SATA schijf wil net installeren

• Onderwerp starter Onderwerp starter joter
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

joter

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2004
hallo

ik ben bezig met een nieuwe pc in elkaar te zetten.
de harde schijf wordt niet gevonden, ik probeer windows XP er op te zetten, dus ben ik een SATA driver nodig. Deze heb ik op een diskette staan, en probeer deze te installeren, alleen heb ik daar geen mogelijkheid voor.

Ik krijg windows xp dus niet geinstalleerd, waar kan dat aan liggen?

Druk je wel op F6 om aan te geven dat je een SCSI/RAID driver wil installeren. Wordt in een van de eerste setup schermen onderin aangegeven, wanneer je F6 nodig hebt.

Ja ik heb op F6 gedrukt,

alleen moet er ook nog een mogelijkheid zijn om op E te drukken toch?

dit gebeurt alleen niet... :(

F6 indrukken, je ziet dan nog niks gebeuren.(een paar keer drukken) Dan gewoon de setup volgen. Zodra de setup bestanden gaat kopieren, wordt er om de diskette gevraagd.

Dan ben ik bang, dat je niet optijd op F6 drukt. Het is het enige dat ik kan bedenken.

nee dat is het ook niet, en ik krijg hierna een melding dat de harde schijf niet kan worden gevonden, zodra ik setup kies

Vertel ons welk toetsenbord je gebruikt.

Bij mijn Microsoft Multi-Media toetsenbord moet ik voor normale F6 functietoets in bijv. de BIOS of direct opgestart vanaf CD-rom de F Lock toets eerst indrukken om normaal F6 te kunnen aangeven.

Mocht dat F6 verhaal wél lukken, maar je kunt niet de E gebruiken om een stuurprogramma voor je SATA Raid aan te geven, druk dan eens op andere toetsen in de buurt van de E.
Desnoods probeer je alle normale toetsen, behalve de Enter toets.
(Uitleg/reden: Als ik BartPE opstart op sommige servers, dan werkt F6 om een extra driver aan te geven, maar de E werkt niet. Vreemd genoeg, de W werkt weer wel... ).

Ik hoop dat je het je nu gaat lukken.

Succes,

Tijs.

ik heb een logitech toetsenbord

ik druk wel op F6, maar er verschijnt geen moment dat ik op E moet drukken

zou het toetsenbord nog niet werken als ik op F6 druk?

Ik denk dat het installatieprogramma niet doorkrijgt dat de F6 toets is ingedrukt, dus dat je laatste opmerking klopt.

Hopelijk heb je een bedrade PS2 toetsenbord in de buurt om die aan te sluiten. Leen er anders een bij iemand. Probeer het daarmee.

Succes,

Tij.

klopt idd

heb nu een ander toetsenbord gebruikt en het werkt wel..

alleen nu nog een probleem,

ik krijg i.p.v dat ik op de E-knop moet drukken een moment waarop ik op de S-knop kan drukken;

ik kom hier wel verder mee, maar op een bepaald moment krijg ik weer de error van de harde schijf, dat deze er niet is, dat ik em aan moet zetten , aan moet sluiten etc..

[...]ik krijg i.p.v dat ik op de E-knop moet drukken een moment waarop ik op de S-knop kan drukken[...]

Dit laatste snap ik niet, maar ik kan je alleen vertellen zoals het hoort te gaan:
1. Installatiecd opstarten
2. F6 drukken zodra je de drivers van een extra harde-schijfcontroller op floppy wilt aangeven.
3. E drukken om de floppy te laten doorzoeken naar de driver, waarna je zelf met de pijltjestoetsen de voro jou juiste driver moet aangeven (hierna Enter drukken).
4. Enter drukken om door te gaan met de installatie.

De optie S komt mij dus niet bekend voor.

Tijs.

ik krijg dus niet de optie om op E te drukken ( wat ik normaal wel heb als ik een pc installeer met SATA schijf)

maar als ik nu de driver laad, d.m.v floppy (en vervolgens een paar keer op enter druk) krijg ik de volgende melding:

setup disk did not find any hard disk drivers installed in your computer

Misschien geen slecht plan toch maar even te vermelden:
1. Of het om een op het moederbord geïntegreerde SATA-controller gaat. Indien ja, moederbord fabrikant en type vermelden.
2. Indien bij 1. inderdaad het om een moederbord SATA-controller gaat: Heb je die sata-controller in de BIOS wel aangezet? (vaak te vinden bij iets dat "Integrated Pheripherals" of "PCI configuration" heet)
3. Of de Sata-drive(s) wel spanning krijgen en goed zijn aangesloten. Bijna altijd moet in ieder geval een harde schijf hangen aan de primaire sata-aansluiting
4. Of de floppy wel de juiste is, maar dat kunnen we misschien achterhalen als je ons gemeld hebt welke sata-controllerkaart danwel moederbord het over gaat.

Tijs.

1. Of het om een op het moederbord geïntegreerde SATA-controller gaat. Indien ja, moederbord fabrikant en type vermelden.

Asrock ConRoeXFire-eSATA2, Retail

2. Indien bij 1. inderdaad het om een moederbord SATA-controller gaat: Heb je die sata-controller in de BIOS wel aangezet? (vaak te vinden bij iets dat "Integrated Pheripherals" of "PCI configuration" heet)

kan ik niet vinden in de BIOS

3. Of de Sata-drive(s) wel spanning krijgen en goed zijn aangesloten. Bijna altijd moet in ieder geval een harde schijf hangen aan de primaire sata-aansluiting

wat bedoel je hier precies met de primaire sata-aansluiting?

4. Of de floppy wel de juiste is, maar dat kunnen we misschien achterhalen als je ons gemeld hebt welke sata-controllerkaart danwel moederbord het over gaat.

Tijs.

Setup did not find any hard disk installed in your computer

deze melding krijg ik als ik verder ga, ik kan wel een controller kiezen met mijn floppy, ik kan kiezen uit ahci, raid en ide

ik heb alle 3 al geprobeerd, maar elke keer krijg ik deze melding''Setup did not find any hard disk installed in your computer'' weer

Asrock ConRoeXFire-eSATA2, Retail

Haal [http://www.asrock.com/mb/from.asp?Model=ConRoeXFire-eSATA2&s=&T=D&ID=258]hier[/url] de laatste versie om op floppy te zetten (voor XP).
Haal hier hoe je die floppy moet maken en gebruiken.

De keuze die je moet maken bij de keuze E is: “Intel(R) 82801GR/GH SATA RAID Controller (Desktop
® ICH7R-Windows XP/2000)”

Kijk hier in de handleiding.
Zie paragraaf 2.18.1: Zet in de BIOS de optie "Configure Sata as" op "AHCI".
Ik ga er hier vanuit dat je geen Raid gaat gebruiken, en slechts 1 of 2 sata schijven zonder Raid (dus als losse schijven).

Ga bij het opstarten in de Sata Bios m.b.v. de F2 toets, en kijk na of er een schijf wordt gezien op Port 0
Indien niet, dan je schijf omwisselen van aansluiting op je moederbord (eerst de pc uitzetten natuurlijk), dan weer de computer opstarten, en weer met F2 nakijken hoe het dan staat.

Je moet de linker aansluiting hebben in deze handleiding, paragraaf 1.5, de aansluiting die door het pijltje met nummer 15 wordt aangegeven.

Zie bij vraag 1.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bij Intel chipsets hoef je helemaal geen drivers te laden via F6, alleen bij een raid opstelling, wel dient in de bios de sata controller op IDE modus gezet te worden, na de volledige install en driverinstall kun je die controller op enhanced zetten voor de volledige data overdracht.

Ook kan bij de zogenaamde SATAll schijven op een SATA1 controller, de schijf op 150mb/s jumperen ook helpen.

ik krijg geen schijf te zien op port 0, of welke poort dan ook, er staan geen schijven bij, wel een cdrom

ik heb em ook op AHCI geprobeerd, net als raid en IDE

allen werken niet..

maar wat bedoel je precies lange pier met jumperen?

Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM, 8 MB, SATA II

dit is trouwens de schijf waar het om gaat

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de meeste SATAll schijven zit een jumper om die op SATAl modus te laten werken, indien het moederbord geen SATAll ondersteund, maar die Asrock heeft wel ondersteuning daarvoor en ook is satall backwards copmpatible, alleen werkt dat soms niet.

Overigens moet hij wel herkent worden in de bios, op die IDE modus, dus dat zou eerst opgelost moeten worden alvorens je er ook iets op kunt indstalleren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan