goed, ik had al groot bezwaar tegen die zogenaamde deskundige websites die tig kleurplaatjes presenteren en er geen waarden bij zetten. Dat zal wel niet voor niets zo zijn!

Ik stop er maar mee, want de 'wetenschap' is onzorgvuldig, slordig en bakt er niets van. Dat zou je zo gemakkelijk moeten kunnen vinden met name in de norm en ook op Wikipedia, vergeet het maar.
 
Ook jij kunt je beeldscherm calibreren; wat blijft er dan over van de 'absolute' waarde van de RGB-gedefinieerde lleuren ?

RAL probeert dit juist te ondervangen door de kleuren absoluut te definiëren.

Het gaat dus over systemen met een verschillend uitgangspunt.
Geen wonder dat een 'vertaling' (over en weer) dan altijd een benadering is.
 
Het gaat niet over de weergave/uitkomst van de exacte kleur. Het gaat om de eenheden. RAL-6010 classic (hoeveel soorten zijn er meer?). Die is RGB 77-111-57 Maar ik heb deze op internet al twee maal gezien met andere RGB waarden. Dan krijg je ook een andere Hex-code. Ook de RAL-code voor hetzelfde item kan verschillen. Voor RAL-4001 staat dan RAL-4008.

Dat kan natuurlijk niet en hebben standaardisatie en eenheden totaal geen zin.
 
Standaardisatie heeft betrekking op eenduidigheid binnen een systeem, niet tussen systemen die op verschillende uitgangspunten zijn gebaseerd.
 
Ik toonde aan dat het 'binnen het systeem' al niet klopt, aangezien er voor hetzelfde 'doel' twee RAL-codes te vinden zijn. Dus dat klopt al niet.
Als je een meter omzet naar inches kun je dan twee verschillende uitkomsten hebben?
 
Terug
Bovenaan Onderaan