Regelmatig crashen van computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Silvano08

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2009
Hallo helper(s) :)

sinds korte tijd crasht mijn computer nadat ik er een tijdje op gewerkt heb. De waarop de computer crasht nadat hij is opgestart, varieert. Hierbij neemt het beeld een bepaalde kleur aan, meestal wit, zwart of grijs. Ook komt het wel eens voor dat hieraan vooraf eerst het muisicoon vastloopt, onbeweegbaar wordt en daarna verandert in een (klei) zwart, vierkant veldje met 'grijze/witte sneeuwstrepen' erdoorheen.

Als ik na het vastlopen lang genoeg wacht, herstart de computer meestal weer alsof er niets gebeurt is, maar daarna, na korte tijd, is het weer raak... :(

Ik hoop dat jullie hiermee wat kunnen, als er meer informatie nodig is, kunnen jullie dat vragen.

Gr.
Silvano

Hallo Silvano.
Wat doet hij in veilige modus. Ik denk dat je een serieus probleem hebt. Wat heb je vista, xp, oude computer wellicht niet genoeg koeling enz enz.

Heb je laatst nog iets gedownload van media sofware. Tja het kan vele oorzaken hebben.

Heb je een backup gemaakt??

Laatse nieuwe drivers van de videokaart geinstalleerd, kijk eens na op de site van de fabrikant of er een betere versie is van de driver.

Ik heb 'm nu al een tijdje in Veilige Modus staan, en er is tot nu toe niets gebeurt. Ik heb een vrij oude pc met windows 7 als besturingssysteem erop.

Aangezien ik een nieuw besturingssysteem erop had gezet (het probleem was er voorheen op) heb ik wat nieuwe software gedownload, maar ik heb gewoon een virusbescherming en de downloads waren van betrouwbare bronnen (bijv. geen torrents of iets dergelijks).

De bestanden die ik heb zijn veilig op een externe harde schijf, dus over verlies van bestanden of ik me geen zorgen te maken.

Is het misschien een idee om de computer terug te zetten naar een bepaald tijdstip, en dan te kijken of het probleem aanhoudt?

Gr.
Silvano

Ik vermoed dat je videokaart niet meer goed functioneert of je driver van je videokaart verouderd is.
Uiteraard in veilige modus ga je daar niet al teveel van merken want ik veilige modus word je grafische kaart niet zo belast.
Wat ook nog een mogelijkheid is is dat je videokaart niet meer genoeg stroom krijgt van je voeding.

MertensW,

dat vermoeden heb ik nu ook. Ik heb namelijk laatst een nieuw besturingssysteem op mijn computer geïnstalleerd, en sindsdien zie ik dat mijn computer weer de (waarschijnlijk verouderde) standaard VGA-videokaart van mijn (moederbord?) computer gebruikt, en niet de ingebouwde Nvidia GeForce. Waarschijnlijk ben ik dus vergeten deze na het opzetten van het nieuwe besturingssysteem ook nog te installeren.

Binnenkort zal ik dit dan doen en laten weten of het probleem opgelost is.

Gr. Silvano.

hoe bedoel je? ik dacht dat je in je bios moet selecteren welke kaart hij moet gebruiken

Ik heb ook zon soort probleem..
Mijn computer liep ook steeds vast na er een tijdje meegewerkt te hebben.
Er komen dan allemaal gele en of blauwe strepen in me beeld, en als ik de pc restart dan na een tijdje krijg ik het zelfde weer of hij start op me blauwe/paarse strepen..
En dan komt er te staan computer herstellen of keuze in veiligemodus op te starten.
Als ik dat doe ken hij de fout niet vinden en gaat het weer zo als hierboven vermeld.
Ik wou hem gister formatteren maar tijden de format liep hij vast en dat is nu al 2x gebeurt ken er nu helemaal niks meer mee doen..

hoe bedoel je? ik dacht dat je in je bios moet selecteren welke kaart hij moet gebruiken

Soms als je je driver van je externe vga kaart niet hebt geinstalleerd geeft hij ook aan dat hij je interne gebruikt. Dus niet altijd het geval.

Hallo Silvano. Dit is dan heet laatste als niets meer lukt met de hulp die we gaven.
Maar daar zou ik toch even mee wachten tot dus niets meer lukt. Het volgende:

Ik vrees dat de boot sector van de C harddisk is kapotgegaan. Dit kan per ongeluk zijn gebeurd, maar ook kan jou harddisk serieus zijn gecrasht. Op de boot sector staat een klein programma dat nodig is om het besturingssysteem van de harddisk af te halen.
Als dit programma is overschreven met rommel, dan kan gebeuren wat je weergeeft. Het je alles waarschijnlijk opnieuw zult moeten installeren. Staan er belangrijke gegevens op de harddisk. Je gaf al aan een backup te hebben. Oke.
Dan moet je “binnenkort” denk ik, een nieuwe harde schijf kopen en deze als nieuwe C inrichten met Windows erop. Als dat is gedaan, dan introduceer je de oude harddisk als D en kijk je wat er te redden valt.
De muis is niet het probleem zo denk ik, maar op een probleem met de videokaart. Controleer eerst of de juiste driver is geladen. Is dat het geval? Ga dan naar Eigenschappen voor beeldscherm en zet de hardware acceleratie voor de videokaart uit.

Is het dan niet beter dat ik eerst even kijk of het wat met de videokaart te maken heeft, dus dat ik de ingebouwde videokaart installeer en kijk of het probleem verholpen is?

Dat is volgens mij al wat minder werk dan het kopen en inbouwen van een nieuwe (hoofd) harde schijf. Dat kan ik dan als tweede optie achter de hand houden, na het installeren van de ingebouwde grafische kaart.

Of denk je écht dat het aan de harde schijf ligt en raad je me aan daar eerst naar te kijken?

Is het dan niet beter dat ik eerst even kijk of het wat met de videokaart te maken heeft, dus dat ik de ingebouwde videokaart installeer en kijk of het probleem verholpen is? Ja dat kun je zeker overwegen.

Dat is volgens mij al wat minder werk dan het kopen en inbouwen van een nieuwe (hoofd) harde schijf. Dat kan ik dan als tweede optie achter de hand houden, na het installeren van de ingebouwde grafische kaart.

Of denk je écht dat het aan de harde schijf ligt en raad je me aan daar eerst naar te kijken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan