• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rij kopieren met VLOOKUP?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tinus1975

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2002
Hallo,

Ik heb een Excel bestand met drie sheets. In sheet 1 staat een lange lijst met namen (paar duizend), in sheet 2 een lijst met meldingen. In zo'n melding staat bijv dat in rij 502 van sheet 1 een fout staat (oorzaak doet hier niet terzake). Wat ik wil is dat in sheet 3 de rijen uit sheet 1 komen te staan waarvoor in sheet 2 een melding is gemaakt.

Dus ik moet een soort VLOOKUP hebben die op basis van de melding in sheet 2 de betreffende rij uit sheet 1 kopieert naar sheet 3. Maar, ik krijg het niet voor elkaar om rijen te kopieren, is daar een trucje voor of moet ik iets anders dan VLOOKUP gebruiken? Het liefst gebruik ik de functionaliteit in een macro omdat ik vaker dergelijke lijsten krijg.

Het lukt me nu wel, maar het is erg veel handwerk (nummers toevoegen, zoeken, filters werkt ook maar een beetje...) en kost dus veel tijd. Hulp is bijzonder welkom.

Groeten

Is het niet veel handiger om in sheet 1 een kolom op te nemen die zoekt of het betreffende rijnummer voorkomt op sheet 2 en die, zo ja, een melding geeft? Vervolgens kun je hier via een autofilter op filteren en klaar is Tinus 1975

Daar had ik ook al aan gedacht, maar hoe controleer je of een rijnummer voorkomt?

Heb je een klein voorbeeldje?
Dat werkt gemakkelijker.
Misschien is een combinatie van vlookup en uitgebreid filter een optie.

Bij deze een 'kale' versie. In sheet 1 de naw gegevens. In sheet 2 de melding op welke rij een foutmelding voorkomt. Ergens wil ik dan een overzicht van de naw gegevens van de rijen waarvoor in sheet 2 de melding voorkomt. In dit voorbeeld zijn dat dus de naw gegevens van Piet en Ronald. De echte lijsten zijn alleen een paar duizend regels lang...

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan